אתר הבית

הניסיון הכושל של הצעת החוק להוזיל את עלויות אחזקת הרכב

פורסם ע"י ב נוב 30, 2016 בקטגוריה בלוג | 1 comment

פורסם ע"י ב נוב 30, 2016 בקטגוריה בלוג


רק בימים האחרונים הוברר כי חבר הכנסת עודד פורר מישראל ביתנו מנסה למצוא דרך להכרה בהוצאות אחזקת הרכב לסקטור ספציפי המכונה “שרברבים וחשמלאים”, בעוד הצעת החוק העוסקת בביטול שווי השימוש בכלי רכב ירוקים עדיין מונחת כאבן שאין לה הופכין.

הצעת החוק החדשה העוסקת בחשמלאים ושרברבים

המצב הקיים הוא שכיום עוסק יחיד אשר מנהל ספרים, יכול לקבל הכרה בהוצאות כלי הרכב בו הוא עושה שימוש, עד לגבול של 45% מהוצאותיו. מאידך, העוסק היחיד אינו משלם את שווי השימוש. נושא זה נקבע מזה זמן רב, והרעיון הכללי היה שלחלק מהעוסקים זה כדאי ואילו לחלק אחר השיטה הזו איננה כדאית. עם זאת, המצב בהחלט פישט את השיטה. להערכתי, ועל כך ארחיב בהמשך, מדובר בשיפור המצב הקיים.

3011-1

ההצעה החדשה מנסה להשוות את מצב עוסקים אלה למצבם של כל יתר משתמשי הליסינג. השאלה היחידה היא, האם תוצאות הצעת החוק תיטיב עימם?

להלן הסבר קצת יותר מפורט:

2

כיום, לפני הצעת החוק, העלות המוכרת ל”בעל מקצוע חופשי” משתנה: ככל שעלות הרכב גבוהה יותר, כך ההוצאה המוכרת גבוהה יותר:

מהגרף עולה כי ההוצאה המוכרת (ברוטו – לפני חישובי מס) של העוסק העצמאי יכולה להגיע לכ-2,300 ₪ אם עלות הרכב, לרבות עלות הדלק והתחזוקה מגיעות ל-5,000 ₪. אם העלות נמוכה יותר, ההוצאות המוכרות, באופן טבעי, נמוכות יותר.

מה יקרה אם וכאשר הצעת החוק תתקבל?

*נלקח בחשבון גם מרכיב הביטוח הלאומי ומס הבריאות על שווי השימוש.

*נלקח בחשבון גם מרכיב הביטוח הלאומי ומס הבריאות על שווי השימוש.

במקרה זה, ככל שעלות הרכב ושיעור המס של העוסק העצמאי גבוהה יותר, כך הצעת החוק לכאורה כדאית פחות:

כלומר, במצב החדש, מאחר ששווי השימוש בארץ חריג ביותר, וגובהו נקבע על פי העלות המקורית של כלי הרכב, הנחתי היא שבעלי מקצוע אלה רוכשים בדרך כלל טנדרונים קטנים שעלותם גבוהה יחסית לכלי רכב משפחתיים רגילים או סופר מיני.

להלן טבלה בה מתבהרת התמונה וככל שעלות הרכב גבוהה יותר כך גם התועלת שיפיק בעל המקצוע תהיה גבוהה יותר:

3011-2

הנה כי כן, אין ספק שבעלי המקצועות החופשיים (ועדיין קשה לי להבין מדוע להחריג דווקא את “השרברבים והחשמלאים” ומדוע לא להכליל את כלל בעלי המקצועות החופשיים), אכן יוכלו לזכות ב”מתנה” כזאת.

להערכתי, רשות המיסים תנסה לפעול לאי קבלת הצעת חוק זו, בדיוק כפי שהיא פועלת בוודאי לאי קבלת הצעת החוק השנייה, המפורטת יותר להלן.

הצעת החוק לגבי כלי הרכב ההיברידיים

כזכור, לפני מספר חודשים התייחסתי בהרחבה לכלי הרכב ההיברידיים והבעתי תקווה שהצעת החוק לביטול כליל של שווי השימוש לאלה המשתמשים בכלי רכב ירוקים אכן תתממש ותהפוך למעשית.

אין ספק שהגיוון בכלי הרכב ההיברידיים יגביר את השימוש בהם, ומאחר ומרביתם הגדול נחשבים לכלי רכב “ירוקים”, המשתמשים בכלי רכב כאלה יהיו זכאים להטבה המוצעת.

גם כאן, אני משוכנע שרשות המיסים לא תאפשר לחוק להתקבל. אבל נמשיך להיות אופטימיים, אולי בכל זאת…

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

אבי הורוביץ - יועץ ליסינג, מייסד ענף הליסינג בישראל ובעל ניסיון של למעלה משלושה עשורים בתחום. חברת "אבי הורוביץ - ייעוץ ליסינג" מספקת מענה לצורך הקיים לייעוץ מקצועי, פיננסי וטכני בתחום זה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות מובילות.

One Comment

Join the conversation and post a comment.

  1. אבירן

    מאוד מצער שרשות המיסים פועלת כ”אויבת הציבור” ממש שערוריה גובה המיסים שגובה המדינה מבעלי כלי הרכב. טוב יעשו אם יפעלו לאשר הצעות חוק אלה !

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים