אתר הבית

הטענת כלי רכב חשמליים

פורסם ע"י ב ינו 6, 2020 בקטגוריה בלוג | 0 תגובות

פורסם ע"י ב ינו 6, 2020 בקטגוריה בלוג


כפי שזה נראה היום, כלי רכב חשמליים הם העתיד של התחבורה. למה העתיד ולא ההווה? שורש הבעיה בשימוש בכלי רכב חשמליים היא הטענתם. במצב של הטענה רגילה (כלומר, כשהסוללה ריקה) מדובר בהטענה של מספר שעות. בדרך הזאת, מכוניות חשמליות אינן פתרון מעשי למשתמשים שהנסועה שלהם גבוהה חסית וירצו להטעין בזמן העבודה (תדמיינו שאתם עוצרים לתדלק ל-4 שעות בתחנת דלק). הפתרון צריך להיות שיפור תשתיות הטעינה. אציג כאן שתי מערכות טעינה (תוצרת ישראל), שיכולות לסייע בטעינה נוחה ומהירה. מכיוון שהליך הקליטה של כלי רכב חשמליים אמור להתרחש בשנים הקרובות וייתכן אפילו שיתעצם כבר בשנת 2020, אני סבור שהצגת דרכי טעינה מהירות עשויות לסייע בהחלטה למעבר לרכבים חשמליים.

פתרון קיים-אבל לא מעשי בישראל

אלקטריאון. צילום מסך מיוטיוב

אלקטריאון. צילום מסך מיוטיוב

חברת אלקטריאון (Electreon) פיתחה מערכת של הטענה מהירה וזולה. המערכת מצויה מתחת לאספלט, ומאפשרת למי שנוסע עליה להטעין את כלי הרכב החשמלי תוך כדי הנסיעה. הטכנולוגיה של חברה זו  מבוססת על תשתית סלילים המוטמנת מתחת לפני השטח של נתיב הנסיעה, ואמורה לאפשר בטעינה אלחוטית טעינה של כלי רכב חשמליים.

בשלב ראשון, יישום הטכנולוגיה מיועד לאוטובוסים ומשאיות (פיילוט ראשון מבוצע בשת”פ עם עיריית תל אביב). יחד עם זאת, לוח הזמנים לביצוע נרחב של תשתית זו בישראל נראה רחוק בשלב זה. בשוודיה לעומת זאת, יש שימוש קצת יותר בשימוש בטכנולוגיה זו.

פתרון חדש וזול

chakratec

chakratec. צילום לקוח מאתר החברה תוך שימוש הוגן.

חברת צ’קראטק (chakratec) הישראלית הצליחה לפתח טכנולוגיה מהירה של הטענת כלי רכב חשמליים, תוך אגירת אנרגיה בשיטה מכנית. מדובר בחברה ישראלית שהכריזה על כך לא מזמן. מדובר בטכנולוגיה היודעת לעשות שימוש ברשת החשמל, גם במצב של זרימת חשמל חלשה. מדובר ביכולת הטענה שתיקח רק 20 דקות לטעינה מלאה של רכב.

לפי דה מרקר, צ’קראטק בקשר עם מספר גורמים בישראל, ביניהם משרד האנרגיה, חברות דלק שמתכננות את המעבר לחשמלי, ורשת טעינה ישראלית שפורסת מטענים מהירים בישראל. השוק בישראל עדיין לא בשל כמו באירופה ובארה”ב, אולם החברה בקשר עם התעשייה המקומית ובחיפושים אחר פרויקט ראשון בישראל.

עתיד כלי הרכב החשמליים

לאחרונה היינו עדים לעליית המיסוי על כלי הרכב ההיברידיים וכפועל יוצא עליית מחירם באלפי ₪ בודדים (בגלל התחזקות השקל). מחירי כלי הרכב החשמליים מעט יותר יקרים, בחלקם, מן הרכבים ההיברידיים, אולם השימוש בהם עשוי להתרחב, שכן יש הנחה בגובה שווי השימוש של כ- 1,000 ₪. בימים אלו פורסם כי קבוצת לובינסקי מתכוונת להשיק השנה 10 דגמים של כלי רכב חשמליים. מעבר לכך, ידוע לי על יבואן חדש המתמחה בתחום זה והמכוון לייבא מסין מספר דגמים שיהיו במחירים אטרקטיביים.

גם בעיתון כלכליסט כתבו לאחרונה  כי משרד התחבורה יעודד יבוא כלי רכב חשמליים. בסך הכל אני מניח שבשנים הקרובות כלי הרכב החשמליים יככבו ויחדרו באופן מסיבי לשוק הרכב.

ההשפעה בתחום הליסינג

אני מניח שגם בתחום הליסינג, תפתח מגמת הביקוש לכלי רכב שחשמליים וביצוע עסקות ליסינג בהן. תהליך זה יתרחב לקראת סוף העשור באופן ודאי, שכן ההחלטה שכבר התקבלה באיחוד האירופי היא על איסור השימוש בכלי רכב הממונעים בבנזין. אני כתבתי על כך לפני כשנה, וסבור  שחברות הליסינג יפנימו הליך זה, ויאפשרו במחירים סבירים ביצוע עסקות ליסינג גם על כלי רכב חשמליים.

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

אבי הורוביץ - יועץ ליסינג, מייסד ענף הליסינג בישראל ובעל ניסיון של למעלה מארבעה עשורים בתחום. חברת "אבי הורוביץ - ייעוץ ליסינג" מספקת מענה לצורך הקיים לייעוץ מקצועי, פיננסי וטכני בתחום זה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות מובילות.

פוסטים אחרונים מאבי הורוביץ יועץ ליסינג (צפה בהכל)

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים