אתר הבית

בעקבות הכתבה בערוץ 10: בועת כלי הרכב מאיימת על הבנקים ועל הנהגים

פורסם ע"י ב פבר 13, 2017 בקטגוריה בלוג | 0 תגובות

פורסם ע"י ב פבר 13, 2017 בקטגוריה בלוג


בכתבה שפורסמה בסוף השבוע בערוץ 10 דובר על יותר מ-300 אלף מכוניות חדשות שעלו בשנה החולפת על הכבישים הצפופים במדינת ישראל ו- 45 אלף בחודש ינואר השנה. המספר הזה עולה לכולנו המון כסף – הפקקים, הזיהום, התחלואה ואובדן שעות העבודה – כל זה עולה למשק 30 מיליארד שקלים בשנה. ואם זה לא מספיק, האזרח הממוצע משקיע את הכסף שאין לו ברכישת מכונית חדשה ולא מוכן להשתמש באלטרנטיבת התחבורה הציבורית, שלצערנו אינה מספקת בהשוואה למדינות מפותחות אחרות.

בהקשר זה, המדינה אמורה להשקיע בשנים הקרובות יותר מ-50 מיליארד שקלים בפיתוח התחבורה הציבורית, ובנוסף תמנה את המפקחת על שוק ההון לעקוב אחרי תנאי המימון לרכב החל מהקיץ הקרוב. משרד התחבורה מצידו טוען שאומנם השנה חל גידול של יותר מ-9% במספר המשתמשים בתחבורה הציבורית, אך טרם הושלמו התשתיות ועוד לא נוצרה האלטרנטיבה האולטימטיבית לשימוש ברכב הפרטי בשעות העומס.

בועת כלי הרכב בישראל  

לפני מספר חודשים כתבתי על בועת כלי הרכב בישראל: קצב הגידול ברכישת כלי רכב חדשים הוא כה מהיר עד שחברות הליסינג נתקעות עם מלאי של אלפי כלי רכב משומשים שאין להם קונים. הרוכשים חיים בבועה פיננסית שמאפשרת להם לקנות כלי רכב חדש בתשלומים חודשיים בסכומים נמוכים ולשלם את היתרה בסוף תקופת ההלוואה, כשלמעשה הם לא לוקחים בחשבון את הקושי שבמכירת כלי רכב משומש.

העסקאות הללו מתבצעות כך – אנשים לוקחים הלוואת בלון, משלמים למשך תקופה תשלומים חודשיים במחיר נמוך ואטרקטיבי לכאורה, ולאחר מכן בסוף התקופה הם צריכים להחזיר חוב גבוה של עשרות אלפי שקלים (שאין להם). כתוצאה מכך נוצר בור – הרוכשים צריכים למכור את הרכב אם ברצונם להתחדש בכלי רכב חדש, וכאמור מתקשים למכור את המכונית הישנה – בעיה שמובילה למחסור בכסף בכיסו של הצרכן בפרטי.

carsparking

סכנה ליציבות הבנקים

בעיה נוספת ומרכזית בעסקאות מסוג זה היא יציבות הבנקים – הקושי במכירת כלי רכב ישנים יוצרת בעיית אשראי. התמורה שמקבלים עבור מכירת כלי הרכב הישן קטנה הרבה יותר מהצפוי ולכן יש צורך לשלם סכום גדול יותר אם רוצים לקנות רכב חדש. בנק ישראל צריך היה לבחון התערבות בנושא זה כבר לפני זמן רב. ישנן לא מעט דרכים להתמודד עם התופעה הזו: תכנית הגריטה שקידמה החלפת כלי רכב ישנים עם כלי רכב מודרניים והופסקה בשנת 2013; ייצוא מכוניות משומשות מישראל למדינות אחרות ועוד תכניות רבות שמשרד התחבורה לא מיישם.

הפתרון האולטימטיבי לצרכן הפרטי

חברות הליסינג הגדולות מציעות את שיטת הליסינג הפרטי. שיטה זו, האמתית, יכולה להיות מענה מוצלח לבעיית ההלוואות של הצרכנים הפרטיים. לפני כשנתיים הסברתי מהי השיטה הנכונה של הליסינג הפרטי, אף כי רבים עדיין אינם מכירים אותה.

כאמור, כדי להתמודד עם התופעה הזו ולהימנע מהסיכון הכרוך בהלוואות בלון, ניתן להשתמש בליסינג פרטי. בשיטה זו במקום לקחת הלוואה זולה לכאורה עם בלון בתום התקופה, ההתמודדות עם הבעיה של מכירת כלי הרכב תהיה באחריותן של חברות הליסינג. הצרכן הפרטי ישלם רק את מרכיב ירידת הערך ולא מעבר לכך.

באתר המצוי מעלה ערכנו בדיקה מול 3 חברות ליסינג גדולות והתוצאות הטובות ביותר של כל אחד מסוגי כלי הרכב מצויות באתר זה. אין ספק, שזהו כלי שכדאי לעשות בו שימוש.

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

אבי הורוביץ - יועץ ליסינג, מייסד ענף הליסינג בישראל ובעל ניסיון של למעלה משלושה עשורים בתחום. חברת "אבי הורוביץ - ייעוץ ליסינג" מספקת מענה לצורך הקיים לייעוץ מקצועי, פיננסי וטכני בתחום זה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות מובילות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים