אתר הבית

בעיות בעסק: השכרת הרכב בארץ ב-2017

פורסם ע"י ב יול 10, 2017 בקטגוריה בלוג | 1 comment

פורסם ע"י ב יול 10, 2017 בקטגוריה בלוג


השכרת רכב בישראל היא עסק בעייתי ביותר. לא מדובר בעסק קטן; מדובר אחרי הכול בפעילות של עשרות אלפי כלי רכב, הפורחת בעולם הרחב. נראה כי רק בישראל מדובר בפעילות המחייבת שינוי על מנת להפוך את העסק לרווחי. 

 רק בישראל נראה לי כי מדובר בפעילות המחייבת שינוי על מנת להפכה לעסק מרוויח. הנושא מורכב, אך למרות זאת, עשרות חברות פעילות, שחלקן, בעיקר הקטנות, פעילות רק על בסיס מקומי. אך עדיין רמת התחרות גבוהה ומוגדרת על ידי כ”פרועה”, כלומר: לעיתים המחירים כל כך נמוכים עד כי הם גורמים להפסדים כספיים ומסכנים פעילות זו.

גודל הענף

ענף השכרת הרכב בישראל הינו רחב ביותר. להערכתי מדובר על כ-53 אלף כלי רכב שעלותם יכולה להסתכם ביותר מ-4 מיליארד ש”ח. רק בקרב 4 החברות הגדולות מוחזקים בארץ למעלה מ- 31 אלף כלי רכב, בעלות כוללת של 2.5 מיליארד ש”ח.

1

בישראל הענף נמצא בשחיקה מתמדת ומאז 2012 נמצא בירידה. בעוד שבשנת 2012 הכמות הסתכמה בכ-34,800 כלי רכב, בשנת 2013 הכמות כבר הגיעה ל- 36,000. והנה בשנים האחרונות חלה ירידה בכמויות:

2

אם בשנת 2012 כמות רכבי ההשכרה עמדה בקרב 4 החברות המובילות על כ- 34,800 כלי רכב, הרי שבסוף 2016 הכמות עמדה על 31,700, המשקפת ירידה של כ-8 אחוז.

למעשה, נראה כי חברת אלדן, נציגת אנטרפרייז בישראל, ירדה מאז 2014 בכ-23% בכמות כלי הרכב, ואילו אוויס בכ- 11%.

4

בעוד בעסקות הליסינג התפעולי ההחלטה על קצב הגידול תלויה בביקושים, הרי שבהשכרה התמונה קצת שונה: חברות ההשכרה קובעות את הכמות. כפי שכבר ציינתי בעבר, רק בגלל התמורה הנמוכה בפעילות השכרת הרכב, הנובעת מהתחרות הפרועה, המחירים אינם סבירים (נמוכים מדי) ועל כן, חלק מהחברות הגדולות לקחו החלטה חשובה: להקטין את הכמות עד בוא עליות המחירים.

הפעילות כזכייני חברות ההשכרה בעולם

כבר לפני כשנתיים כתבתי כי יש “ללמוד מאמריקה: יותר מידי שחקנים בשוק השכרת הרכב בישראל“. במאמר זה פירטתי את עיקר השחקנים בארץ וניסיתי להביא לידיעתכם את הקורה בתחום זה בישראל מול ארה”ב והעולם כולו.

אצלנו, כך הסברתי, שוק השכרת הרכב מאופיין בפיזור רב, וישנן הרבה חברות פעילות. בארצות הברית לעומת זאת, למרות ההיקפים הגדולים, מספר השחקנים צומצמו ובסופו של דבר 6 חברות מחזיקות בכ-93.5 אחוז מהשוק כולו.

ענף השכרת הרכב מתאפיין בהיקפי פעילות מרכזיים מול ובשיתוף פעולה של החברות הגדולות בעולם.

3

כפי שהוסבר, כבר ב- 2002 רכשה אוויס את באדג’ט. ב-2007 רכשה אנטרפרייז את נשיונל וב-2012 רכשה הרץ את דולר טריפטי. כך שבפועל, במהלך 15 השנים האחרונות, שוק זה הצטמצם – כלומר, במקום 9 החברות ששלטו, השוק הצמצם ל- 6 חברות גדולות המחזיקות ביחד כ- 93.5% מכלל השוק האמריקאי.

חוסר היגיון קיים אצלנו שכן בישראל, למרות שהשוק קטן באופן יחסי, הפיזור רב הרבה יותר. למרות שהשוק האמריקאי גדול בערך פי 10 מהשוק הישראלי, אצלנו מדובר ב-4 חברות גדולות המחזיקות ב- 60 אחוז מהשוק בלבד.

הזכיינים מלבד 4 החברות הגדולות הם הרץ ובאדג’ט (דומיקאר), אשר עובדות בשיתוף פעולה בין החברות בעלות המותג הבינלאומי. הן משלמות דמי זיכיון בגין תקבוליהן, אבל נהנות בדרך כלל מצבר הזמנות של התיירות הנכנסת. חלק מהחברות עובדות גם עם בעלי מותג במדינות בהן בעל המותג המרכזי אינו פעיל בהן.

בדוחות השנתיים לשנת 2016 מסתמנת העובדה שעיקר ההשכרות מתבצעות דווקא ללקוחות העסקיים.  כך לדוגמה בחברת שלמה-סיקסט, חלק המוסדיים מגיע ל-66 אחוז בסוף 2016, באלדן 56 אחוז, באוויס- 52 אחוז ובאלבר 55 אחוז.

אין ספק שמול הלקוחות הפרטיים התחרות העזה מצד החברות הקטנות פוגעת במחירים. המחירים נמוכים אף כי הסיכון גבוה. חלק גדול מהחברות הקטנות, הפעילות נקודתית בערים המקומיות, יתקשו להעניק שירות בכל הארץ, ומעבר לכך, יתקשו בהענקת שירות מקיף.

רק לאחרונה פרסמתי את תוצאות פסק הדין של חברת השכרה קטנה יחסית, אשר מצביע עד כמה הענף קשה, ועד כמה יש קשיים בהשגת רווחיות סבירה.

$TT

פסק הדין של חברת בט-קאר נגד הראל, עסק בשאלת גובה האחריות של הנהג שביצע תאונה. בעקות פסק הדין, כתבתי האם “מהפכת הביטוח של חברות הליסינג וההשכרה. האומנם ? “. כאן הסברתי את תוצאות פסק הדין ואת בעיית הביטוח של חברות ההשכרה ובעיקר הקטנות שבהן.

תביעות ייצוגיות

סיבה נוספת לבעיות בתחום, היא התביעה שהוגשה בימים אלה. נטען כי היא הוגשה נגד חברות ההשכרה אלבר – נציגת  חברת  Thrifty Dollar ונגד Avis, בטענה כי הן גובות מהישראלים יותר מאשר הן גובות מהתיירים.

מדובר בתביעה בסך של 450 מיליון ₪ אך פרסומה משום מה לא בלט  ובחלק גדול מגופי המדיה התעלמו מכך. יחד עם זאת, אם אכן העובדות נכונות, הטענה מאוד בעייתית: ייתכן בהחלט כי התיירים, המזמינים את כלי הרכב בחו”ל ממשרדי החברות המזכות את החברות הישראליות, משלמים מעט פחות מהישראלים. אך עדיין ברור כי קיים הפרש אצל כל החברות בגובה של 17 אחוז בעלויות ההשכרה: התיירים אינם משלמים מע”מ ואילו הישראלים כן משלמים.

ענף זה משופע בתביעות, שלהערכתי נובעת אך ורק מסיבת היעדר הרווחיות וניסיונן של החברות לשפר מעט את מאזן התשלומים.

כך לדוגמה לפני כשנתיים דיווחתי על תביעה ייצוגית בעניין השבת כלי הרכב והחיוב שחויבו הלקוחות.

מכירות כלי הרכב

כיום בעיית מכירת כלי הרכב הולכת ומחמירה. ענף זה לוקח כמרכיב עיקרי בהכנסותיו וברווחיותו את שלב המכירה. חברות ההשכרה מתירות בדרך כלל נסועה גבוהה על רכבי ההשכרה ומתכננות למכור אותם תוך 24 חודשים. עם הקשיים הקיימים, להערכתי,  בשלב המכירה יש בעיה כוללת בענף.

המכירה הינה מרכיב חשוב בפעילות זו, ועל כן, אם יבודדו ויתמחרו נכון יתברר באופן חד משמעי כי יש בעיה עם ההכנסות הנובעות מדמי השכירות, כיוון שהתקבול בגין המכירות נמוך יחסית.

עתיד הענף

לאחרונה הודיעה חברת אלבר על הפסקה מתוכננת של הזיכיון מול חברת דולר-טריפטי. אין ספק שכל עוד המחירים ימשיכו להיות נמוכים הזעזועים ימשיכו לפקוד את הענף, וייתכן שעוד חברות יפסיקו או ישנו את ההסכמים מול הזכיינים בעולם.

להערכתי גם בארץ ראוי היה להתחיל הליכי מיזוג בפעילויות אלה. מעבר לכך, פעילות הרכב השיתופי תתחזק בדיוק כפי שקורה בעולם כולו.

האזינו: אבי הורוביץ מדבר על הנושא בראיון למיכאל מירו

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

אבי הורוביץ - יועץ ליסינג, מייסד ענף הליסינג בישראל ובעל ניסיון של למעלה משלושה עשורים בתחום. חברת "אבי הורוביץ - ייעוץ ליסינג" מספקת מענה לצורך הקיים לייעוץ מקצועי, פיננסי וטכני בתחום זה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות מובילות.

One Comment

Join the conversation and post a comment.

  1. אריה משולם

    לא להאמין ! תמיד חשבתי שהשכרת רכב זה עסק נהדר. והנה אני מבין כאן שזה לא היה מדויק ויש ספקות….
    תודה על המידע.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים