אתר הבית

המדינה מלאה בפקקים ופתרון טרם גובש

פורסם ע"י ב יונ 10, 2019 בקטגוריה בלוג | 3 תגובות

פורסם ע"י ב יונ 10, 2019 בקטגוריה בלוג


כולנו מרגישים כי מצב הפקקים הולך ומחמיר. יש לכך מספר סיבות, אך העיקרית שהן היא – היעדר תשתיות. על מנת להקים מערכות כבישים, זקוק משרד התחבורה לתקציב גדול, שכולו כיום, מיועד לבניית הרכבות המהירות, המהוות חלק מהפתרון.

תל אביב פקוקה

בימים אלה, פורסם בעיתון ‘ידיעות אחרונות’ ע”י סבר פלוצקר, כי העיר תל אביב תופסת את המקום השני במדינות המערב, כעיר הפקוקה ביותר. אין ספק שהפתרון עשוי להגיע בעוד מספר שנים, עת הליך בניית תשתית הרכבת, אבל בינתיים צצים ועולים ניסיונות לפתור את בעיה.

אגרות גודש

לפני כשנה, כתבתי על אגרות הגודש, המיועדות למנוע את הפקקים המדוברים. מטרת הטלת האגרות הינה, לנסות להניע את משתמשי כלי הרכב לצצמם את השימוש ברכב, ו/או לנסות להניעם לעשות שימוש בכלי הרכב – דווקא בשעות בהן העומס נמוך. אני מאוד ספקני, עד כמה יהיה בכך תועלת, בעיקר נוכח מחירי כלי הרכב היקרים, לעומת גובה האגרות. כשמחירי כלי הרכב כה גבוהים כמו במדינת ישראל, תשלום של אגרת גודש בסך של 5 ₪ או בסדר גודל דומה, איננה משפיעה על אופן חישוב עלות הרכב, כשעלותו החודשית מסתכמת בכ-3,000 ₪ בממוצע.

רכב מעופף

נושא זה מועלה מדי פעם כשמדברים על פתרון תחבורתי לפקקים. בחומר שבדקתי מצאתי מאמר מעניין העוסק בתחבורה זו. ואכן, כלי רכב המסוגל להמריא ולנחות אנכית, יכול בהחלט לשמש כפתרון, אבל ישנה הסתייגות אחת קריטית: אם מספר כלי רכב יעלו לטיסה, ככל הנראה כמות התאונות רק תגדל, ולכן הטיסות מחייבות פיקוח והסדרה.

קרדיט: aeromobil.com

אפילו בישראל פיתחו מכונית מעופפת. על כך כתב אודי עצין ב-YNET  והסביר כי מדובר בפיתוח מעניין מאוד, וכי המכונית המעופפת היא המהפכה הבאה לאחר המכונית החשמלית והאוטונומית. אני סבור שללא פיקוח מסודר, לא יורשה לעשות שימוש במכוניות אלה, למרות שהפתרון המוצע על ידם חיובי ביותר.

הרכב השיתופי

לא מזמן הרחבתי רק על נושא זה. הסברתי כי זוהי התפתחות רצויה של השכרת רכב, אבל רק חברה אחת עסקה בנושא זה בעת הפרסום, והיא CAR2GO. בעוד השוק מגמגם, החליטה גם חברת הליסינג וההשכרה הגדולה בישראל להיכנס לתחום זה. והנה, בימים אלה פורסם ע”י מירב מורן בעיתון דהמרקר, כי “פחות אופניים יותר מכוניות: מחסלים בשקט את התל אופן- ומרחיבים את אוטותל“. העיתונאית מסבירה, כי למרות התקציבים הרבים שמקבלת חברת CAR2GO, יש כוונה להרחיב את כמויות כלי הרכב, וכולם בתקווה שזה יעזור בפתרון בעיית הפקקים והעומד בכבישים.

ההשפעה על פעילות הליסינג

מאחר ופתרון של תחבורה ציבורית נוחה וטובה רחוק בשלב זה, אני סבור שההשפעה כיום, היא שולית, ואלמלא היה שווי השימוש כה גבוה, אז לא הייתה כל השפעה על פעילות הליסינג, גם לגבי אלה שנוסעים לבית ולעבודה, כשמקום העבודה קרוב יחסית לבית. לדעתי, בעיית שווי השימוש (הנושא נפתר לאחרונה בדרך לא הוגנת), תשפיע יותר, מאשר הפקקים ולקוחות ליסינג רבים ישקלו מה לעשות. בסך הכל, אני סבור שההשפעה של הפקקים בשלב זה איננה קריטית על הענף.

 

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

אבי הורוביץ - יועץ ליסינג, מייסד ענף הליסינג בישראל ובעל ניסיון של למעלה משלושה עשורים בתחום. חברת "אבי הורוביץ - ייעוץ ליסינג" מספקת מענה לצורך הקיים לייעוץ מקצועי, פיננסי וטכני בתחום זה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות מובילות.

3 תגובות

Join the conversation and post a comment.

  1. אסתי רוי

    האם לדעתך אבי היקר נצטרך שינוי ברשיון כדי לנהוג במכונית מעופפת? אולי ככה לא כולם יקבלו פה רישיון נהיגה כמו מסחרה בשוק……..

  2. אבי הורוביץ

    אני סבור שיהיה צורך ברישיון מיוחד….

  3. מירי נביר

    אולי צריך לעשות הפגנות על הפקקים האלה!?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים