אתר הבית

האם בלון כלי הרכב בישראל עומד להתפוצץ?

פורסם ע"י ב יונ 28, 2016 בקטגוריה בלוג | 4 תגובות

פורסם ע"י ב יונ 28, 2016 בקטגוריה בלוג


גידול עצום ביבוא כלי רכב לארץ, הביא את תקציב המדינה לכדי מצב מוזר. מחד, מסתמנת נפילה גדולה בייצוא סחורות ושירותים – ומאידך, חגיגת יבוא כלי הרכב נמשכת, ועל רקע הגידול במכירות כלי הרכב נגרם עודף מיסים בהיקף של למעלה מ-1.6 מיליארד ₪. האם מצב זה יוכל להימשך?

איך יודעים כי מדובר בבועה?

המכוניות החדשות 'סותמות' את נמלי ישראל

המכוניות החדשות ‘סותמות’ את נמלי ישראל

ניתן להבחין בסימני בועה, שכן כלי הרכב הולכים ונערמים בכמויות, כמעט ללא גבול, בידיעה ברורה כי בסופו של דבר יהיו לכולם רוכשים. רק בימים אלו מתברר כי 70 אלף מכוניות סותמות את נמלי ישראל.

כמויות אלה של כלי רכב חדשים שטרם נרכשו, עומדות ביחס ישיר לקצב הגידול המדהים מתחילת שנה זו. במחצית הראשונה של שנה זו, עמד קצב הגידול השנתי על למעלה מ-300 אלף כלי רכב בשנה. רשות המיסים מדווחת כי כמויות היבוא גדלו לעומת השנה קודמת בכ-100%!

בפועל, חברות ההשכרה והליסינג אינן גדלות, כך שהגידול מיוחס לרכישות מצד הלקוחות הפרטיים. מה קרה פתאום? איך מבינים שמדובר בבועה פיננסית?

התרחבות היכולת לרכוש כלי רכב ללא הון עצמי

הסיבה העיקרית לקצב גידול הרכישות מצידם של הלקוחות הפרטיים, נובעת מהקלות במינוף הרכישה של כלי רכב. כיום, בעוד שחברות הליסינג וההשכרה שומרים על יציבות, היבואנים וחברות נוספות החלו לאפשר לכלל ציבור הצרכנים מכוניות חדשות כמעט ללא הון עצמי. הם מאפשרים לפרוס את הרכישה כך, שהעלויות החודשיות נמוכות יחסית.

הלוואות לכל דורש - רק מגדילות את הבועה

הלוואות לכל דורש – רק מגדילות את הבועה

כיצד מתאפשר לשלם סכומים נמוכים על היקף רכישה גבוה כל כך? הדרך שאומצה היא הותרת סכום גבוה לתום תקופת ההלוואה. כך, אם ההלוואה היא ל-3 שנים, בתום תקופת הלוואה, הלקוח יהיה צריך לשלם סכום משמעותי שינבע ממכירת כלי הרכב. זוהי התכנית.

למעשה נוצרת כאן מעין בועה פיננסית. כאמור, ה’הלוואות’ מבוססות על הרעיון שבתום תקופת העסקה על הלווה לשלם את ה’בלון’, קרי, את יתרת המחיר. דא עקא, החלום עלול להתנפץ בן רגע: הלווה בונה על כך, שיוכל למכור את כלי הרכב בתום תקופת ההלוואה על מנת לממן את התשלום, אך בינתיים נוצרת הבעיה המזינה את המעגל: קלות רכישת רכב חדש, מקשה על מכירת כלי רכב משומש.

הקשיים במכירת כלי רכב משומשים

אין זה סוד גדול שיש קשיים הולכים וגוברים למכור כלי רכב משומשים. אלפי כלי רכב עומדים במגרשי חברות הליסינג, ואין להם קונים. כשמדובר בחברות ליסינג שאינן מצליחות למכור במחירים סבירים, הנושא חשוב אבל מטופל ביסודיות. כך דנתי בנושא זה עת דיווחתי על השתלטות חברות הליסינג על מגרשי המשומשות כבר לפני כשנתיים.

בשלב זה הפתרון לחברות הליסינג וההשכרה איננו מושלם. המצב קשה, אבל לצרכנים הפרטיים הוא קשה שבעתיים!

הענף רווחי ביותר ליבואני הרכב

יבוא הרכב בישראל רווחי ביותר. מספר חברות הנחשבות, באופן ישיר או עקיף, כחברות ‘ציבוריות’ מפרסמות את דוחותיהן השנתיים. מתוך קריאת דוחות אלו, עולה כי רווחיותן הולכת וגדלה, ובניגוד לכל חברות הליסינג, מדובר ברווחים יפים ביותר.

השאלה הגדולה היא אם רווחים אלו יימשכו גם בעתיד. שאלה זו קשורה בכמויות כלי הרכב המיובאות והנמכרות בארץ, כשהגורם המאיץ לכך הוא האשראי המוענק לכל רוכש רכב חדש. כל עוד מדובר בהלוואות הקרובות ל-100% מעלות הרכב ובתנאים נדיבים, כפי שציינתי לעיל, הנושא אכן צפוי לכאורה להימשך עד אין סוף…

מהיבוא המוגבר מרוויחים בעיקר יבואני הרכב והם ממשיכים לייצר רווחים נאים. הם מהווים מאיץ לפעילות זו.

מגבלות על האשראי

הסיכונים הכרוכים במימון רכישת כלי רכב של הלקוחות הפרטיים, במתכונת הקיימת, גבוהים ביותר. גם בבנק ישראל החלו להבין כי מדובר בהתגבשותה של בועה פיננסית שעלולה לאיים על יציבות ענף הבנקאות ולכן צפויות להתגבש מגבלות שונות שיכבידו על הענקת אשראים בשיטה האמורה.

הליסינג הפרטי כפתרון האידאלי לצרכן הפרטי?

2906-3עיקר הבעיה, כפי שהצגתי אותה כאן, נובעת מהקושי במכירת כלי הרכב בתום תקופת השימוש על מנת להחזיר את בלון ההלוואה.

על מנת להימנע מבעיה זו, ובעיקר מהסיכון הכרוך בכך, ניתן לעשות שימוש בליסינג הפרטי. בשיטה הנכונה, הלקוח יכול להשתמש בשירותי חברת הליסינג ולהותיר את בעיית מכירת כלי הרכב, בידיה. בקיצור רב, במקום ליטול הלוואה ‘זולה’ עם בלון בתום התקופה, שימוש בליסינג הפרטי יותיר את הבעיה בידי בעלי המקצוע בחברות הליסינג.

מחד, הלקוח הפרטי ישלם לא יותר מהלוואות ה’בלון’ המוצעת כיום, ומאידך, יותיר את הסיכון בידי אחרים ולא ייקח זאת על עצמו. הדרך הנכונה, אם כך, היא להיעזר בשיטת הליסינג הפרטי המוצעת על ידי מרבית חברות הליסינג.

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

אבי הורוביץ - יועץ ליסינג, מייסד ענף הליסינג בישראל ובעל ניסיון של למעלה משלושה עשורים בתחום. חברת "אבי הורוביץ - ייעוץ ליסינג" מספקת מענה לצורך הקיים לייעוץ מקצועי, פיננסי וטכני בתחום זה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות מובילות.

4 תגובות

Join the conversation and post a comment.

  1. גד אהרון

    המצב הזה מכניס לרשות המסים כסף, אני לא חושב שזה יזיז משהו למישהו. אלא אם אני טועה

  2. אביחי

    חייבים להקשות את התנאים של השגת ההלוואות האלה. נותנים כלי רכב ב’חינם’ לכאורה ויש כאלו שמתחדשים בהם כמו חולצות… זה הזוי. אם כבר רכב חדש, רק ליסינג פרטי. מניסיון!!

  3. משה ש.

    ב2תחילת 2017 כבר התמונה יותר ברורה: אכן אתה צדקת !!!

  4. משה ש.

    בתחילת 2017 כבר התמונה יותר ברורה: אכן אתה צדקת !!!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים