אתר הבית

השבת כלי רכב בעסקאות השכרה או ליסינג – פסק דין בקרוב

פורסם ע"י ב אוק 6, 2015 בקטגוריה בלוג | 4 תגובות

פורסם ע"י ב אוק 6, 2015 בקטגוריה בלוג


תביעה ייצוגית מלפני 3 שנים הציפה את השאלה ממנה ‘סובלים’ כמעט כל אלו השוכרים כלי רכב בהשכרה רגילה (בארץ או בחו”ל) או בליסינג תפעולי. בעקבות החלטת היועץ המשפטי לממשלה שלא לקבל את הפשרה שהושגה, לא נותר לנו אלא להמתין ל’גזר הדין’ שיקבע את עקרונות החיובים של חברות ההשכרה והליסינג.

המצב העובדתי

בהשכרת רכב או בעסקאות ליסינג, ברגע שהעסקה מסתיימת וכלי הרכב מוחזר, חברת הליסינג או ההשכרה מבצעת בדיקה. אם כלי הרכב חוזר עם נזקים, וכך קורה במרבית כלי הרכב, הלקוח מחויב בתשלום. אבל מהו גובה התשלום? האם קיימת מגבלה כלשהי?

תביעה ייצוגית

פסק דין בנושא בקרוב (תמונה: koko-tewan)

פסק דין בנושא בקרוב (תמונה: koko-tewan)

בתחילת 2013 הוגשה תביעה ייצוגית בנושא זה. עיתון גלובס דיווח על כך. במסגרת התביעה הייצוגית ניסו הצדדים להגיע להסכם פשרה, אך היועץ המשפטי לממשלה סירב לאשר הסכם פשרה זה וקבע כי “גובה הפיצוי ביחס לסעד שהתבקש הוא נמוך מאוד – ועולה חשש כבד כי הסדר זה אינו ראוי ואינו מייצר הרתעה כנדרש“.

בעקבות החלטה זו, נראה כי בית המשפט יאלץ לקבל החלטה בפסק דין בנוגע לעקרונות שינחו את חברות ההשכרה והליסינג בהמשך הדרך – ולתת ‘גזר דין’ משלו לסוגיה…

להערכתי, יהיה קשה מאוד לקיים דיון ממצה, הואיל ומדובר בנושא מורכב מכיוון שקשה מאוד להגיע למסקנות חד משמעיות ולפתור את הסוגיה באופן צודק.

מדוע מחויבים הלקוחות?

כלי רכב נבחן בעת מכירתו. אם נמצאים בו פגמים לרבות שריטות, מכות או כיפופים, מחירו יורד. חברת הליסינג, אשר מרכיב חשוב בהכנסותיה בנוי על מכירת הרכב, תתקן את הנזקים בטרם מכירתו על מנת לקבל את סכום המכירה המקסימלי. לכן, ברגע שהלקוח מחזיר את הרכב, היא מחייבת אותו בגובה הנזקים שמתגלים ברכב המוחזר.

כלי הרכב נבדקים בעת מסירתם והשבתם

כלי הרכב נבדקים בעת מסירתם והשבתם

קיים הבדל בין רכב החוזר בעקבות השכרה שבוצעה לטווח קצר, לבין החזרה הנובעת מהשכרתו לתקופה ארוכה כמו בעסקת הליסינג. בדרך כלל, כשמדובר בהשכרה קצרה, הצדדים חותמים ומאשרים על גבי מסמך בעת קבלת הרכב את הנזקים הקיימים ומסמנים אותם על גבי מסמך, ובעת ההשבה נערכת השוואה מול מסמך זה. בליסינג לעומת זאת, מדובר בכלי רכב חדש ואין בכך צורך. הנזקים מתרחשים במהלך 3 שנות השימוש. יחד עם זאת, בשני המקרים התוצאה דומה בעת ההחזרה: בשני המקרים הלקוח ישלם על הנזקים שאירעו ברכב והוא ביצע.

חברות הליסינג (וההשכרה) צודקות כשהן מחייבות על הנזקים שבוצעו. השאלה הגדולה היא כיצד מחשבים נזקים אלו.

חיובי הלקוחות – מרווחי ה’טעות’

גובה הנזק שהלקוחות מחויבים לשלם איננו מספר מוחלט. אין ספק שיש הפרשים גדולים בין תיקון נזק על ידי לקוח פרטי או חברת ליסינג. גם ‘שמאות’ איננה מוחלטת וקיימים הפרשים גדולים בין שמאי ‘מטעם’ של כל אחד מהצדדים.

כלומר, שלבי הדיון מול חברת הליסינג (ההשכרה) מבוססים על ההנחה שאכן נגרם נזק לרכב המוחזר. הדיון יכול להיות על גובה התשלום הנדרש. בהשכרה לעתים גם על נזק קטן יחסית (תאונה קלה), הלקוח נדרש לשלם את ההשתתפות העצמית המלאה. בליסינג, התשלום הנדרש מעט מורכב יותר. הבעיה היא שעלות תיקון כלי רכב שמבצע לקוח פרטי תהיה יקרה בהשוואה לתיקון אותו נזק שמתבצע על ידי חברת ההשכרה או הליסינג בהתאמה.

בהסדר שאליו ניסתה להגיע חברת שלמה בעניין התביעה הייצוגית לחיובי הלקוחות בהשכרת רכב, התנגד היועץ המשפטי להסכם הפשרה. אני משוכנע שגם הוא מצוי בחוסר ידיעה לגבי מרווח ה’טעות’ בהערכת נזקים. להערכתי, חברת שלמה ביקשה להגיע להסדר רק בגלל עלות הטיפול בתביעה בבתי משפט בישראל. שהרי ידוע עד כמה לא יעילים בתי המשפט אצלנו ועלויות הטיול תמיד יקרות. הנושא מורכב וקיים סיכוי סביר ש’גזר דין’ זה דווקא יקל על חברות ההשכרה והליסינג.

בעוד שבהשכרה מקסימום החיוב יכול להגיע לגובה ההשתתפות העצמית, בליסינג החיובים לעתים גבוהים הרבה יותר. בליסינג החיובים הם במרבית המקרים, על פי מוקדי הנזק. שכן בשימוש כה ארוך, ייתכן שנגרמו לכלי הרכב נזקים מרובים שלא תוקנו.

מה ניתן לעשות כדי למנוע חיובים גבוהים?

הדרך היחידה למנוע חיובים גבוהים היא קודם כל משא ומתן. אם התוצאה אינה משביעה רצון, ניתן לפנות לשמאות הפרטית. אך כאן, מינויו של שמאי פרטי להערכת הנזק כרוכה בתשלום ובזמן רב. לצרוך כך אבצע להלן בקצרה הבחנה בין השכרה וליסינג כדלקמן:

השכרת רכב

יש לבדוק היטב את הנזקים טרם קבלת הרכב ולציינם על גבי טופס המסירה. אם בכל זאת נגרמו נזקים נוספים, והלקוח משוכנע כי גובהם צריך להיות נמוך מגובה ההשתתפות העצמית, יש לנסות וליישב את הוויכוח בעת השבת הרכב. אין כל הגיון כלכלי לבצע שמאות פרטית וכו’ כשמדובר בהפרשים זניחים. בבחינת העלות מול התועלת, הנזק יהיה גבוה יותר…

בעסקאות השכרת רכב בחו”ל ולעתים קרובות גם בארץ, ניתן לרכוש ביטוח מסוג CDW או “ביטול השתתפות עצמית בקרות תאונה”. רכישת ‘ביטוח’ מסוג זה יכולה למנוע ויכוחים ובוודאי את העלויות הכרוכות בתאונות קלות כגדולות.

עסקת ליסינג

תיקון צבע לרכב - היכן עובר הגבול בכל הנוגע לחיוב? (תמונה: Surachai)

תיקון צבע לרכב – היכן עובר הגבול בכל הנוגע לחיוב? (תמונה: Surachai)

בעסקת ליסינג החיובים כאמור הם על פי מוקדי הנזק. במשך תקופת השימוש הארוכה, בהחלט עלולים להצטבר נזקים במספר מוקדים, וחברת הליסינג מצידה עלולה לחייב בגין כל מוקד. במצטבר, הסכומים עלולים להיות גבוהים מאוד לכל כלי רכב.

נושא זה מחייב התייחסות רצינית בעיקר כשמדובר בציי רכב. במסגרת מכרזי הליסינג אותם אני מבצע, הנושא מטופל היטב! שני הצדדים צריכים להיות בהבנה שהחיובים אינם יכולים להיות יותר מאשר עלותם האמתית המחויבת לצורך מכירת כלי הרכב. הבעיה היא, שצריך להעלות את ההבנה הזו על הכתב. מכיוון שמדובר בהיקפים כספיים גדולים, ההבנה צריכה להתקבל מראש, בהסכמה ובכתב.

גם בעסקאות הליסינג ניתן לרכוש ‘ביטוח’ דומה לזה שישנו בהשכרה (CDW). רכישת ‘ביטוח’ מסוג זה יכולה למנוע ויכוחים ולקבע מחיר ברור בעת השבת הרכב. יש לבדוק הנושא בזהירות, כיוון שסוג ביטוח זה בר ביצוע רק בציי רכב, בהם לכל שקל ישנה משמעות כספית גבוהה בשל כמות כלי הרכב הגדולה.

שמאי מכריע

במקרים של חילוקי דעות בין הלקוח לחברת הליסינג או ההשכרה, המצדיקים השקעת זמן וכסף, הוויכוח צריך לעבור למגרשם של שמאים. לחברות הליסינג יש שמאים מטעמם. מאחר שהשמאות היא ‘גמישה’, הלקוחות יכולים לערער על שמאות זו ולמנות שמאי מטעמם. כמעט בוודאות גמורה ניתן להגיד כי יהיו הפרשים בין שתי השמאויות. במקרה כזה יש לעשות שימוש בשמאי מכריע. מנגנון זה נקבע ע”י משרד התחבורה. נושא זה מורכב, הואיל וחברת הליסינג בעלת השפעה גדולה ושיקול הדעת של השמאי מטעמה יכול להשפיע גם על זה של השמאי המכריע. לפיכך, יש לשקול היטב בטרם מגיעים לשלב זה.

כאמור, אין צורך להגיע בכל מקרה לנושא השמאות הפרטית, הואיל והדבר כרוך במאמצים ובזמן. בדרך כלל חברות הליסינג וההשכרה יסכימו להתפשר על גובה החיוב, כל עוד הוא נעשה באופן מושכל וברוח טובה.

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

אבי הורוביץ - יועץ ליסינג, מייסד ענף הליסינג בישראל ובעל ניסיון של למעלה משלושה עשורים בתחום. חברת "אבי הורוביץ - ייעוץ ליסינג" מספקת מענה לצורך הקיים לייעוץ מקצועי, פיננסי וטכני בתחום זה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות מובילות.

4 תגובות

Join the conversation and post a comment.

  1. הנוסע המתמיד

    תודה על המאמר הזה – אחלה טיפים.
    החברות צריכות לקחת בחשבון בעיקר בעסקאות ליסינג גם את הבלאי, זה לא בא בחשבון??! איך פתאום מחייבים לקוח באלפי שקלים?

  2. שרון

    אני קורא את זה ולא מאמין שזה סוג של מגמה..לפני חצי שנה, סביב פסח, שכרתי רכב לטיול בארץ, כ-4 ימים. על הגלגלים היה ממש מעט חול/בוץ והחברה המציאה שזה גורם לבעיות! רק אחרי ויכוח לא קטן הם הסכימו לבצע את ה”תיקון” שהמציאו לבדם.

  3. יעקב אלמליך

    שכרתי בחופשת סוכות רכב מחברת השכרה גדולה בארץ.
    השארתי את כרטיס האשראי וחתמתי על השתתפות עצמית של 1,600 ש”ח.
    כשהחזרתי המכונית, הציגו לי שריטה קטנה שביצעתי ברכב.
    אישרתי שאכן היא בוצעה על ידי, והם חייבו אותי במלוא ההשתתפות העצמית.
    ביקשתי לברר את זה מול מנהל הסניף, אך הוא סירב לדון.
    אני יודע שעלות תיקון כזה היא פחות מ- 1,000 ש”ח. כלומר “גזלו” ממני לפחות 600 ש”ח.
    אשמח להתעדכן ממך לגבי פסק הדין הסופי בתביעה הייצוגית

  4. לי להב

    לפני 3 שנים רכשתי מחברת פיג׳ו מכונית, בחוזה הרכישה צויין שבתום 3 שנים חברת פיג׳ו יקנו ממני את המכונית לפי מחירון יצחק לוי. כיום כאשר מכרתי להם בחזרה את המכונית הם זיקו אותי לפי המחירון פחות 12 אחוז, בטענה שהם צריכים להרוויח מהמכירה. ברצוני לשאול האם זה חוקי? והאם כך נהוג לעשות בקניה חוזרת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים