אתר הבית

בניגוד לפרסומים, אגרות החוב של חברות הליסינג יציבות

פורסם ע"י ב מרץ 18, 2020 בקטגוריה בלוג | 0 תגובות

פורסם ע"י ב מרץ 18, 2020 בקטגוריה בלוג


צי רכבים

צי רכבים. צילום באדיבות: Car leasing made simple

[מזמין אתכם לשמוע גם את מה שאמרתי בראיון בנושא]

חברות הליסינג מחזיקות מטבע הדברים ציי רכב גדולים ויקרים. את המימון לרכישת ציי הרכב שלהן, משיגות חברות הליסינג באמצעות הנפקת אגרות חוב לקרנות הפנסייה. כך הן הצליחו לגייס מיליארדי שקלים כהלוואות של 100% מעלויות הרכב. והנה, בימים אלה התפרסם כי רמת התשואות על האג״ח גבוהה מאוד, ולכאורה יש חשש מאי פירעון של חברות הליסינג. מאחר ואגרות חוב אלה מממנות עסקאות לרכישת רכבים, וכל התשלומים לרבות כלי הרכב משועבדים לאגרות חוב אלה, אני סבור שמדובר בחשש שווא, כפי שאסביר כעת.

הנתונים המוצגים בנושא הם סלקטיביים

לפי הפרסום בביזפורטל, חברות הליסינג הגדולות בישראל, שמגייסות כסף במידה רבה על ידי אג״ח המונפקים לציבור, מצויות בחוב ענפי לאגרות החוב בגובה של 3.5 מיליארד שקלים. לאור בעיות תזרימיות שיש לחברות וירידה בהכנסות, החשש המובע בכתבה הוא שהחברות לא יוכלו לעמוד בפירעון של אגרות החוב, והן יאלצו ללכת למעשה להסדר חוב כזה או אחר. הטענה הסמויה היא שחברות הליסינג בעצם מגלגלות חוב באופן אינסופי, חוב שלא יוכלו להחזיר לעולם, עד שיום אחד הן למעשה יהיו חסרות כושר פרעון לשלם את האג״ח. חברות דירוג אשראי אף פרסמו ״הערת ענף״, לענף הליסינג. 

המצב הזה נגרם מחוסר יכולת למכור את כלי הרכב המשומשים במחיר סביר ובקצב מתאים לרכישתם של כלי רכב חדשים. כמו כן, וירוס הקורונה משפיע עמוקות על שוק ההון, והאג״ח של חברות הליסינג מצוי גם הוא בחשיפה להיחלשות שוק ההון. לפי גלובס, הירידה בתיירות, שפוגעת בהכנסות המגיעות מהשכרת רכבים, מהווה גם היא איום גדול על חברות הליסינג, ובגלובס דואגים להזכיר כי ֿמלבד חוב של 3.5 מיליארד ש״ח באגרות חוב, יש לחברות למעלה משני מיליארד שקלים חוב לבנקים. 

אכן, אתרי הכלכלה השונים ממש יוצאים מגדרם כדי להצביע על הסכנות לקריסה בענף הליסינג: ב-10 למרץ פרסמו יניב רחימי ותומר הדר, מאמר תחת הכותרת “תרחיש האימים של ענף הליסינג מאיים להתגשםבכתבה מצביעים על כך שרמת המינוף של שלוש החברות הגדולות בענף גדולה ומצביעה על חשש אמיתי מחדלות פירעון.

התרשים לקוח מאתר ביזפורטל

כיצד עובד באמת ענף הליסינג?

אכן, חברות הליסינג חייבות מיליארדים למחזיקי האג״ח שלהן, וכן מצויות בחוב גם לבנקים. עם זאת, צריך לזכור כמה דברים, לפני שקופצים למסקנות על היעדר פירעון כולל בענף: ראשית, האג״חים הללו מגובים בנכסים, שהוא צי הרכבים הגדול של החברות הללו. רכבי הצי שווים כסף. שנית, מרבית ההכנסות מענף הליסינג מגיעות מחברות שונות המחזיקות ציי ליסינג עבור עובדיהן. כל עוד החברות הגדולות אינן מתמוטטות, זרם התשלומים יוותר על כנו, ואין סיכון בעסקות הליסינג הקיימות (עם זאת, אם אכן חברות ההייטק יפטרו באופן מסיבי עובדיהם, ואלו יחזירו את מפתחות רכבי הליסינג שלהם, אז תהיה באמת בעיה, אולם עדיין אפשר יהיה למכור את הרכבים). אני סבור שבכל זאת, חברות הליסינג הגדולות יצליחו במשימתם: גם החזרות כלי הרכב לא תהיינה מסיביות (לפחות נכון לעת הזו) וגם מכירות כלי הרכב יצלחו בידם. נתוני התפעול של חברות הליסינג מצביעים על כך שחברות הליסינג יעמדו במשימה שלהן. 

 

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

אבי הורוביץ - יועץ ליסינג, מייסד ענף הליסינג בישראל ובעל ניסיון של למעלה מארבעה עשורים בתחום. חברת "אבי הורוביץ - ייעוץ ליסינג" מספקת מענה לצורך הקיים לייעוץ מקצועי, פיננסי וטכני בתחום זה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות מובילות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים