אתר הבית

הגבלות על האשראי לרכישת כלי רכב – האמנם?

פורסם ע"י ב יול 23, 2017 בקטגוריה בלוג | 2 תגובות

פורסם ע"י ב יול 23, 2017 בקטגוריה בלוג


בנק ישראל הודיע לאחרונה כי הפיקוח על הבנקים הנחה את הבנקים לשערך את הבטוחות של כלי הרכב עד ל-60% משווי הרכב במחירון. נראה כי הפיקוח מנסה לטפל בבעיה עליה כבר התראתי מזה זמן רב. כעת, השאלה הגדולה תהיה מהי ההשפעה של הוראות אלה על ענף הרכב בישראל.

בועת אשראי

לפני למעלה משנה כתבתי ושאלתי “האם בלון כלי הרכב עומד להתפוצץ?”. הבהרתי כי הציבור הישראלי “מסתער” על יבואני הרכב ורוכש כלי רכב חדשים בעיקר כתוצאה מקבלת אשראי נוח וקל להשגה מהמוסדות הבנקאיים.

היקפי האשראי המתבסס על ערכי כלי הרכב כבטחונות הלך והתרחב. הערכתי, כי ככל שקל לרכוש כלי רכב חדשים כך קשה למכור את אלה הישנים, ולכן נוצרה בעיה בערכיהם החזויים של כלי הרכב.

1

האשראי הצרכני לענף כלי הרכב התרחב גם הוא לממדים גדולים והיגע להיקף של כ-12.5 מיליארד ש”ח, כשהחשיפה הכללית לענף זה הגיעה ל-40 מיליארד ש”ח.

2

כפי שהסברתי בעבר, האשראי לענף הרכב לא ניתן באופן ישיר רק לצרכנים הפרטיים. חלק עיקרי דווקא מוענק לחברות הליסינג וההשכרה וכמובן ליבואנים עצמם.

חברות הליסינג הגדולות נעזרות באשראי הממון מקרנות הפנסיה בהיקף שהגיע לאחרונה להערכתי ל-7 מיליארד ש”ח. היקפי האשראי לענף זה, בו יחס ההלוואות הינו כמעט פי 10 מההון העצמי, איננו בריא, אף כי האשראי המוענק לחברות הגדולות פחות בעייתי בעיקר בגלל ההתנהלות המסודרת וגובה ההון העצמי.

בעוד בנק ישראל מנסה למצוא דרכים להקפיד על הסיכונים בהענקת ההלוואות, פועלות חברות הליסינג לגיוס כספים בשוק ההון. ואכן, בימים אלה גייסה שלמה אחזקות כ-350 מיליון ש”ח (עם מח”מ של 4.5 שנים) ואלבר כ-240 מיליון ש”ח (עם מח”מ של 3.5 שנים). הריביות של שתי החברות היו כ-2.8% בלבד.

חשוב להדגיש כי לחברות הליסינג קל יחסית לגייס הון ובמחיר סביר, רק מכיוון שהן לא רק משעבדות את כלי הרכב (שערכי הגרט שלהם בעיתיים), אלא גם מבצעות המחאת זכויות (הסבת כל הזכויות החוזיות של לקוחות הליסינג לטובת המלווה) ללקוחותיהם, כך שהביטחונות טובים ביותר.

הבעיה בערכים החזויים של ערך כלי הרכב

הבעיה המרכזית, אליה גם התייחס בנק ישראל, היא בהערכת ערכיהם החזויים של כלי הרכב. מחירון יצחק לוי משקף את המחיר בו על מנת למכור כלי רכב יש להפחית לעיתים אפילו 30%, זאת כדי למצוא רוכש. ואילו הבנקים, התעלמו או פשוט לא היו מודעים לכך, העניקו הלוואות עם “בלון” בתום 3 עד 5 שנים של 35%-50% מעלות הרכב המקורית.

אין ספק שהערכת שווי כלי הרכב בעוד מספר שנים בערכים כה גבוהים מסוכנת ביותר, ועלולה להותיר את הבנקים ללא בטחונות מספקים.

הנושא של ירידת ערך מואצת, הפך ל”מחלה” בשנים האחרונות והואץ. להלן גרף שפרסם בנק ישראל המציג את התפתחות ההאצה של ירידת ערכיהם של כלי הרכב המשומשים:

3

הוראות בנק ישראל והפיקוח על הבנקים

התערבות בנק ישראל הייתה צפויה. האשראי הצרכני הכללי הלך וצמח בשנים האחרונות והגיע לשיא של כל הזמנים בשנה האחרונה. הפיקוח על הבנקים הורה להפחית את הערכות השווי של כלי הרכב, ובתום 5 שנים להעריך את כלי הרכב בשווי אפס.

אין ספק כי החמרות אלה יכבידו על הלווים, שיתקשו לקבל הלוואות כמו בעבר, וערכי הבלון יהיו נמוכים יותר. כפועל יוצא, התשלומים החודשיים יהיו גבוהים יותר.

להערכתי, אם הציבור לא יפנים את האלטרנטיבה המפורטת בהמשך, ייתכן וקשיים אלה יכבידו על קצה הרכישות של כלי רכב חדשים והכמות השנה תהיה נמוכה מזו של שנה שעברה.

מהו הפתרון לאשראי הצרכני?

כפי שחזרתי לא פעם, הפתרון מצוי בעסקות הליסינג הפרטי. לא לחינם השקעתי מאמץ רב ביחד עם הצוות שלי ליצור אתר מיוחד של ליסינג פרטי, בו ניתן לקבל מחירים טובים במיוחד הנובעים מביצוע סוג של מכרז בקרב 3 חברות ליסינג גדולות. הפערים בין החברות יכולים להגיע לעיתים למאות ש”ח לחודש, ועל כן גם בעת ביצוע עסקת ליסינג פרטי מן הראוי לבחון את המחירים.

האזינו לאבי הורוביץ מתראיין בתכניתו של מיכאל מירו

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

אבי הורוביץ - יועץ ליסינג, מייסד ענף הליסינג בישראל ובעל ניסיון של למעלה משלושה עשורים בתחום. חברת "אבי הורוביץ - ייעוץ ליסינג" מספקת מענה לצורך הקיים לייעוץ מקצועי, פיננסי וטכני בתחום זה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות מובילות.

2 תגובות

Join the conversation and post a comment.

  1. אריה משולם

    אני בהחלט מסכים עם מר הורוביץ
    הפתרון הוא בליסינג הפרטי !

  2. עידן פאר

    אבי, שוב תודה על המידע. נקווה שהפתרון ישמח אותנו האזרחים הפשוטים

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים