אתר הבית

מי אמר שנהגי הליסינג חוגגים על כלי הרכב שלהם?

פורסם ע"י ב נוב 9, 2014 בקטגוריה בלוג | 1 comment

פורסם ע"י ב נוב 9, 2014 בקטגוריה בלוג


לפני מספר ימים פורסמו נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנת 2013, לפיהם נהגי הליסינג נוסעים בממוצע פי 2.2 מבעלי המכוניות הפרטיות. בעוד שלקוחות פרטיים נוסעים בממוצע 14 אלף קילומטרים בשנה, הקילומטראז’ הממוצע של מכונית ליסינג יהיה 31.2 אלף קילומטרים. נתונים אלו אינם אומרים דבר וכל ניסיון להצביע על שימוש יתר של נהגי הליסינג עושה עוול ואינו מבסס טיעון רציני.

*נתונים: הלמ”ס

כזכור, לפני כשנה כתבתי על “גובה המים הממוצע שבו טובעים נהגי הליסינג” – בתגובה לנתוני הנסועה לשנת 2012, שפורסמו על ידי הלמ”ס. גם אז ההבדל היה דומה, אך בשינויים קלים: 14.3 אלף קילומטרים לכלי רכב פרטיים מול 31.4 אלף של מכוניות הליסינג.

בכתבה שפורסמה ב”דה מרקר” נכתב כי שיעור המס של נהגי הליסינג דומה לשיעור המס של בעלי כלי רכב פרטיים, וגם שווי השימוש המקוזז ממשכורתם משקף אחזקת מכונית צמודה, ולא שימוש עודף בה. עוד נטען כי בהקשר זה, נוצר מצב בעייתי שבו ישנו איום כלכלי – מי שלא נוסע הרבה בליסינג יפסיד כסף בשל שווי השימוש הגבוה.

אדגיש כי נתון זה של שווי השימוש הגבוה, גורם להטעיה. אלו העושים שימוש הם אלו הנוסעים קילומטראז’ גבוה. אלה הנוהגים קילומטראז’ נמוך מפסיקים את עסקאות הליסינג וחלקם עוברים לעסקות ליסינג פרטי. מה שנותר בעסקאות הליסינג הם רק אלו המבצעים למעלה מ-20 אלף ק”מ לשנה. חלק מאלו הנוסעים פחות בליסינג, הבין כי הדבר אינו משתלם והחזיר את כלי הרכב הצמוד שהיה ברשותו. לכן, זוהי עוד סיבה לכך שלכאורה יש כשל במדידת הקילומטראז’ הגבוה יותר שבוצע על ידי נהגי הליסינג. מהלך זה גורם לכך, שאלו העושים שימוש הם אלו הנוסעים הרבה (יחסית).

המשתמשים העיקריים בליסינג

  • הייטקיסטים – רוב ההייטקיסטים החזיקו כלי רכב בליסינג תפעולי או כלי רכב הניתן מהמעסיק לשם נסיעה מהבית לעבודה ובחזרה. מדובר בנסיעות קצרות, אך בסופי השבוע נרשמו שימושים בכלי הרכב לצרכים פרטיים ולטיולים משפחתיים. בשנים האחרונות, כשהובן שעבור נהגים שנוסעים פחות מ-20 אלף ק”מ, כלי הרכב הצמודים אינם משתלמים, אלו הפסיקו את השימוש בו והחזירו אותו.
  • העובדים רחוק מהבית – כיום ישנם רבים שעובדים במקומות הרחוקים מביתם, ובמילים אחרות מבצעים קילומטראז’ גבוה בכל יום, לעתים גם 80-100 ק”מ ויותר מכך. אם ניקח נהג שנדרש לבצע 100 ק”מ ביום, נגיע לקילומטראז’ של כ-30 אלף ק”מ בשנה. וזאת מבלי לדבר על נסיעות לצרכים פרטיים שבוודאי מתרחשות מדי פעם.
  • עובדים הזקוקים לרכב ביומיום – מי שמשתמשים בכלי הרכב לעבודתם, נחשבים לצרכנים הכבדים ביותר. אלו מעלים את הממוצע מעלה ועשויים להגיע גם ל-50 אלף ק”מ בשנה.

כאמור, הנתונים המפרסמים אינם משקפים דבר. הנתונים בשנה הזו מחדדים את הרושם המוטעה שנוצר, כאילו נהגי הליסינג “חוגגים” על המכוניות שברשותם בעוד שבעלי המכוניות הפרטיות נאלצים לעשות חשבון לפני כל נסיעה. כך למשל, אם רק 20-30 אחוזים מהעובדים משתייכים לקבוצה השלישית של משתמשי הליסינג שהזכרנו כאן, הם “מקפיצים” את הממוצע. נוסיף לכך כאמור גם את אלו המחזירים את כלי הרכב, ונבין שהמצב מעט שונה משניתן לחשוב.

חיובי שווי שימוש

נסועה שנתית - מתוך דה מרקר

נסועה שנתית – מתוך דה מרקר

חיובי שווי השימוש בגין כלי הרכב צמוד הנו בהחלט ריאלי. יש לי ביקורת לא קטנה ביחס לכלי רכב משומשים (אך אין זה המקום להרחיב). האלטרנטיבה להעמדת רכב ליסינג לעובד, היא תשלום אחזקת רכב ו/או החזר הוצאות נסיעה. גובה התשלום נקבע בכל חברה באופן שונה, אבל גובהו אמור לשקף את בכל מקרה, את רכישתו של כלי רכב בידי העובד ואת תחזוקתו השוטפת.

התוצאה של שימוש ברכב צמוד, בעיקר כשעושים שימוש לק”מ גבוה, אינה פחותה מהתקבול שעובד יכול לקבל עבור “אחזקת רכב” והוצאות נסיעה. התשלום אותו הוא מקבל לא יותיר בידיו הפרשים כלשהם אם הוא ירכוש כלי רכב.

שווי השימוש משקף לחלק מהמשתמשים ברכב הליסינג את העלות האמתית של השימוש בכלי רכב. לעומת זאת, חלק אחר ממשתמשי הליסינג מקופח. אלו הנוסעים מרחקים גדולים לצורכי עבודה, וזה עיקר השימוש בכלי הרכב, מחויבים גם הם לשלם שווי שימוש וזה בהחלט אינו צודק.

בשורה התחתונה

ממוצע הקילומטרים שפורסם אינו משקף דבר. ההיפך הוא הנכון – כשמפסיקים את השימוש בליסינג דווקא אלו הנוסעים מעט, ה”ממוצע”, של אלו שנותרו רק יעלה. קל לכתוב בכל כלי תקשורת כותרות בסגנון “משתמשי הליסינג חוגגים…”, אך כותרת זו איננה צודקת, איננה מדויקת ואיננה מסבירה דבר!

Summary
Review Date
Reviewed Item
כתבה מעניינת!
Author Rating
51star1star1star1star1star

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

אבי הורוביץ - יועץ ליסינג, מייסד ענף הליסינג בישראל ובעל ניסיון של למעלה משלושה עשורים בתחום. חברת "אבי הורוביץ - ייעוץ ליסינג" מספקת מענה לצורך הקיים לייעוץ מקצועי, פיננסי וטכני בתחום זה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות מובילות.

One Comment

Join the conversation and post a comment.

  1. אבירם סמו

    ואני חשבתי שבאמת נהגי הליסינג לא עושים חשבון ונוסעים חופשי. טוב לדעת שזו לא תמונת המציאות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים