אתר הבית

האם נמצא פתרון תיאורטי להסבת דוחות תעבורה?

פורסם ע"י ב אוג 28, 2018 בקטגוריה בלוג | 2 תגובות

פורסם ע"י ב אוג 28, 2018 בקטגוריה בלוג


הסבת דוחות בגין עבירות תנועה פועלת כיום כחלק מתוך מערכת קיימת. חברות הליסינג מחייבות את ציי הרכב בגין הסבת הדוחות על שמות המשתמשים בפועל והפעולה כרוכה בתשלום. עיריית תל אביב עושה מאמצים לקיצור התהליך.

הבקשה של עיריית תל אביב

עיריית תל אביב פרסמה החודש בקשה לאספקת תוכנה שתאפשר לה להיכנס למאגרי המידע של חברות הליסינג וההשכרה ולמצוא מי המשתמש בכלי הרכב שקיבל את הדוח. בכך מקווה העירייה לחסוך זמן רב, ולהיות יעילה יותר באיתור שמות המשתמשים שביצעו את העבירה בפועל.

איך מתבצעת כיום עסקת ליסינג?

כיום, כאשר לקוח מעוניין לבצע עסקת ליסינג הוא מתחייב לשלם לחברת הליסינג גם עבור הסבת דוחות התעבורה. פעילות זו חייבת להיות חתומה ע”י קצין בטיחות ומאושרת על ידי עורך דין.

כאשר צי של כלי רכב מבצע עסקת ליסינג מול החברה, בדרך כלל הוא מוסר לבקשת חברת הליסינג את שמות הנהגים מטעמו וזאת על מנת להקל על חברת הליסינג לבצע את ההסבה באופן יעיל, ישירות על שם הנהג.

בידי חברות הליסינג יש בדרך כלל את שמות משתמשי הליסינג, אך לעיתים קרובות חלים שינויים שגורמים לחברת הליסינג לבצע את הסבת הדוחות בזהירות רבה.

השינויים קורים כאשר יש החלפות כלי רכב בקרב ציי הרכב וזה קורה לעיתים תכופות. לפיכך, יש בעיה לא פשוטה אם העירייה תדע מיהו כל משתמש בכל רכב. על כך ארחיב המשך.

 

הבעייתיות בבקשת העירייה

בקשת העירייה היא שתהיה לה נגישות לכל שמות המשתמשים בכלי הרכב של חברות הליסינג וההשכרה. אין להערכתי כל יכולת להגבלת רק חלק מהמידע הקיים אצל חברות הליסינג. לפיכך יש לבקשה זו מספר השלכות וסוגיות שונות:

  • חברות הליסינג וההשכרה – חברות הליסינג כיום, מרוויחות מכך שהן מסבות את הדוחות על שם הנהגים, אפילו שאינו גבוה. המידע בגין סוג הלקוחות וכמות כלי הרכב מול כל לקוח מהווה מידע מסווג שאיננו מתפרסם ברבים בדרך כלל.

ברגע שלעירייה תהיה גישה לחומר הקיים בידי חברת הליסינג, מידע רב, שבדרך כלל איננו מתגלה, יהיה בידי עובדי העירייה שעשויים להביאו לאחרים…

אני סבור שחברות הליסינג יפעילו את כל כוחן על מנת להימנע מעיריית תל אביב נגישות מלאה לכל החומר שבידיה. הרי הדרך ברורה: אם עיריית תל אביב תצליח, מדוע שעיריות נוספות לא יעשו גם הן שימוש בכך?

  • הלקוחות הפגיעה ברשות הפרט הוא נושא רגיש במקצת, שכן, אין כל וודאות שכל משתמש בליסינג ו/או שוכר כלי רכב מעוניין שהמידע עליו יהיה בידי אחרים מלבד חברות הליסינג וההשכרה עצמן.

לקוחות הליסינג אינם מעוניינים שכל המידע של עובדיהם יהיה נגיש לכל דיכפין. נכון שהעירייה איננה “כל דיכפין”, אך מידע שיגיע אליה בהחלט עלול להגיע גם לאחרים.

בעניין זה החוק לצד הלקוחות: על פי הוראות החוק, כל מסירת מידע וכל ענייניו הפרטיים של משתמש הליסינג, לצד ג’, כמוה כהפרת החוק.
כלומר, לכאורה חברות הליסינג לא רשאיות למסור את המידע שעיריית תל אביב מבקשת, אלא אם הלקוחות יאשרו בכתב לעשות כן.

לסיכום הנושא

אני סבור כי בקשת העירייה דינה להידחות. לא יעלה על הדעת כי ללא הסכמת הלקוחות יוכלו גורמים נוספים להיחשף למידע עליהם. מעבר לכך, גם החוק הוא לטובת המשתמשים. על כן אני סבור שדין הבקשה בסופו של דבר להידחות.

אם בכל זאת הבקשה תתקבל, חברות הליסינג ייאלצו לקבל את אישורו של כל נהג למסירת המידע וזה בהחלט הליך מורכב ומסובך.

 

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

אבי הורוביץ - יועץ ליסינג, מייסד ענף הליסינג בישראל ובעל ניסיון של למעלה משלושה עשורים בתחום. חברת "אבי הורוביץ - ייעוץ ליסינג" מספקת מענה לצורך הקיים לייעוץ מקצועי, פיננסי וטכני בתחום זה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות מובילות.

2 תגובות

Join the conversation and post a comment.

  1. שרון

    קראתי את המאמר, תודה לך אבי. יש רק לקוות כי בקשת העירייה אכן תידחה. פרטיות המידע של משתמשי הליסינג היא מעל הכל.

  2. עודד

    העלית כאן סוגיה מעניינת. הפגיעה ברשות הפרט מול יעילות העירייה באיתור שמות המשתמשים. באופן אישי, כמי שכבר השכיר רכב מחברת ליסינג, אני חושב שיש לשמור על המידע בכל מחיר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים