אתר הבית

הערים הגדולות מכריזות: אין כניסה למכוניות מזהמות

פורסם ע"י ב ספט 22, 2020 בקטגוריה בלוג, המשרד להגנת הסביבה, מכוניות ישנות, נסיעה שיתופית, רכבים היברידיים | 0 תגובות

פורסם ע"י ב ספט 22, 2020 בקטגוריה בלוג, המשרד להגנת הסביבה, מכוניות ישנות, נסיעה שיתופית, רכבים היברידיים


מדינת ישראל משמשת מפלט אירופאי לרכבים מזהמים. היבואנים לא מתחשבים בדרגת זיהום הרכב ובעיתוי מוצלח זה, החליטה המדינה להגדיל את המיסוי על מכוניות היברידיות וחשמליות – דבר שירחיק את אלה שידם גם ככה אינה משגת לרכוש כלי רכב מסוג זה.

חיפה 

המשרד להגנת הסביבה בשיתוף עיריית חיפה הודיעו  כי יאסרו כניסת כלי רכב מזהמים אל העיר חיפה החל מה-1.1.2019. עוד הוסיפה עיריית חיפה, נתון מדאיג: למעלה מ- 1,000 אנשים מתים כל שנה כתוצאה מזיהום אוויר של כלי רכב.

תוכנית “אזור אוויר נקי” מקודמת על-ידי המשרד להגנת הסביבה ועיריית חיפה. מטרת התכנית: צמצום זיהום האוויר הנובע מכלי-רכב. עוד ניתן להסיק, כי עידוד השימוש בכלי הרכב השיתופיים בעיר חיפה, יתרום להיעדר זיהום האוויר – הרי שרכבים אלו מונעים ע”י אנרגיה חשמלית.

צפו בשיחה בנושא עם מיכאל מירו:

במקביל לתוכנית “אזור אוויר נקי”, המשרד להגנת הסביבה הוביל בחיפה שורת פעולות הכוללת: התקנת מאות מסננים על משאיות ואוטובוסים מזהמים; הכנסת 100 מכוניות חשמליות למערך שיתוף רכב בעיר; רכישת 25 אוטובוסים חשמליים לקווי אגד; רכישת משאיות המונעות ע”י גז טבעי למערך פינוי האשפה העירוני; הסטת תנועת משאיות למנהרות הכרמל על-מנת לצמצם את זיהום האוויר באזורי המגורים בעיר התחתית ועוד.

אזור מופחת פליטות בחיפה כולל את כל אזורי המגורים בעיר, אך מותרת כניסה למנהרות הכרמל, לאזור מפעלי המפרץ ולנמל ממזרח. לצורך הפעלת התכנית נקבעו הסדרי תנועה וחוק עזר עירוני, האוסרים על תנועה וחנייה של כלי-רכב מזהמים באזורי המגורים בעיר חיפה, והוצבו שלטים ותמרורים בכבישים המובילים אל העיר חיפה וגם בכל הכניסות לאזור “אוויר נקי”.   

ירושלים

המשרד להגנת הסביבה ועיריית ירושלים משיקים קמפיין הסברה בטלוויזיה, בדיגיטל, ברדיו ובעיתונות. לצורך העלאת המודעות ועידוד הגנת הסביבה בקרב האוכלוסיה, השקיעה עיריית ירושלים כ-24 מליון ₪ עבור הקמפיין. עוד הוחלט בבירה, כי גם אם הרכב מזהם, ניתן יהיה לעשות בו שימוש בתנאי שהותקן בו מערכת סינון.

תל אביב 

עיריית ת”א החליטה על איסור כניסת כלי רכב מזהמים מסוג טנדרים. בעוד בעיר חיפה כלי הרכב השיתופיים מבוססי אנרגיה חשמלית, בת”א משתמשים באנרגיית בנזין מזהמת. הרכב השיתופי בתל אביב בוי על מכוניות הממונעות מנועי בנזין.

לסיכום

שלוש ערים גדולות בארץ מעלות הילוך בנושא זיהום אוויר. אני מעריך שעוד ערים קטנות וגדולות יצטרפו למאבק על-מנת למנוע מכלי רכב את זיהום האוויר שאנחנו נושמים. ייתכן גם שמשרד התחבורה יחדש את תוכנית הגריטה, שמאפשרת גריטת רכבים גם אם לא הגיעו לגיל 20.

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים