אתר הבית

צפו: האם יימצא פתרון לכלי הרכב המשומשים בשלהי 2014?

פורסם ע"י ב ספט 22, 2014 בקטגוריה בלוג | 5 תגובות

פורסם ע"י ב ספט 22, 2014 בקטגוריה בלוג


זה לא סוד: נושא הגריטה איננו מטופל כראוי מזה זמן רב. המשרד הממשלתי האחראי על נושא זה אינו מתייחס אליו, והמדינה ממשיכה לקרטע מאחור בהשוואה למדינות שעושות את זה כמו שצריך…
ההשלכות של אי מימוש הגריטה כראוי משפיעות ומקרינות על המסחר השוטף בכלי רכב משומשים, שם נוצר מעין “פקק”.

צפו בהרצאה של אבי הורוביץ בנושא מתוך ועידת הליסינג של ישראל:

יצוא כלי רכב משומשים

לפני שמונה שנים, בעיצומו של המשבר הכלכלי, יוזמה ברוכה של חברות הליסינג ויבואני הרכב לייצא כלי רכב משומשים נכשלה. רשות המיסים הביעה עמדה תקיפה נגד ניסיון זה, ולדעתי, מתוך ראייה צרה ובלתי נכונה, חסמה את המהלך המבורך.

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

היצוא יהיה הפתרון? (תמונה: franky242)

כבר לפני שבע שנים נדון נושא זה שנית, כאשר במשרד התחבורה אימצו דו”ח שהוכן על ידי איגוד סוחרי הרכב. במקרה זה, חברות הליסינג יחד עם סוחרי הרכב שילבו ידיים במאבק זה, אך רשות המיסים שוב הצליחה לשים רגליים ולסכל מהלך זה.

למעשה, עם תחילת התהליך (ב-2008) חלק מיבואני הרכב שניסו להיפטר ממלאי שיובא לארץ, השכילו לייצא מכוניות אלה לחו”ל. ייתכן שהיצוא לא היה בהיתר מיוחד, אבל העיקרון ברור: היצואן מקבל החזר של המיסים היחסיים ששולמו במקור על כלי הרכב. “יחסיים” – משמע בניכוי ירידת הערך שנרשמה בספרים.

בשנת 2010, לפני כחמש שנים, יצא שר התחבורה בהצהרה כי “אושר היצוא לעיראק“. התברר כי מדובר בתקוות שווא והנושא חזר לתחילתו: התנגדות של רשות המיסים מונעת את ביצועו.

הרעיון הדורש יצוא

מזה שנים מספר טענתי, והעובדות מאשרות זאת, כי שוק כלי הרכב המשומשים רווי בארץ. הבהרתי את העובדות כי כמויות כלי הרכב המשומשים אינן פועלות לטובת הציבור: כלי הרכב המשומשים לא בטיחותיים ובוודאי שגם מזהמים.

כלי הרכב המשומשים מהווים בעיה בכל המדינות המתורבתות, אך שם יש לכך פתרונות: גריטה. בארץ נושא הגריטה אינו פועל, למרות הבטחות השר להגנת הסביבה, עמיר פרץ.

כיצד אם כך ניתן יהיה לשחרר את ה”פקק” שנוצר בארץ עם ריבוי כמויות כלי הרכב המשומשים? על פניו נראה כי רעיון היצוא הוא הפתרון האולטימטיבי בנסיבות העניין.

גריטה בישראל - אבי הורוביץ יועץ ליסינגלמעשה, מדובר ברעיון פשוט וקל לביצוע: נניח שיבואן המוכר כלי רכב לחברות הליסינג, משלם 80% מיסים על כלי הרכב. אם ירידת הערך של חברת הליסינג הנה בגובה של 48% לאחר 3 שנים, כי אז גובה יתרת המס המחושב הנה רק 48% מתוך ה-80%, קרי-38.4% בלבד. סכום זה תקבל בחזרה חברת הליסינג המייצאת את כלי הרכב.

מדובר במהלך חשוב והכרחי. לא סביר כי רשות המיסים לא מבינה שלא נגרם כל נזק לאוצר המדינה, בעיקר נוכח ההסכמה, שחברות הליסינג בוודאי יסכימו לה, כי ההחזר יקוזז בעת הרכישה של כלי רכב חדש. רשות המיסים לא תגרום להפסד כלשהו לקופת המדינה. ייתכן שהקופה הציבורית תקבל אף יותר מאחר שכפועל יוצא ממהלך זה, חברות הליסינג יצליחו לממש את כלי הרכב המשומשים במחיר גבוה יותר מזה שהיו יכולות (אם בכלל…) בארץ. הרווח ימוסה והקופה הציבורית תתפח!

להערכתי, בתקופה הקרובה יתחדש מהלך זה ואני מוכן אף לציין כי להערכתי הוא יידחף בעיקר על ידי חברת הליסינג הגדולה בארץ – ש.שלמה.

אבי הורוביץ יועצי ליסינג
טלפון: 050-5332449
אבי הורוביץ הקים וניהל את חברת הליסינג הראשונה בישראל (ניו-קופל) ומשמש כיועץ ליסינג

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

אבי הורוביץ - יועץ ליסינג, מייסד ענף הליסינג בישראל ובעל ניסיון של למעלה משלושה עשורים בתחום. חברת "אבי הורוביץ - ייעוץ ליסינג" מספקת מענה לצורך הקיים לייעוץ מקצועי, פיננסי וטכני בתחום זה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות מובילות.

5 תגובות

Join the conversation and post a comment.

  1. גור ט.

    האמת היא שלא שמעתי על הפתרון הזה עד שקראתי את המאמר שלך, אבי. אחלה רעיון שהמדינה רק תרוויח ממנו. הגריטה לא עובדת…

  2. רונית זהבי

    נו ברור, למה שהמדינה תעשה מהלכים לטובת הקופה הציבורית? תמיד מישהו יטרפד את זה.

  3. יגאל

    אכן אתה צודק. קל לראות עשרות אלפי כלי רכב ללא קונים במגרשי חברות הליסינג

  4. איציק

    באמת חושבים שאפשר לפתור בעיות עם 5 מיליון שח בשנה?

  5. נתי

    אצלנו מבקשים למכור כלי רכב ואכן זה קשה מאוד !
    הערכתך נראית בעניניי נכונה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים