אתר הבית

הישראלים מחליפים מכוניות כל 5 שנים והמחירים צונחים

פורסם ע"י ב דצמ 24, 2018 בקטגוריה בלוג | 2 תגובות

פורסם ע"י ב דצמ 24, 2018 בקטגוריה בלוג


לפני מספר ימים התפרסמה כתבה בדה-מרקר, פרי כתיבתה של העיתונאית אסנת ניר, תחת הכותרת “הישראלים מחליפים מכונות כל חמש שנים- ומחירי המשומשות צונחים“. לדעתי התנהלות זו בעייתית ואני משוכנע שהיא נמצאת לקראת מיצוי, ומעבר לדרכים אחרות כמפורט כאן.


מדוע אחזקה של מכונית ל-5 שנים איננה טובה?

ישנן מספר סיבות מדוע אחזקה כה ארוכה של כלי רכב איננה טובה ויעילה:

  • בטיחות
  • צריכת הדלק
  • מכירת כלי הרכב

כלי הרכב הינם מכונות מסוכנות. על מנת למנוע תאונות, ונזקים, כלי הרכב החדשים מצויידים במערכות “מונעות”, קרי במערכת הגנה אקטיבית ולא רק פסיבית. בנושא זה הרחבתי כבר לפני כשנה עת כתבתי על בטיחות כלי הרכב בישראל. כלי הרכב הישנים לעומת זאת, מצוידים לכל היתר במערכות הגנה פאסיביות ועל כן, אינן בטוחות מספיק.

מעבר לכך, הנוחות וצריכת הדלק מכריעה את הכף לזכות כלי רכב חדשים. אני לא מדבר על ציי רכב אשר מתנהלים לעיתים, בדיוק באותה הדרך, כלומר מחזיקים כלי רכב חדשים לתקופה של 5 שנים, ורק אז מחליפים אותם. אני מדבר על הלקוחות הפרטיים, אשר נוסעים עד 15/20 אלף ק”מ בשנה, וסוברים כי בתום 5 שנים ימכרו את הרכב ולא יפסידו על כך כסף.

 

כלי רכב בטיחותיים וחסכוניים

כיום, רוב כלי הרכב החדשים הרבה יותר בטיחותיים והרבה יותר חסכוניים. גם כשנוסעים 15 אלף ק”מ לשנה, יש חשיבות לרמת צריכת הדלק, ולהערכתי, ניתן באמצעות שימוש בכלי רכב חדיש, לחסוך עד כ- 200 ₪ לחודש. ב- 5 שנים מדובר על חסכון של למעלה מ- 10,000 ₪.

 

מכירת כלי רכב משומשים

ישנו קושי רב במכירת כלי רכב משומשים בתקופתנו. הקושי נעוץ בעובדה שקל ונוח יותר “לרכוש” כלי רכב חדיש. לפיכך, הגרף שלפנינו מבהיר את התמונה ביתר שאת:

 

 

הגרף מראה את מחירי המחירון של כלי רכב חדשים, מול מחיר המחירון של אלה הישנים. הגרף מציג תמונה, לפיה מחירי המחירון של כלי הרכב המשומשים הולך ויורד, אך זה כמעט ואינו משקף את המצב בפועל, שכן כולנו יודעים היטב, שעל מנת למכור כלי רכב משומש, יש להפחית מהמחירון, לפעמים באופן משמעותי.

ואכן, קיימת בעייתיות רבה במכירת כלי רכב משומשי,ם בעיקר בגלל הנוחות שבקבלת כלי רכב חדשים. ישנן מדינות בהם ניתן לייצא את אותם כלי הרכב המשומשים לארצות העולם השלישי. בארץ, בגלל המיסוי הכבד, זה בלתי אפשרי, ולכן עשרות אלפי כלי רכב עומדים כמו עציצי נוי במגרשי החניה.

 

כיצד יוכל אדם פרטי למכור את כלי הרכב שלו אחרי 5 שנים?

 

כבר לפני כשנה וחצי הצגתי פתרון שמצאו עובדי ההיי-טק, בו חלק לא קטן מעובדי ההיי טק עוברים לליסינג הפרטי. ואכן, השיטה “האמריקאית” נכנסה בסערה לישראל, ורבים המבצעים נסיעות בהיקף נמוך, עוברים לליסינג הפרטי.

השיטה היא פשוטה: לא מתעסקים ברכישה ולא במכירה של המכונית. עושים בה שימוש על פני 3 שנים ולאחר מכן מחזירים אותה לחברת הליסינג. בדרך כלל, מקובל לשלם תשלום נמוך יחסית, עם תשלומים חודשיים, כשהמחיר כולל ביטוח חובה ומקיף, ובחלק מהמקרים גם טיפול אחד בשנה. כל יתר הפעולות נמצאות באחריות המשתמש. היקף התשלומים, משקפים להערכתי לכל היותר, את מרכיב ירידת הערך הצפוי.

לאחרונה נתקלתי בליסינג פרטי, שיכול גם להניב הכנסה. למען האמת לא “הכנסה” רגילה, אלא לכל היותר בגובה העלות החודשית: חברת Car2go  היא סמן הדרך של שיטה זו.

לא מזמן התייחסתי אל השיטה שלהם, עת כתבתי על הרכב השיתופי. אני סבור שמדובר בשיטה מעניינת, בעיקר לאלה שנוסעים על כלי הרכב לעבודה, ומשתמשים בו הלוך ושוב לבתיהם, וכן בסופי השבוע.

בכל מקרה, הליסינג הפרטי הוא הפתרון הנוח והנכון, מאחר ובמצב הנוכחי, כלי הרכב משתפרים ומתחלפים לעיתים קרובות. הליך זה יילך ויתחזק ולכן זוהי הבחירה הנכונה.

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

אבי הורוביץ - יועץ ליסינג, מייסד ענף הליסינג בישראל ובעל ניסיון של למעלה משלושה עשורים בתחום. חברת "אבי הורוביץ - ייעוץ ליסינג" מספקת מענה לצורך הקיים לייעוץ מקצועי, פיננסי וטכני בתחום זה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות מובילות.

2 תגובות

Join the conversation and post a comment.

  1. גלעד

    לכמה זמן כדאי להחזיק רכב חדש שקניתי?

  2. גלעד

    מאמר מעולה. תודה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים