אתר הבית

האם אנחנו לפני עידן חדש של רכב שיתופי בישראל?

פורסם ע"י ב נוב 27, 2016 בקטגוריה בלוג | 2 תגובות

פורסם ע"י ב נוב 27, 2016 בקטגוריה בלוג


כולנו שומעים דיבורים ולחישות על בואו של הרכב השיתופי. הרכב השיתופי הולך ונטמע במקומות רבים והגיע הזמן להבין כי השימוש בו יכול להביא למהפכה של ממש בענף הרכב. הבעיה היא שהנושא מורכב ומגוון, ולכן מצאתי לנכון לא רק להסביר בקצרה מה כוללת הגדרה זו, אלא גם לתת תחזית ריאלית לגבי התפתחותו אצלנו לרבות מהי השפעתו הצפויה על ענף הליסינג וההשכרה בישראל.

מהו רכב שיתופי

בוויקיפדיה הוגדר הרכב השיתופי כ”מודל של השכרת רכב למנויים, לפרקי זמן קצרים, לפי שעה, בכל זמן ובכל מקום”. הגדרה זו איננה מדויקת עקב ההגדרה הנוספת של “נסיעות שיתופיות”.

בעבר הסברתי את ההבדל בין רכב שיתופי לנסיעה שיתופית ועל כן אין צורך להרחיב על הבדלים אלה. יחד עם זאת, אבהיר כי רעיון הרכב השיתופי מיועד בעיקר לחברות שיתמקדו בתחום זה, בעוד הנסיעה השיתופית אמורה להתאים לכל מי שמעוניין להשתתף בנסיעה משותפת בכלי רכב אחד.

ההתפתחות בעולם ובארץ

טויוטה השיקה רכב חשמלי שיתופי ראשון בצרפת. למען האמת, כמעט בכל עיר מודרנית באירופה יש כבר פעילות של רכב שיתופי וכל אחד יכול לעשות בו שימוש.

חברות ההשכרה הגדולות נכנסו כשותפות במרבית הפעילויות בתחום זה, ונראה כי היד עוד נטויה.

בעולם הולך ומתפתח תחום חדש של שימוש ברכב שיתופי. במקום להחנות את הרכב החלו למצוא דרכים לקבל עבורו תשלום (במקום לשלם).

ואצלנו, חברת ההשכרה Car2Go  בשלב זה הנה הגדולה בתחום. לאחרונה דיווחה חברת האם שלה, שהינה חברה ציבורית (שגריר), כי הכנסות החברה גדלו אף כי מדובר על סכומים זעירים ביחס להכנסות חברות ההשכרה הגדולות. החברה מדווחת כי היא כבר פעילה בערים הגדולות כמו תל אביב, רמת גן, גבעתיים ורעננה. בנוסף, חיפה מבקשת להתחיל בהפעלת הרכב השיתופי בתחומה וכך גם ערים נוספות.

ההערכה היא שבתל אביב בשנת 2017 יופעלו כ-260 כלי רכב, בחיפה כ-200 וכו’. כמויות אלה ביחס לכמויות כלי הרכב שבהשכרה זניחות. כמויות כלי הרכב המושכרים בשיטת הרכב השיתופי אצלנו קטנות יחסית. הנושא טרם התפתח ונקלט אבל אין ספק שבקרוב ההתפתחות תואץ, בעיקר בהתחשב באמור לעיל.

פעילות השכרת הרכב

כפי שמצוין בהגדרת הרכב השיתופי, פעילות זו, בסופו של דבר, הנה ענף טבעי של פעילות השכרת רכב. ואכן, מרבית חברות ההשכרה העולמיות כבר נכנסו ונמצאות בהליכים של כניסה לתחום זה באופן אינטנסיבי.

מצב השכרת הרכב בארץ איננו שפיר ולמען האמת זה מזכיר לי נשכחות: כשהתחלתי את הליסינג התפעולי בארץ באמצעות חברת קופל נהיגה עצמית (שלמה סיקסט כיום), שהייתה חברה ציבורית, כל החברות לרבות: אוויס, אלדן והרץ, עסקו רק בהשכרה רגילה. הליסינג התפעולי החל לגדול אבל חברות ההשכרה לא קלטו עדיין שזוהי הפעילות הגדולה שתיקלט בסופו של דבר. כך גם, לדעתי, פעילות הרכב השיתופי. כיום בארץ רק חברה אחת קטנה עוסקת בתחום זה, חברות ההשכרה לא מבינות עד כמה פעילות זו הכרחית והיא זו שתיקלט בסופו של דבר – ולכן חברות הליסינג וההשכרה ממשיכות בתחומים השגרתיים והלוא רווחיים…

תמונת פעילות ההשכרה בארץ עגומה יחסית והסיבה טמונה בתחרות פרועה של ממש בין החברות השונות. רק לשם השוואה, חברת הרץ העולמית, ששווי השוק שלה (לאחר ירידות) כ- 10 מיליארד דולר מדווחת כי דמי השכירות הממוצעים לכלי רכב עומדים על כ-45 דולר ליום.

בכתבה שפורסמה לפני זמן לא רב בדה-מרקר ע”י מר דורון צור, הופיעה הטבלה הזו ביחס לתוצאותיה של חברת הרץ בארצות הברית, כשלעיננו מה שחשוב זה “ההכנסה הממוצעת ליום השכרה”:

avitavla

ובכן, עיננו הרואות כי ההכנסה מדמי שכירות עומדת בממוצע על כ-45$, אינן מאמינות (!): אצלנו רואים לא מעט פרסומות על השכרת רכב ב- 99 ₪ ליום, ועל מבצעים לסופי שבוע במכפלה של סכום זה. השכרה חודשית בארץ, כמעט ללא הגבלת ק”מ, עומדת על כ- 2,500 ₪. כלומר, על סכום נמוך בממוצע מעלות של 100 ₪ ליום. כלומר,  ההכנסה הממוצעת בארץ מהשכרת רכב עומדת על פחות ממחצית ההכנסה של הרץ בארצות הברית.

ייתכן שהיו יכולים להיות מספר הסברים לכך, אבל העובדות הן שמחיר כלי הרכב אצלנו כמעט כפול מזה שבארצות הברית, אז במקום שמחיר השכירות יהיה כפול או לפחות זהה, אצלנו גובה המחיר הוא חצי ממה שמשלמים שם. הקושי במכירת כלי הרכב המשומשים, גורם לכך שפעילות זו איננה רווחית!

הייתכן  שמצב זה יימשך? נראה כי זוהי שאלה של זמן, וההתפכחות בוא תבוא!

ועוד על מה שקורה בעולם

פעילות הרכב השיתופי הולכת ומתפתחת ומתגוונת. פעילות זו מבורכת על ידי מרבית משרדי הממשלה בעולם הרחב, שכן השימוש בכלי רכב שיתופיים (ובנסיעות משותפות) יניב פחות זיהום אוויר והרבה פחות גודש בערים הגדולות. לפני פחות משנה כתבתי הסבר ממצה מדוע הפתרון בתחום זה יביא לפתרון של בעיות החנייה, לעומס בכבישים ולהפחתת זיהום האוויר.

carsparkingגם חברת Waze מיישמת אפליקציה, שנראית בת יישום, ומאפשרת לבעלי כלי רכב לצרף נוסעים בקלות יחסית, תמורת החזר הוצאות. וכמו Waze, גם אובר הציגה לאחרונה שירות נסיעות חינם בימי שישי בערב בתל אביב בכלי רכב פרטיים. שיטה זו יכולה גם לשמש את משתמשי הליסינג התפעולי בישראל, אך בעניין זה ארחיב קצת יותר בהמשך.

ואכן, בעולם פעילות זו הולכת ומתפתחת ופורשת כנפיה על פני תחומים נוספים כגון שימוש ברכב שיתופי ששיך לנהגים שהותירו את רכבם, ובמקום שישלמו עבור חנייה, יקבלו תשלום עבור ההשכרה. זוהי בהחלט שיטה מעניינת אבל יש עוד זמן רב עד שגם דוגמה זו תתחיל לעבוד אצלנו.

ההשפעה על תחום הליסינג

להערכתי, ברגע שחברות הליסינג יבינו שמדובר בפעילות שנקלטת בקרב נהגים ובעלי כלי הרכב, במקביל לירידה בצריכת הרכבים הצמודים, יחול שינוי גדול: בעלי רכב הליסינג יוכלו ליהנות מהכנסות, שבמקרים רבים יגרום לביטול שווי השימוש, וחברות הליסינג יאפשרו זאת בכפוף לשימוש בתוכנת השיתוף שלהן.

כיום, משתמשי הליסינג אינם יכולים להשתמש בכלי הרכב כרכב שיתופי, הואיל וחברת הליסינג אוסרת עליהם. מאחר והחברות הגדולות מבצעות את הביטוח באורח עצמאי, נראה כי בהזדמנות זו תוכלנה להעלות מעט את מחיר הליסינג תמורת הסכמתם לאפשר לנהגים להסיע אחרים, במסגרת נסיעתם הרגילה, בתשלום. לצורך כך, יש להיערך כבר כעת, ואת זה אנחנו מבצעים במהלך מכרזי הליסינג שאנו עורכים.

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

אבי הורוביץ - יועץ ליסינג, מייסד ענף הליסינג בישראל ובעל ניסיון של למעלה משלושה עשורים בתחום. חברת "אבי הורוביץ - ייעוץ ליסינג" מספקת מענה לצורך הקיים לייעוץ מקצועי, פיננסי וטכני בתחום זה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות מובילות.

2 תגובות

Join the conversation and post a comment.

  1. מיכה

    אני גר בתל אביב ועובד ביוקנעם. יש לי רכב ליסינג שמשמש אותי בעיקר לצרכי עבודה. אשמח לצרף אנשים לנסיעה שלי כנגד תשלום (בנסיעה שיתופית). בדקתי עם קצין הבטיחות שלנו והוא אמר שהסכם הליסינג אינו מאפשר את זה.
    האוכל להפנות אליך את קצין הבטיחות ?

  2. שמואל

    אני חושב שבעולם ייהנו מזה יותר מאשר כאן – כאן הייתי מעריך את הכניסה של הרכב השיתופי בעוד חמש או עשר שנים. ייקח הרבה זמן לשנות כאן הרגלים – אבל זה אפשרי בעיניי

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים