אתר הבית

הנסיעות השיתופיות – תחילת הדרך

פורסם ע"י ב יונ 21, 2018 בקטגוריה בלוג, נסיעה שיתופית | 2 תגובות

פורסם ע"י ב יונ 21, 2018 בקטגוריה בלוג, נסיעה שיתופית


מזה מספר שנים מדברים על נסיעות שיתופיות כפתרון לבעיות התחבורה המודרנית. כבר לפני שנתיים ציינתי כי אנחנו לפני עידן של שימוש רחב ברכב שיתופי ושזה בהחלט יעזור בבעיות הצפיפות בכבישים.

לאחרונה אף נטלה המדינה את מושכות ההובלה והציעה לעובדיה לקבל תשלום אם יגיעו למקום העבודה ביחד עם אחרים בנסיעה שיתופית.

הנסיעות השיתופיות – הרעיון

הרעיון בעיקר אמור להיות מיושם בנסיעות למקום עבודה של עובדים הגרים בסמיכות אחד לשני. במקרים אלה, במידה ומתאפשר, בעל כלי הרכב יכול לקחת ביחד איתו 3 עובדים נוספים. הנהג והרכב בו מתבצעת הנסיעה. ניתן כמובן להחליף במסגרת “תורנות”, כשאלה שנוסעים כ”טרמפ” משלמים את הוצאות הדלק. התוצאה תהיה שפחות כלי רכב יגיעו למקום העבודה, פחות עומס בכבישים ופחות זיהום אוויר. 

הממונה על השכר באוצר מצא לנכון לעודד את הנסיעות השיתופיות וכפי שפורסם ב”דה-מרקר” ע”י טלי חרותי- סובר עולה כי המדינה מוכנה להעניק מענק בגובה של 500 ₪ למי שישתתף בהליך שכזהלמהלך זה חשיבות גבוהה, הואיל ובמקרה של עובדי המדינה מדובר באלפי כלי רכב. להלן טבלה המציגה את היחס בין תקני אחזקת כלי הרכב בקרב עובדי המדינה מול מספר המשרות:

יחד עם זאת, העובדים שמבקשים להמשיך ולהשתמש בכלי רכבם, מתנגדים לנסיעות השיתופיות ודורשים כי משרד האוצר יעמיד להם מקומות חנייה מתאימים. אני סבור, שברגע שהנושא הועלה דווקא על ידי משרד האוצר, הרבה חברות וארגונים ילכו בעקבות מהלך זה ויאמצו אותו. השאלה היא רק מתי!

ומה עם התחבורה הציבורית ?

התחבורה הציבורית בישראל מאוד לא מתקדמת, וזה לא חדש. כל הניסיונות לבנות רכבות טרם בשלו וגם אם יבשלו, לא יוכלו לתת פתרון לכמויות כלי הרכב הגדולות המציפות אותנו מידי שנה.

רק לאחרונה נערך סקר המציג עד כמה הישראלים אינם משתמשים באופן יחסי, בתחבורה ציבורית. על פי הסקר, רק 20% בתל אביב משתמשים בתחבורה ציוברית מול 46% בברלין ו-50% במדריד. לעומת זאת, אם הכל יתפתח באופן תקין בארץ, ועל כך יש ספקות, יש סיכוי שבשנת 2040, קרי בעוד 22 שנים, ייתכן ו-40% מאוכלוסיית תל אביב תשתמש בתחבורה הציבורית.

ומה קורה בשוק הפרטי ?

הבעיה העיקרית היא שלא תמיד ניתן לתכנן זמני איסוף של אותם אלה עימם סוכם כי יסעו עם כלי הרכב המיועד. לצורך זה צריך ליצור קשר שוטף ולתאם את הנסיעה. בשנים האחרונות קמו בישראל יוזמות של חברות המפתחות אפליקציות, שיקלו על תיאום וניהול הנסיעות המשותפות.

יחד עם זאת, יש להודות כי לא נרשמת התלהבות בישראל מרעיון הנסיעה השיתופית. המהלך יכול היה להצליח, שכן דווקא מצידו של משרד האוצר הוצעה מערכת של תמריצים. כפי שציינתי לעיל, עובדי משרד האוצר מפונקים מידי ודחו הצעה זו. אני סבור שבכל זאת, אם הנושא יתעורר בקרוב בקרב חברות בעלות ציי רכב, ייתכן והנסיעות השיתופיות ייקלטו כשיטה נכונה לחסכון ובוודאי כדרך להקטנת הפקקים.

ומה קורה עם רכבי הליסינג  ?

בקרב החברות בשוק הפרטי, מרבית כלי הרכב הם רכבי הליסינג. במסגרת הסכמי הליסינג, פעילות זו, של הסעה וקבלת תשלום מאלה המצטרפים כנוסעים, אסורה. חברות הליסינג מתנגדות לנסיעה בכלי הרכב שלהם, שיש תשלום בצידה. יחד עם זאת, במהלך הזמן, אם הביקוש לסוג פעילות זה יגבר, ייתכן והן תתחלנה לשתף פעולה. ולראיה – במכרזי הליסינג אותם אני עורך, נושא זה נמצא בשלבי ביצוע.

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

אבי הורוביץ - יועץ ליסינג, מייסד ענף הליסינג בישראל ובעל ניסיון של למעלה משלושה עשורים בתחום. חברת "אבי הורוביץ - ייעוץ ליסינג" מספקת מענה לצורך הקיים לייעוץ מקצועי, פיננסי וטכני בתחום זה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות מובילות.

2 תגובות

Join the conversation and post a comment.

  1. ראובן שמש

    שווה להשקיע בנסיעה שיתופית גם במחיר של לראות גם בדרך לעבודה את החבר’ה של העבודה. טוב להפחתת העמוס. טוב להפחתת זיהום האוויר. צעד מבורך של המדינה

  2. אלי מודריך

    אהבתי מאוד את הרעיון אבל הישראלים מפונקים מדי בשביל קארפול

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים