אתר הבית

איך תשפיע המערכת לשעת חירום על עתיד התחבורה?

פורסם ע"י ב מאי 3, 2015 בקטגוריה בלוג, המכונית האוטונומית | 3 תגובות

פורסם ע"י ב מאי 3, 2015 בקטגוריה בלוג, המכונית האוטונומית


מה חשוב יותר – הצלת חיים או פגיעה בפרטיות שמגיעה בעקבותיה? בפרלמנט האירופי החליט, בתום דיונים ארוכים בנושא, לחייב את כל יצרני הרכב לצייד כלי רכב חדשים במערכת eCall שנועדה לדווח על תאונה באופן אוטומטי, החל מחודש אפריל 2018. כתבה בנושא פורסמה לאחרונה באתרים מובילים בעולם כמו ה-BBC וגם בתקשורת בישראל, כמו באתר ynet. המערכת תדווח באופן אוטומטי על התאונה ישירות למוקדי החירום, כמו מגן דוד אדום והמשטרה. היא תמסור לגופי ההצלה פרטים כמו סוג הרכב ומיקומו המדויק.

המערכת כאמור, תשלח את הדיווח באופן אוטומטי למוקדי החירום, מבלי שהנהג יצטרך ליצור קשר עמם באופן עצמאי – שכן בתאונות מסוימות אין ביכולתו של הנהג או אחד הנוסעים לעשות זאת. על פי המומחים, מספר ההרוגים בתאונות הדרכים צפוי לרדת ב-10 אחוזים בעקבות התקנת המערכת וזמן התגובה של כוחות ההצלחה צפוי להתקצר משמעותית. על פי מומחים בענף, קיצור זמן תגובה זה הנו קריטי ומציל חיים.

צפו בתיאור גרפי מצוין של המערכת (מאתר “אור ירוק”):

המשמעות עבורנו

המשמעות עבורנו בישראל: במדינתנו, תקן המכוניות הוא התקן האירופי ולכן המשמעות היא שגם בכלי רכב חדשים המיובאים לישראל, יותקנו המערכת ולחצן המצוקה. אם באירופה, המערכת צפויה לייקר את מחירי המכוניות החדשות בסכום של כ-100 אירו, בישראל גובה התוספת הריאלי יהיה כ-200 אירו, בשל מיסוי כלי הרכב המיובאים, העומדים על כמחצית ממחיר הרכב החדש. לאחר תקופת הרצה בת שלוש שנים, יבחן האיחוד האירופי אם לחייב התקנה של המערכת במשאיות, באוטובוסים ובכלי רכב נוספים.

המתנגדים למהלך והפשרה המתבקשת

כותרת הכתבה ב-BBC הבריטי

כותרת הכתבה ב-BBC הבריטי

ההתנגדות העיקרית למהלך הייתה מצד ארגוני זכויות אזרח, שטענו כי מערכת ‘קופסה שחורה’ שכזו, שתעקוב אחר תנועות כלי הרכב, תקליט ותשדר לאן הם נוהגים ומתי, פוגעת בזכויות הפרט. לכן, לטענת הנציבות האירופית, המערכת לא תשמור נתוני מעקב אחר כלי רכב, מנסיעות שבהן לא התרחשה תאונה וכמו כן הרשויות לא יוכלו לחלוק את נתוני המעקב עם גופים אחרים, ללא הסכמה מפורשת מבעל הרכב.

בעבר כתבתי על מכרז של חברת חוצה ישראל ומשרד התחבורה שנועד להפעיל מערכת ניטור במסווה של האח הגדול ואף הבעתי ביקורת על כך. מטרת המערכת היא מעקב מדויק ורצוף אחר הרגלי הנסיעה של הנהגים כדי לבחון השפעת תמריצים כספיים על התנהגותם בכביש (למשל: נסיעה בשעות עומס, נסיעת קילומטראז’ גבוה מדי וכו’). גם כאן קיימת סכנה כלשהי בשימוש במערכת מעין זו – שכן הרחבת השימוש בה עלולה להפוך את מאגר המידע למסוכן ואץ הנהגים וקרוביהם לכאלו המצויים במעקב ובפיקוח מתמידים.

המערכת שתותקן החל מ-2018 בכלי רכב חדשים דומה במהותה למערכת שחיפשו במשרד התחבורה ובחברת חוצה ישראל, אך ברור כי חשיבותה גדולה בהרבה משום שהיא צפויה להציל חיי אדם. לכן, בהחלט מדובר בצעד מבורך – אמנם אין שמירה מלאה על פרטיות הנהגים, אבל הצורך בהחלט חיוני ומתבקש.

ניהול צי רכב המצויד במערכת

מלבד היתרון בשעת חירום, נסו לדמיין ניהול צי רכב שכולל מערכת מתקדמת שכזו: מנכ”ל החברה יוכל לראות בזמן אמת נתונים על כלי הרכב השונים שברשות החברה, לקבל התראות וכדומה. כמובן מדובר במערכת שנועדה להציל חיים, אבל בהחלט ניתן לבצע בה שימוש לצרכים אחרים ומגוונים, כיד הדמיון, כמובן בכפוף למגבלות זכויות האזרח. נכון שזה אפשרי גם כיום, אבל רק בהסכמת העובדים. נראה כי ברגע שהתקן ייכנס לתוקף, וזו תהיה חובה בכל כלי רכב חדש, כי אז לא יהיה צורך בהסכמה זו.

האח הגדול בדרך אלינו? (תמונה: Ambro)

האח הגדול בדרך אלינו? (תמונה: Ambro)

לסיכום

התקנת המערכת היא חלק מתוך הליך בלתי נמנע של העברת השליטה על כלי הרכב למכשורים אלקטרוניים חכמים, לקראת כניסתה של המכונית האוטונומית לשוק בקרוב. המכונית הזו תוכל לנסוע בכוחות עצמה וללא נהג ונחשבת לעתיד התחבורה בעולם. תחום זה החל להיטמע בצבא ארצות הברית, דווקא במשאיות ולא בכלי רכב סטנדרטיים. מתקן זה יהיה חלק בלתי נפרד מחידושים רבים ונוספים שיאפשרו את הנהיגה האוטונומית, ונראה כי אין כל דרך לעצור את הקידמה!

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

אבי הורוביץ - יועץ ליסינג, מייסד ענף הליסינג בישראל ובעל ניסיון של למעלה משלושה עשורים בתחום. חברת "אבי הורוביץ - ייעוץ ליסינג" מספקת מענה לצורך הקיים לייעוץ מקצועי, פיננסי וטכני בתחום זה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות מובילות.

3 תגובות

Join the conversation and post a comment.

  1. סיוון

    לחשוב על זה שבכל אפליקציה שאנחנו מורידים לנייד לוקחים מאיתנו פרטים ועוקבים אחרינו – אז מה ההשפעה של מערכת להצלת חיים על הפרטיות? חובה להתקין את זה בכל מכונית חדשה, חבל שלא חשבו על זה קודם!!!

  2. מיכאל אברהם

    אני חושב על כמה אנחנו משלמים על כל מכונית חדשה וזה פשוט לא נתפס. 100 יורו באירופה, 200 יורו בישראל. בכל מקרה מערכת חובה בכל אוטו

  3. צור

    כמנהל צי רכב בחברת ליסינג אני מרגיש שזה ממש יכול לעזור. אני בעד הרעיון! גם אם זה אומר לעקוב אחרי כל המכוניות בכל רגע נתון. מאמין שבעוד כמה שנים זה יוכל לספק למנהלי הציים תמונה על כל המכוניות שלהם

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים