אתר הבית

בטיחות כלי הרכב 2016: האם כלי רכב חדישים בהכרח בטיחותיים יותר?

פורסם ע"י ב אוק 13, 2016 בקטגוריה בלוג | 2 תגובות

פורסם ע"י ב אוק 13, 2016 בקטגוריה בלוג


לעתים קרובות אני נשאל מדוע כדאי להשתמש בכלי רכב חדישים במקום בכלי רכב ישנים יותר. הסיבה המרכזית אותה אני מדגיש היא נושא בטיחות כלי הרכב החדשים. לפיכך, ועל מנת להמעיט בשאלות ובתהיות – להלן הסבר מפורט קצת יותר.

כמות תאונות הדרכים – אסון תחבורתי

עמותת אור ירוק ציטטה את דבריו של המנכ”ל שמואל אבואב, כדלקמן:

“שנת 2015 הארורה והזכורה לרע, מוציאה את ימיה כשמספר ההרוגים הוא 353 וזאת נוכח היעד שקבעה לעצמה הממשלה, לרדת ל-300 הרוגים בשנה. שנת כישלון לשר התחבורה והבטיחות בדרכים ולממשלה כולה”.

אין ספק כי לא בטיחות כלי הרכב יכולה להקטין כמות התאונות, אבל בוודאי שתוכל לסייע בכך. השאלה היא עד כמה יש לממשלה רצון לעודד השימוש בכלי רכב בטיחותיים.

הנזקים הנובעים מריבוי התאונות גבוהים ביותר. בעוד הכנסות המדינה ממיסים על כלי הרכב החדשים הולכות וגדלות, ההשקעה בבטיחות הכבישים והתחבורה בישראל משתרכת באיטיות. הדרך המהירה לצמצום התאונות תהיה בשלב ראשון, אם כלי הרכב יצוידו באביזרי בטיחות. ואכן, הממשלה החליטה, בהחלטה דרמטית, לממן כהצעת שר התחבורה, אביזרי בטיחות גם לכלי רכב משנת 2000.

בינתיים, לפחות משרד התחבורה מאפשר לנו לבדוק עד כמה כלי הרכב שיש לנו אכן בטיחותיים:

1310-0

תכנית התקנת אבזור כלי הרכב משנת 2000 טרם התממשה, אף כי מימושה יביא בהכרח להקטנת תאונות הדרכים.

ההחלטה בדבר אבזור כלי רכב מיושנים היא בבחינת “טלאי על טלאי” ואם הייתה לממשלה, למשרד הגנת הסביבה ולשר התחבורה תכנית מסודרת יותר, בוודאי שלפחות חלק גדול מכלי הרכב הישנים היו מוצאים את דרכם מחוץ לשימוש בכבישי ישראל. התוצאה הייתה בוודאי הקטנת מספר תאונות הדרכים!
בינתיים, בהיעדר תכנית סדורה, ניאלץ להתמודד באמצעים העומדים לרשותנו, ובעיקר באמצעות שימוש בכלי רכב חדישים כמפורט להלן.

כלי רכב חדשים

לפני כשנה וחצי הסברתי כי המכונית האוטונומית כבר כאן. למעשה הבהרתי כי חלק מתכונותיהם של כלי הרכב האוטונומיים כבר מותקנות על גבי כלי הרכב החדשים, וכשמדובר בתכונות אלה, אני מדבר על אביזרי הבטיחות.
במאמר זה הבהרתי כי ההתפתחות המואצת, בעיקר באביזרי הבטיחות, הופכת כל כלי רכב למיושן, אפילו כעבור תקופה קצרה יחסית. לפיכך, אין כל ספק כי רכישת כלי רכב חדיש מבטיחה שהוא יהיה מאובזר יותר ובטיחותי יותר מזה הישן ממנו.

אביזרי הבטיחות הקיימים

מאז 2013, החלה רשות המיסים לעודד שימוש בכלי רכב עם אביזרי בטיחות והחלה לתמרץ שימוש בהם באמצעות הפחתת גובה המס המשולם ע”י היבואנים. מדובר במעניקים עד לסכום של 2,632 ₪ (או 2,250 ₪ בתוספת מע”מ). כלומר, רק עד לגובה סכומים אלו מוענקים התמריצים. ייתכן שגובה התמריצים יעלה בעוד 150 ₪ לפני מע”מ, החל מ-1.1.2017, אך זאת בכפוף לאישור ועדת הכספים.

1310-1

העובדות הן, שרשות המיסים יותר מדברת ופחות עושה. גובה התמריצים נמוך יחסית לחשיבות ולתוצאות השימוש בכלי רכב המאובזרים באביזרי הבטיחות המפורטים כאן. הטבה הנמוכה מ-2% למרבית כלי הרכב היא שולית וחסרת חשיבות. באותה העת, החשיבות של הנושא הולכת ומתבהרת.

למרות גובה התמריצים הנמוכים, שיעור כלי הרכב עם אביזרי הבטיחות המודרניים הולך וגדל. הטבלה והגרף המצורפים כאן, שנערכו ע”י רשות המיסים מציגים את העובדות על פיהן רמת הבטיחות של כלי הרכב החדשים טובה הרבה יותר מאלו הישנים. יבוא כלי הרכב בשנת 2015 מציג את העובדות באופן ברור בהשוואה ל- 2012 :

1310-2

בחלק מכלי הרכב, קיימות התקנות מקומיות של מערכות מתוצרת איווקס ומובילאיי. התקנות אלה בעבר איפשרו הענקת הטבות מס, אך כיום, עקב ריבוי מערכות הבטיחות, אין לכך השפעה כספית ישירה.

ירידה צפויה בכמויות התאונות

אין ספק שכל תוספת של אביזרי בטיחות עוזרת למניעת תאונות. ברשות המיסים בדקו את תוצאות 2014, וזיהו מגמה לפיה שני אביזרי בטיחות שנבחנו, עזרו לצמצם את כמות התאונות. הימצאות מערכת ניטור מרחק מלפנים ובלימה אוטומטית בעת חירום, מקטינה, באופן עקבי, גם לדברי רשות המיסים, את הסיכון של כלי הרכב להיות מעורב בתאונה של אובדן שליטה מוחלט:

1310-3

אין ספק כי אביזרי בטיחות נוספים, ולא רק אלו שבטבלה לעיל, עוזרים להשגת המטרה של הימנעות מתאונה בעלת נזק גבוה. אם בעבר היה הבדל משמעותי בין רכב פרטי לרכב ליסינג, היום הפער מצטמצם. החל משנת 2015, הפער שולי בלבד:

1310-4

לסיכום

ככל שכלי הרכב חדישים יותר, בהכרח רמת הבטיחות גבוהה יותר. יש לכך השלכה על משתמשי הליסינג, שכן, בפרקי זמן קצרים יחסית, הביצועים הולכים ומשתפרים. תקופת הליסינג הרגילה הנה 36 חודשים, ובמכרזי הליסינג אותם אני מבצע באופן עקבי ושגרתי, התוצאה מאפשרת, במסגרת תנאים משופרים, לקצר את תקופת השימוש על מנת להשיג תוצאות בטיחותיות טובות יותר.

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

אבי הורוביץ - יועץ ליסינג, מייסד ענף הליסינג בישראל ובעל ניסיון של למעלה משלושה עשורים בתחום. חברת "אבי הורוביץ - ייעוץ ליסינג" מספקת מענה לצורך הקיים לייעוץ מקצועי, פיננסי וטכני בתחום זה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות מובילות.

2 תגובות

Join the conversation and post a comment.

  1. מנהל צי רכב

    אני לא מבין – הממשלה מרוויחה המון ממכוניות חדשות מבחינת מס. למה לא לעודד לרכוש כאלה ולגרוט ישנות, אפילו פחות מבנות 20?

  2. יעקבי-שמאי

    אני בהחלט מסכים שכלי רכב חדישים מאובזרים באביזרי בטיחות הרבה יותר מאלה הישנים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים