אתר הבית

השכרת הרכב בישראל ב-2016 – מחפשים מנועי צמיחה

פורסם ע"י ב אפר 13, 2016 בקטגוריה בלוג, המכונית האוטונומית | 1 comment

פורסם ע"י ב אפר 13, 2016 בקטגוריה בלוג, המכונית האוטונומית


פעילות השכרת הרכב בישראל בעייתית, בעיקר בהשוואה לליסינג התפעולי. בעוד הפעילות המקומית איננה מניבה רווחים, הודיעה חברת אוויס דברים ברורים: “…(התחרות) הביאה לשחיקת מחירים. לאור זאת החליטה החברה על צמצום צי ההשכרה ויציאה מסגמנטים בעלי רווחיות נמוכה או הפסדית…“.

לאן פונה הענף, ומיהם השחקנים שיישארו בו? להלן אנסה להעניק לכם תמונה קצת יותר רחבה.

היקף הענף ומגמות

4 חברות ההשכרה הגדולות מדווחות לציבור, ולכן ניתן לקבל תמונה (עד כמה שאפשר) מדויקת לגביהן, ולהסיק מסקנות לגבי כל הפעילות בענף. להערכת החברות, ה-4 מחזיקות ב-60% מנתח השוק. צירוף של עוד 3 חברות מסכם אחזקה כוללת של 84% מהשוק:

13042016-2

13042016

למעט חברת קל-אוטו, כל יתר החברות המצוינות לעיל, הנן בעלות מותגים בינלאומיים. יש לכך חשיבות, כאשר מנסים לבחון את המגמות של הענף.

כפי שנראה להלן, 50% מבין 4 החברות גדלו במקצת, ואילו החצי השני מבין החברות הצטמצם בכמויות כלי הרכב המופעלים על ידו.

להלן פירוט הכמויות כלי הרכב של 4 הגדולות, והמגמה המסתמנת אצלן:

13042016-3

בעוד חברת אלדן וקרדן רכב (אוויס) הקטינו את צי כלי הרכב המופעל לצורכי השכרה, הרי ששלמה ואלבר הגדילו את הכמויות המופעלות.

אוויס (קרדן רכב) הגדירה בצורה מכובדת ומדויקת את אפיון הענף:

“בשנת 2015 נרשמה יציבות ואפילו ירידה קלה בביקושים להשכרת רכב. מנגד, התחרות בענף, בעיקר לאור גידול בצי כלי הרכב המשמש להשכרה, הביאה לשחיקת מחירים. לאור זאת החליטה החברה על צמצום צי ההשכרה ויציאה מסגמנטים בעלי רווחיות נמוכה או הפסדית. בשנת 2015 קטן צי ההשכרה של החברה בכ-800 כלי רכב”.

מהי הסיבה לרווחיות הנמוכה בענף ?

אוויס מסבירה כדלקמן:

“פעילות החברה בתחום ההשכרה לזמן קצר מאופיינת ברמת תחרותיות גבוהה העלולה להשפיע על תוצאות פעילותה העסקית של החברה. להערכת החברה פועלות עשרות חברות השכרת רכב לזמן קצר כאשר החברה ושש מתוכן (שלמה סיקסט, אלדן, הרץ, אלבר, קל אוטו ובאדג’ט) הן המובילות בתחום ומרכזות את עיקר הפעילות בו. חלק מהחברות מפעילות מותג בינלאומי וחלקן מפעילו מותג מקומי.

ניתן לראות בשנים האחרונות מגמה של גידול בציי ההשכרה ושל התרחבות ש/ל חברות קטנות שאינן מחזיקות במותג מוביל, דבר המביא לשחיקת מחירים בתעריפי ההשכרה היומיים”.

גם בחברת שלמה מסבירים כי “ענף השכרת הרכב מאופיין ברמת תחרותיות גבוהה, המשפיעה על רמת הרווחיות של הפועלים בענף. תחרות זו גוררת יציאה מהענף של מתחרים עם היקפי פעילות קטנים… בשנים האחרונות, חלה התגברות מסוימת בתחרות בענף ההשכרה, עקב הגדלת כמות כלי הרכב של מתחרה בולט בענף…”.

השכרת רכב של בעלי זיכיון בינלאומי מאפשרת רווחיות סבירה

בעיניי, גישתה של אוויס נכונה. אכן פעילות השכרת הרכב, במחירים הקיימים בארץ, הנה הפסדית. אין כל כדאיות בהשכרת כלי רכב במחירים הדומים לאלו של הליסינג, ו/או במחירים הנושקים ל-150 ₪ ליום השכרה.

פעילות הזמנות כלי רכב להשכרה בחו”ל עבור אזרחים ישראלים הטסים לשם, מאפשרת להרוויח. גם פעילות מול תיירים הבאים לארץ, והמזמינים דרך הזכיין הבינלאומי, מעניקה יתרון לבעלי הזיכיון אצלנו. יחד עם זאת, כל עוד הפעילות הרגילה, לישראלים, על בסיס יומי או חודשי איננה מרוויחה, על אותן חברות לחפש דרכי פעולה אחרות שיאפשרו להן מחד למקסם את כושר הרכישה מול היבואנים, ומאידך, לגוון את מקורות ההכנסה.

13042016-1בתקופה זו, התפנה הזיכיון של חברה בינלאומית. חברת יורופקאר מחפשת זכיין בישראל. שתי חברות מתמודדות לפי הדיווחים על זיכיון זה: קל אוטו וחברת ליס4יו. גם הן מבינות שהזיכיון יכול לאפשר להן לגוון את מקורות ההכנסה הקשורות להשכרת רכב, אף כי באופן מוגבל.

פעילות העתיד תתמקד ברכב השיתופי

לאחרונה כתבתי הסבר על הנושא עת ניסיתי להסביר מה ההבדל בין רכב שיתופי לתחבורה שיתופית. בעיניי, אם גישתה של אוויס בישראל נכונה, כי אז בסופו של דבר, וזה לא ייקח הרבה זמן, נראה את כל החברות הגדולות נכנסות לפעילות בתחום הרכב השיתופי.

כל החברות המיוצגות בארץ פעילות בתחום זה, ולמיטב ידיעתי מנסות להגדילו ככל הניתן. בארץ הנושא בחיתוליו, ולהערכתי בעתיד הקרוב נשמע על חברות ההשכרה הגדולות הנכנסות גם הן לתחום זה.

ענף השכרת הרכב הולך ונכנס לתחומים נוספים, והתחושה ההולכת ומחזקת כי אין מנוס מ”דיגיטציה של ענף הרכב“.

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

אבי הורוביץ - יועץ ליסינג, מייסד ענף הליסינג בישראל ובעל ניסיון של למעלה משלושה עשורים בתחום. חברת "אבי הורוביץ - ייעוץ ליסינג" מספקת מענה לצורך הקיים לייעוץ מקצועי, פיננסי וטכני בתחום זה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות מובילות.

One Comment

Join the conversation and post a comment.

  1. אייל דוד

    נראה לי שאוויס צודקים. מחירי ההשכרה בארץ נמוכים בעיקר בהשוואה למדינות אירופה שם מחירי ההשכרה דומים אבל מחירי הרכב זולים בהרבה.
    החברה שלי מנצלת את המצב ובמחירים הדומים לליסינג, שוכרים כלי רכב לק”מ גבוה מאוד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים