אתר הבית

הסיכונים בהענקת אשראי לרכישת כלי רכב

פורסם ע"י ב אפר 14, 2019 בקטגוריה בלוג, כללי | 2 תגובות

פורסם ע"י ב אפר 14, 2019 בקטגוריה בלוג, כללי


מצב מכירות כלי הרכב כיד שנייה רעוע. קשה מאוד למכור כלי רכב משומשים, גם כאלה המשמשים כביטחון להלוואות שהתקבלו מבנקים, כרטיסי אשראי וחברות נוספות לרבות חברות הליסינג. בנק ישראל פירסם, כי במהלך 2017 היקף ההלוואות הכולל עמד על כ- 40 מיליארד ש”ח:

חשיפת המערכת הפיננסית לענף הרכב1

1 הסכומים במיליוני ש”ח.

2 נכסי הסיכון –  הנכסים המנוהלים פחות תיק האג”ח הממשלתיות.

המקור: עיבודי בנק ישראל.

מכירות כלי רכב יד שנייה

כל אלה העוסקים בענף הרכב, מודעים לבעייתיות ההולכת וגוברת של מכירות כלי רכב יד שנייה. הבעיות נובעות מכך, שכלי רכב חדשים גם בטיחותיים יותר, גם נוחים יותר וכמובן שגם חסכוניים יותר. מעבר לזה, קל מאוד לרכוש כלי רכב חדש: אם מול היבואן בעזרת תנאי אשראי נוחים, או אם רכב עם 0 ק”מ מחברת ליסינג, כאשר גם כאן ניתן למצוא תנאי אשראי נוחים. מאז פרסום נתוני בנק ישראל (לפני שנתיים), גדל מספר המסירות השנתי של כלי הרכב בכ- 10% כל שנה, וללא מידע רלוונטי וחדש, אני משוכנע שכיום היקף ההלוואות גבוה מ- 40 מיליארד ש”ח. כבר לפני למעלה משנה כתבתי על “רכישת כלי רכב משומש” ותיארתי את הקשיים במכירתם.

אני נתקל לעיתים קרובות בעסקאות ליסינג, שלפניהן ציי הרכבים היו בבעלות העסק או החברה (כלומר, החברה רכשה את הרכבים ישירות מהיבואן), ומשנוכחו לדעת שמכירות כלי הרכב בעייתיות, והם עלולים לקבל על הרכבים המזדקנים מחיר הנמוך לאין שיעור ממחיר המחירון, אותם עסקים וחברות החליטו לעבור לליסינג. נושא זה מאוד רגיש, וחלק ממכרזי הליסינג שאני עורך, מחייב את חברות הליסינג לרכוש את כלי הרכב המשומשים כתנאי לקבלת עסקת הליסינג. הסיבה מאוד ברורה, וכולם מקווים שחברות הליסינג יכולות בקלות יתרה להיפטר מכלי הרכב המשומשים – הואיל והם בעלי מגרשי מכירות כלי הרכב בפריסה ארצית. 

ההלוואות המוענקות

אני עורך הבחנה בין אלה העוסקים בענף, לבין אלה שאינם עוסקים בו. ההבחנה הזו הכרחית על מנת להבין מהו הסיכון הקיים בתחום זה. כך לדוגמה, אשראי המוענק על ידי חברת הליסינג שבדרך זו מוכרת את כלי הרכב, מובן בהחלט. יש לה גם את הדרך לממש את כלי הרכב במקרים בהם הלקוח לא משלם. לעומת זאת, חברות המעניקות אשראי כגון בנקים, חברות כרטיסי אשראי וחברות נוספות, גם במקרים של חדלות פרעון של הלקוח, מתקשות המכירות כלי הרכב, ובסופו של דבר החברות הללו מקבלות על הרכבים מחיר נמוך ברמה משמעותית מהמחירון. לעיתים קרובות, הסכום המתקבל נמוך מייתרת הלוואה שהעניקה ללקוח.

בנק ישראל, שהבין עד כמה חמור העניין הנחה את הבנקים שלא לראות בכלי הרכב כביטחון הגבוה מ-60% וההלוואה לא תהיה למעלה מ- 5 שנים, שכן בסופו של עניין, המטרה היא להקטין את הסיכונים בהענקת הלוואות לרכישות כלי רכב.
החברות הפרטית בונות על איגוח ההלואוות, כלומר מכירת תיק ההלוואות למוסדות (קופות גמל וקרנות פנסיה). בינתיים, שוק זה אינו מוסדר ואני לא רואה ביקוש גדול מצידם של אותם גורמים. החברה הפרטית הגדולה בענף הינה “מימון ישיר” (חברת בת של ביטוח ישיר), והיא פועלת באופן נמרץ ומפרסמת כי “כל אחד יכול לקבל באופן מיידי הלוואה לרכישת כלי רכב חדש או משומש”. 

בסוף נובמבר 2018, פרסמה הגברת רחלי בינדמן בכלכליסט כי “התוצאות של מימון ישר ברבעון- נורת אזהרה לישראכרט ולאומי קארד“. במאמר זה, העיתונאית מתארת את הקשיים באיגוח ההלוואות של ביטוח ישיר, ומסבירה כי הרווח שלה הינו שולי ביחס להיקף ההלוואות (6 מיליון בלבד). אני סבור שעל העוסקים בענף הנידון להיזהר בהענקת הלוואות בגובה ניכר מהיקף ההשקעה בכלי רכב. הסיכונים גבוהים והסיכויים לא בהכרח טובים. יחד עם זאת, אלה העוסקים בענף, יכולים וחייבים להעניק אשראי לרכישת כלי רכב משומשים, תוך שהם ערוכים גם למצב שבו יצטרכו למכור אותם (במקרים של חדלות פרעון מצד הלקוחות למשל). למעשה, חברות הליסינג הגדולות כמעט והשתלטו על מרבית מגרשי מכירות כלי הרכב בארץ, ועל כן המימוש יותר קל להם.

לסיכום

אני סבור שהגורמים המוסדיים צריכים מאוד להקפיד על איכות הלווים וגובה ההלוואות המוענקות להם לצורך רכישת כלי רכב חדשים. הוראות בנק ישראל חלות רק על הבנקים אבל גם הגורמים הנוספים צריכים, ולדעתי אף חייבים, להיעזר בהנחיות אלה ולפעול בהתאם.

 

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

אבי הורוביץ - יועץ ליסינג, מייסד ענף הליסינג בישראל ובעל ניסיון של למעלה משלושה עשורים בתחום. חברת "אבי הורוביץ - ייעוץ ליסינג" מספקת מענה לצורך הקיים לייעוץ מקצועי, פיננסי וטכני בתחום זה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות מובילות.

2 תגובות

Join the conversation and post a comment.

  1. אייזיק

    אבי אני כבר מזמן לא קונה רכב חדש או יד שניה , אני הולך לאלדן שעושים לי כל 3 שנים מסלול חדש עם טויוטה קורולה עם ביטוח טיפולים הכל

  2. חיליק טיירי

    אבי אוהבים את הכתבות שלך תמשיך להפיץ אותנו בידע חג שמח וכשר

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים