אתר הבית

אין מנוס מהעלאת מחירי הליסינג

פורסם ע"י ב פבר 9, 2015 בקטגוריה בלוג | 5 תגובות

פורסם ע"י ב פבר 9, 2015 בקטגוריה בלוג


לאחרונה התפרסמו נתונים בעקבות טיוטת התשקיף של חברת אלדן המציגים תוצאות כספיות שמצריכות מחשבה ויצירתיות ממנהלי חברות הליסינג בישראל. למעשה, הנתונים הכספיים עלולים להטריד את חברות הליסינג בעצמן, ואת כל העושים שימוש בכלי רכב בעסקאות ליסינג. בשורות הבאות אראה כיצד רמת הרווחיות הנמוכה מוליכה אל המסקנה כי לא יהיה מנוס להעלות את מחירי הליסינג בחודשים הקרובים. 

התוצאות המטרידות

בבדיקה שנערכה לגבי 4 החברות המחזיקות בלמעלה מ-62% מהיקף השוק, עולה כי בעוד ההון המצרפי שלהן עומד על כ-2 מיליארד ש”ח, הרי שהתוצאות המצרפיות, מתוך דו”ח הרווח וההפסד ל-9 החודשים הראשונים של שנת 2014, עומדות על פחות מ-18 מיליון ש”ח בלבד לכל החברות גם יחד!

בכתבה שפורסמה בעיתון “גלובס” על ידי דובי בן גל ואביב לוי, שהתמקדה בהנפקתה הצפויה של אלדן, נמסרו נתונים אלו:

הנתונים מתוך "גלובס"

הנתונים מתוך “גלובס”

ההון העצמי של חברות הליסינג ממונף עד כמעט פי 10. כלומר, הן מגייסות אשראי לצורכי פעילות הליסינג, פי 10 מהונן, ולכן הערכה זהירה מדברת על היקף אשראי כולל (מצרפי) של 20 מיליארד ש”ח. כבר בעבר הלא רחוק כתבתי כי לאחרונה, בבדיקה שערכתי, היה גידול בלתי פרופורציונלי בהיקף אגרות החוב שלחברות הליסינג.

בדרך כלל, שימוש במינוף נועד להשיג תוצאות טובות הרבה יותר , והנה מינוף גדול זה איננו מניב לעת עתה רווחים.

הסיבות להיעדר הרווחים

בראש ובראשונה – התחרות

להערכתי הסיבות טמונות ראשית, בתחרות פרועה. להמחשת הנושא אציין כי לאחרונה הסתיים מכרז ליסינג של אחד הבנקים הגדולים. תוצאותיו הדהימו את אלו שהשתתפו: המחיר שקיבל הבנק משקף בוודאות 0 רווחים , וזאת עדיין בנימה אופטימית…

התחרות הפרועה שבאה לידי ביטוי במחירים ובתנאים מופלגים, איננה מאפשרת להציג רווחים ברמת העלויות הקיימות. החברות מתמחרות את העסקאות ומציעות מחירים דומים מאוד לאלו של חברות גדולות וללקוחות קטנים. העלויות הקבועות של חברות הליסינג אינן בנות שינוי, שכן הסיבה המרכזית לביצוע עסקות ליסינג טמונה בשירות.

העלויות הקבועות שאינן גמישות, מחייבות את החברות להגדיל את הצי הקיים. מצב זה קצת בעייתי, שכן בשנים האחרונות אין גידול מהותי.

09-02-2

מחירי המכירה של המשומשות

הסיבה השנייה טמונה במחירי המכירה של כלי הרכב המשומשים. אמנם הערכה זהירה של מנהל אחת מחברות הליסינג היא כי המחירים לא משתנים (באופן יחסי) זה זמן רב, אבל העובדות הן כי כמויות כלי הרכב העומדות למכירה רק הולכות וגדלות.

כשההיצע גדל, המחיר יורד. לפיכך, להערכתי, זו אחת הסיבות הנוספות לחוסר הרווחיות של חברות הליסינג.

המסקנה

על חברות הליסינג לחשוב, לאור הנתונים החד-משמעיים, אם להמשיך את פעילותן במתכונת זו, שבה הרווחים שלהן קטנים מאוד. ייתכן כי על מנת להציג רווחיות גדולה יותר (ולהצלחת ענף הליסינג כולו), ייאלצו החברות להעלות את מחירי הליסינג, וזאת בנוסף לעלייה האחרונה שנרשמה בתחילת 2015, עליה כבר כתבתי בעבר. במקרה זה, לקוחות הליסינג, שבשנים האחרונות נהנו מרמת מחירים נמוכה יחסית, ייאלצו לשלם יותר. נראה כי צעד זה הנו בלתי נמנע.

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

אבי הורוביץ - יועץ ליסינג, מייסד ענף הליסינג בישראל ובעל ניסיון של למעלה משלושה עשורים בתחום. חברת "אבי הורוביץ - ייעוץ ליסינג" מספקת מענה לצורך הקיים לייעוץ מקצועי, פיננסי וטכני בתחום זה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות מובילות.

5 תגובות

Join the conversation and post a comment.

  1. ברוך מ.

    רק לאחרונה קיבלנו הצעות משתי חברות, שהיו גבוהים בכמה מאות ש”ח לכל חודש, לעומת ההצעות שקיבלנו בשנה שעברה.
    אכן אתה צודק ונראה שלנו,כלקוח, אין ברירה אלא לשלם…

  2. שלמה א.

    אכן רווחים לא הגיוניים !

  3. משה - ק. תחבורה

    אני בהחלט מסכים עם אבי.
    המגמה כבר מורגשת.
    לא ייתכן שהרווחים הכל כך נמוכים יישארו כאלה !

  4. יהודה ר. רוא"ח

    מדובר ברווח בסכום שמהווה סטייה בחישובים…
    אבי בהחלט צודק ! יש כאן בעיה המחייבת פתרון

  5. שלומי - רואה חשבון

    מדהים להיווכח שאוויס ואלדן ממשיכות להפסיד כבר זמן רב !
    אלבר ושלמה מנסות למצוא נתיבי רווח נוספים, ונראה שבמידה מסויימת הרווחים שלהם נובעים מכך ולא מהליסינג

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים