אתר הבית

האשראי לרכישת כלי רכב משומשים

פורסם ע"י ב אפר 8, 2018 בקטגוריה בלוג | 2 תגובות

פורסם ע"י ב אפר 8, 2018 בקטגוריה בלוג


למרות שהקשיים במכירת כלי רכב משומשים הולכים וגדלים (כפי שהסברתי בסרטון למטה), חברות הליסינג עדיין נאלצות לכתת את רגליהם בשוק זה ומוכרות מדי שנה כ- 75 אלף מכוניות – שליש ממצבת כלי הרכב שלהם. 
כדי להתגבר על הקושי, חברות הליסינג מאפשרות לקונים לבצע עסקת טרייד-אין על כלי הרכב המשומשים שלהם, ובמקביל להעניק להם אשראי, שלעיתים מוסובסד, כדי לשלם את ההפרש.

כאמור, בטרם נמצא הפתרון של הליסינג הפרטי, ובטרם הוא נקלט על ידי ציבור הצרכנים, רכישות של כלי רכב חדשים התבצעו ומומנו בעיקר על ידי הבנקים. יחד עם זאת, הקשיים במכירת כלי הרכב המשומשים, במקרים בהם יהיה צורך שהבנקים יממשו אותם – החלו להתגלות כבעיתיים. בעקבות כך, בנק ישראל החמיר עם ההוראות והגביר את הפיקוח על הבנקים בנושא הענקת אשראי לרכישת כלי רכב (כפי שכתבתי לפני כשנה).

הצורך באשראי על כלי הרכב החדשים הולך ופוחת, אבל הוא מתעורר דווקא לצרכי רכישת כלי רכב משומשים – וכאן נכנסו חברות הליסינג לתמונה. ואכן, מתברר כי ההלוואות לרכישת כלי רכב לא מצטמצמות, אלא נודדות מהבנקים לעבר המימון החוץ בנקאי.

מימון ע”י חברות הליסינג
חלק מחברות הליסינג, על מנת לעודד את המכירות שלהן, וכמובן את ריווחיהן, מעמידות אשראי לרכישת כלי רכב חדשים (0 ק”מ) או משומשים. האשראי ניתן בחלקו ממקורותיהם ובחלקו בערבויות שלהם ע”י חברות מימון ו/או חברות כרטיסי אשראי. חלק מההלוואות “מסובסדות” ע”י חברות הליסינג, אך ברור שהסבסוד איננו מהווה עבורם עלות נוספת, אלא הוא חלק ממחיר המכירה.

להלן הסבר כללי שניתן ע”י חברות הליסינג בנושא האשראי

אלבר: 
חברת אלבר מבהירה בדוחותיה הכספיים לשנת 2017, כי היא מוכנה לרכוש את כלי הרכב המשומש של הלקוח בעסקת טרייד- אין ואת היתרה, אם יבקש, תעמיד לו כהלוואה. מדובר בהיקף של כ- 33% מסך המכירות. ואכן בגרף שלמטה ניתן להבחין בגידול שהעמידה חברה זו לציבור לקוחותיה בשנת 2017.
.
“למיטב ידיעת החברה, עד לפני מספר שנים שוק המימון החוץ בנקאי לרכב היה קטן יחסית, כאשר שיעור הלקוחות המשתמשים בהון חיצוני שמקורו אינו בבנק לצורך רכישת רכב נמוך יחסית למדינות המערב. בשנים האחרונות מסתמנת צמיחה בשוק זה, הנובעת בין היתר מעלייה בחלקו של השוק המאורגן בתחום הרכב.
כתוצאה מעלייה בהיקף הפעילות של חברות הליסינג, סוכנויות למכירת רכב משומש ורשתות למכירת כלי רכב מיד-שניה (אוטו-דיל, אוטו-סנטר ורשתות טרייד-אין למיניהן) והגברת פעילות רשתות אלה בתחום הטרייד-אין, תוך עלייה משמעותית במספר נקודות המכירה למכירת רכב בישראל, גדל במידה ניכרת הצורך בקבלת אשראי בזמינות גבוהה ובמערכות יחסים בין סוכנות הרכב לגורם המממן.
בנוסף, קיימת עלייה בפרסום עסקאות מכירת רכב המשלבות מבצעי מימון. כתוצאה מכך, בשנים האחרונות יותר ויותר אנשים לוקחים מימון מסוכנויות הרכבים ומסוחרי הרכב כדי לממן את הרכישה. ישנם סוחרי רכב ו/או סוכנויות שמקשרים בין הקונה ובין תאגיד בנקאי לקבלת אשראי לטובת קניית הרכב וישנם סוחרי רכב ו/או סוכנויות שנותנות את האשראי בעצמם ובכך הם המלווים.”

אלדן
בניגוד לחברות אחרות, אלדן מציינת כי המכירות שלה לציבור הרוכשים נעשית על בסיס מזומן.

“החברה מיידעת את הלקוחות בדבר האפשרות לממן את הרכישה באמצעות התקשרות נפרדת עם גורמים מממנים (כגון בנקים, חברות מימון וחברות כרטיסי אשראי)…חלקם בסבסדו החברה”.

שלמה
שלמה לא מפרטים את שיטת עבודתם בהענקת האשראי הצרכני אבל מזכירים כי קיים שת”פ עם כ.א.ל.

המימון החוץ בנקאי והסכנות הכרוכות בו
באייטם שפורסם בכלכליסט לפני כשבועיים (רעות שפילגלמן), שכותרתו: “ההלוואות לרכישת רכב נודדות מהבנקים למימון החוץ- בנקאי”, הוצגו הטבלאות הבאות:

אומנם חברות המימון שבטבלה קיבלו אישור ממשרד האוצר, אבל הן אלה הנוטלות את הסיכון שבנק ישראל סבר שהבנקים צריכים לצמצם.
על פי חוק נתוני אשראי, התשע”ו- 2016, שפורסם ביום ה- 14 לפברואר 2016 (להלן “חוק האשראי”), נקבע כי בעל רישיון למתן אשראי כהגדרתו בחוק, שהעמיד אשראי בגובה סכום העולה על 250 מיליון ₪ ימסור את הנתונים שיכללו במאגר בנק ישראל. חוק האשראי איננו מונע את הענקת ההלוואות לרוכשי כלי הרכב אלא דורש גילוי נאות ומאפשר מעקב של בנק ישראל. ככל שכמות ההלוואות תגדל, אני סבור שמדובר בבעיה שעלולה לגרום לנזק לא קטן.

מהו הפתרון לצרכן הפרטי ?
כפי שהסברתי לא פעם, הצורך בשימוש בכלי רכב חדישים הולך וגדל מהסיבות הבאות:

1. כלי רכב בטיחותיים:
כלי הרכב החדישים מצויידים במערכות בטיחות משוכללות ואקטיביות והרחבתי על כך כאן בפוסט מלפני חודשיים וחצי.

2. כלי רכב חסכוניים:

כלי הרכב החדישים חסכוניים הרבה יותר מאלה הישנים. נכון שהנהגים שנוסעים מעט, לא צריכים להתחשבה בנתון זה, אבל הם בוודאי מבינים את הסיבה הראשונה.

הפתרון כפי שציינתי לעיל, לרכישת כלי רכב חדישים, הוא באמצעות הליסינג הפרטי. כפי שניתן לקרוא ולהבין באתר זה, יש הבדלי מחירים בין חברות הליסינג ועל כן כאן מדובר בעבודה שכבר נעשתה ומאפשרת למי שיעשה שימוש באתר זה להשיג את העסקה הטובה ביותר, ועדיין לא להתעסק במכירה הבעייתית בתום השימוש.

להצעות מחיר עבור מגוון רכבים בליסינג פרטי – היכנסו לאתר ליסינגפרטי.com

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

אבי הורוביץ - יועץ ליסינג, מייסד ענף הליסינג בישראל ובעל ניסיון של למעלה משלושה עשורים בתחום. חברת "אבי הורוביץ - ייעוץ ליסינג" מספקת מענה לצורך הקיים לייעוץ מקצועי, פיננסי וטכני בתחום זה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות מובילות.

2 תגובות

Join the conversation and post a comment.

  1. יוחאי

    ביצעתי עסקת ליסינג פרטי ב-2017 – הבעיה הזו של מכירת רכב משומש הייתה גם אז. ממליץ

  2. רוני

    אני מסכים עם הכותב – הליסינג הפרטי אחלה פיתרון
    זה פשוט להעביר את ההתעסקות עם המכירה לחברת הליסינג

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים