אתר הבית

המכונית האוטונומית כבר כאן – מה ההשלכות על משתמשי הליסינג?

פורסם ע"י ב יול 30, 2015 בקטגוריה בלוג, המכונית האוטונומית | 2 תגובות

פורסם ע"י ב יול 30, 2015 בקטגוריה בלוג, המכונית האוטונומית


רובנו סבורים כי זמנה של המכונית האוטונומית טרם הגיע. למעשה, כל התחזיות מדברות על שנת 2020 כשנה ראשונה לשיווק המוני של כלי רכב אלו, אולם בגלל המחיר הגבוה מאוד הצפוי למכוניות החכמות, נראה כי 15 שנים נוספות יכולות להוות יעד סביר והגיוני יותר. למרות כל זאת, כפי שאציג כאן, המכונית האוטונומית במתכונת מצומצמת כבר כאן!

2907-3מהי המכונית האוטונומית?

ההגדרה הכללית מדברת על כלי רכב, המסוגל לנסוע ללא התערבות נהג. נושא זה מטופל על ידי כמעט כל יצרני כלי הרכב עולם, לרבות תאגיד Google. לפני כשנה התייחסתי לשאלה אם המכונית האוטונומית תשתלט עלינו והבהרתי כי הפיתוחים הדרושים, הרגולציה וכל הצעדים הנלווים, יימשכו לפחות עוד 5 שנים.

הפיתוחים הנדרשים

על מנת להעמיד כלי רכב שיפעל באופן אוטונומי, יש לגרום לכך שישתמש במערכות שונות שעיקרן בטיחות הנהגים והולכי הרגל, לרבות: בקרת סטייה מנתיב, ניטור מרחק מלפנים, זיהוי הולכי רגל, שליטה באורות גבוהים, בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת עזר לבלם, זיהוי בשטחים מתים, זיהוי קרבה מסוכנת, חנייה עצמאית, בלימה אוטומטית, מערכת ניווט עצמאית, מצלמת רוורס, חיישני לחץ אוויר בצמיגים, יכולת “הידברות” עם כלי רכב נוספים וכו’. כלומר, על מנת לאפשר לכלי רכב להיות אוטונומי יש לעשות שימוש בתוכנות רבות ובאביזרים מתקדמים שונים.

פיתוחים אלו מפותחים מזה זמן מה. כך למשל, חברה ישראלית בשם מובילאיי הנה חלוצת ייצור המערכות למניעת תאונות המבוססת של טכנולוגיה של מצלמה ועיבוד התמונה. מרגע הנפקתה בבורסה בארצות הברית היא ממריאה, ושוויה כבר מגיע ליותר מ-12.5 מיליארד דולר! ברור שהסיבה העיקרית לנסיקה זו טמונה בפוטנציאל השימוש שיעשו בכלי הרכב האוטונומיים.

חלק לא קטן מהפיתוחים כבר קיימים כיום ומותקנים על כלי רכב רבים. לדוגמא: בקרת מהירות הנהיגה קיימת כמעט בכל כלי רכב, החנייה האוטונומית מורכבת בחלק מכלי הרכב וכמובן שבכלי הרכב החדשים מותקנת מערכת GPS וכו’.

מדי מספר חודשים מותקנים על גבי כלי רכב שונים פיתוחים נוספים שבשלב זה משפרים את איכות הנהיגה ומשפרים את בטיחות כלי הרכב. עם זאת, עד כה, הרכיב האנושי הוא הכרחי וכל כלי הרכב מופעלים על ידי בני אדם.

כך לדוגמא, רק לאחרונה החלה להיות מותקנת על גבי כלי רכב חדשים מערכת לבלימה אוטומטית. מערכות הבלימה האוטומטית בולמות מיידית ברגע שהן רואות צורך בכך. זוהי מערכת המצילה חיים שזכתה לדירוגים גבוהים על ידי ארגון הבטיחות האירופאי EURONCAP. מערכת זו מצילה חיים ממש בתקופה זו, היות שהיא מותקנת אצל סוגי כלי רכב רבים. זוהי דוגמה אופיינית לחידושים טכנולוגיים שיהיו חלק בלתי נפרד מכלי הרכב החדשים ושלא היו באלו הישנים יותר.

2907-1

הגדרה מקצועית של המכונית האוטונומית

ארגון המינהל הלאומי לבטיחות בדרכים (NHTSA) הפועל בארצות הברית, ערך הבחנות דקות יותר במכוניות האוטונומיות, ומסביר בדיוק מתי מכונית הנה אוטונומית ובאיזה שלב בפיתוח היא נמצאת. כך, הוא קבע כי ישנם 5 שלבי התפתחות:

שלב 0 – כלי הרכב נשלט באופן מלא על ידי הנהג האנושי.
שלב 1 – רק מרכיב אחד פועל אוטומטית.
שלב 2 – יותר מפעולה אחת אוטומטית אבל הנהג נותר קשוב.
שלב 3 – המערכות מספיק אוטומטיות והנהג יכול בבטחה לעסוק גם בעיסוקים נוספים בנסיעה.
שלב 4 – המכונית פועלת בעצמה ואין צורך בנהג אנושי.

כפועל יוצא מהגדרות אלה, אנו נמצאים בשלב 2 בפיתוח המכונית האוטונומית ובתוך כשנתיים-שלוש צפויים להגיע לשלב 3. למעשה, המעבר ממכונית אוטונומית בשלב 2 לשלב 3 קצת בעייתית יותר, כיוון ששלב 3 יחייב גם מערכות “חושבות” ובוודאי כאלה שיתאמו נסיעה עם כלי רכב אחרים (V2V). אבל שלב 2 הולך ומתרחב – ואנו נראה יותר ויותר מערכות שיאפשרו נהיגה בטוחה ונוחה יותר.

2907-2

ההשפעה על משתמשי הליסינג

עסקאות הליסינג הנן ל-3 שנים ובחלק קטן מהמקרים אף ל-4 שנים. לדעתי, ההתפתחות המואצת של הטכנולוגיה הרלוונטית לכלי רכב, הופכת כלי רכב ל”מיושן” כבר אחרי שנה… כלי הרכב החדשים חסכוניים יותר, נוחים ובטוחים מאלו הישנים יותר, ולכן עסקה ל-3 שנים היא ארוכה מדי.

מצד שני, חברות הליסינג יודעות כי קיצור התקופה תגרום להן לנזק. מרכיב ירידת הערך הולך ופוחת עם הזמן. מרכיב זה שהנו הכי חשוב בתחשיבי הליסינג, יחייב העלאת מחירים. חברות הליסינג יוכלו לקצר את התקופות רק אם יקבלו פיצוי בצורה של העלאת מחירי הליסינג. ואת זה המשמשים, מטבע הדברים, לא מוכנים לקבל.

במסגרת מכרזי הליסינג אותם אני מבצע ללקוחות שונים, קיים דגש משמעותי ביותר בנושא זה, ומכך הלקוחות בעלי ציי הרכב (לרבות המשמשים עצמם) יוצאים נשכרים.

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

אבי הורוביץ - יועץ ליסינג, מייסד ענף הליסינג בישראל ובעל ניסיון של למעלה משלושה עשורים בתחום. חברת "אבי הורוביץ - ייעוץ ליסינג" מספקת מענה לצורך הקיים לייעוץ מקצועי, פיננסי וטכני בתחום זה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות מובילות.

2 תגובות

Join the conversation and post a comment.

  1. יפתח מנהל רכש

    מדהים עד כמה הקידמה בפתח…
    איך ניתן בכל זאת להינות ממנה למרות שאנחנו מבצעים עסקות ליסינג לשלוש שנים ?
    אפנה אליך באופן ישיר. אשמח לשמוע מה ניתן לשפר.

  2. אייל

    כמו בכל דבר, אני לא מאמין שהמכונית האוטונומית תבוא לישראל במהירות ובהצלחה רבה.
    קודם שזה יצליח במדינות מפותחות יותר ורק אז אנחנו נוכל לחלום

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים