אתר הבית

הקומבינה של חלק מיבואני הרכב בחסות משרד התחבורה

פורסם ע"י ב יונ 5, 2017 בקטגוריה בלוג | 1 comment

פורסם ע"י ב יונ 5, 2017 בקטגוריה בלוג


ארגון הבטיחות “יורו” מפרסם מעת לעת את תוצאות מבחני הריסוק של דגמים חדשים המגיעים לשיווק. פרויקט ה-Euro NCAP נחשב לאמין ומקצועי והוא זה שבסופו של דבר מאלץ את יצרני כלי הרכב לייצר כלי רכב בטיחותיים יותר. בשנים האחרונות התפתחו דרישות הארגון, אך רק בישראל מתעלמים מכך, וגורמים בסופו של דבר לנזק מתמשך.

מכוניות חדישות אמורות להיות בטוחות יותר מאלו הישנות, והדבר מובן והגיוני. בנושא זה הרחבתי לא מזמן וכתבתי כי “ההתפתחות המואצת, בעיקר באביזרי בטיחות, הופכת כל כלי רכב למיושן, אפילו כעבור תקופה קצרה יחסית”. נראה כי טעיתי במידה מסוימת עת משרד התחבורה מאפשר ליבואנים למנוע יבוא של כלי רכב המאובזרים כהוגן – וזאת כדי לעודד התקנה של מערכת מוביליאיי מקומית.

27427576473_1ac503750c_m

מבחני הבטיחות

בשנת 1997 הוקמה בבריסל שבבלגיה תכנית אירופית לבדיקת בטיחות הרכב, אשר מגובה על ידי מספר ממשלות אירופיות וכן ע”י האיחוד האירופי. תכניותיה מגובות גם ע”י הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים של ארצות הברית, ותכניות דומות קיימות גם באוסטריה, ניו זילנד, אמריקה הלטינית וסין.

בשנת 2010 הושקה תכנית תגמול המזהה טכנולוגיות בטיחותיות מתקדמות, לרבות מניעת סטייה מנתיב, עצירת חירום וכו’. ואכן, שתי תכונות אלו נחשבות לחשובות ביותר כיום.

מדד הבטיחות בישראל

בניגוד להתנהלות העולם המערבי, אשר פרויקט ה-Euro NCAP מחייב את יצרניות כלי הרכב לשווק כסטנדרט את מערכות הבטיחות המקוריות, אצלנו התהליך הנו הפוך. משרד התחבורה מעודד את יבואני הרכב שלא לייבא כלי הרכב עם מערכות הגנה מקוריות, אלא להתקין בארץ את המערכת של מובילאיי. התקנה זו איננה מאפשרת לכלי הרכב את מנגנון העצירה האוטומטית במקרי חירום, ואף מונעת את השימוש במערכת מניעת סטייה מנתיב.

4355543955_6ca84afdd1_m

בעניין זה כתב גיל מלמד במגזין “אוטו” כי “מדובר בתהליך מוזר המדגיש את הטיפשות והרשלנות של משרד התחבורה”. משרד התחבורה למעשה מעודד את יבואני הרכב לייבא לארץ כלי רכב פחות בטיחותיים, תוך הטעיית הצרכנים, אבל אם אלו יתקינו מערכת של מובילאיי יקבלו זיכוי של הטבת מס בשווי של כ-2,250 ש”ח בתוספת מע”מ.

למעשה רשלנות משרד התחבורה מעודדת את יבואני הרכב להרוויח קצת יותר ממה שהם מרוויחים בלאו הכי – גם לקבל הנחה מהיצרנים נגד ויתור של חלק ממערכות הבטיחות המקוריות, וגם זיכוי ממס בעת התקנת המוביליאיי.

הבלבול חוגג כפועל יוצא ממהלך זה של משרד התחבורה, שכן כלי רכב יקבלו בארץ דירוגי בטיחות גבוהים רק עם התקנת המובילאיי בהתעלם מהיעדרותם של מערכות בטיחות חשובות אחרות. כך לדוגמה, הסוזוקי סוויפט, שקיבלה רק שלושה כוכבי בטיחות תזכה לציון של שישה כוכבים במדד הבטיחות הישראלי יותקן בה מערכת בטיחות של מובילאיי. כך יוצא שישנם לא מעט כלי רכב הנמצאים בקטגוריה זו והציבור יוצא מפסיד, אבל מה זה חשוב; העיקר שהיבואנים יוצאים נשכרים והרשלנות במיטבה.

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

אבי הורוביץ - יועץ ליסינג, מייסד ענף הליסינג בישראל ובעל ניסיון של למעלה משלושה עשורים בתחום. חברת "אבי הורוביץ - ייעוץ ליסינג" מספקת מענה לצורך הקיים לייעוץ מקצועי, פיננסי וטכני בתחום זה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות מובילות.

One Comment

Join the conversation and post a comment.

  1. יעקב בן משה

    מידע שימושי אבל צריך לדעת איזה יבואנים עושים את זה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים