אתר הבית

תכנית הגריטה חוזרת?

פורסם ע"י ב ספטמבר 3, 2017 בקטגוריה בלוג | 3 תגובות

פורסם ע"י ב ספטמבר 3, 2017 בקטגוריה בלוג


לא מזמן פרסמתי את הביקורת המרוכזת על היעדר תכנית גריטה בישראל. תחת הכותרת "כיצד מתבצעת תכנית גריטה בישראל ביחס לעולם המערבי" הסברתי כי גריטה נכונה יכולה לא רק לפתור את בעיות זיהום האוויר, אלא גם להגביר שימוש בכלי רכב בטיחותיים.

מי האחראי על תוכנית הגריטה בישראל?

לכאורה המשרד הממשלתי הוא משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. בפועל, משרד זה הזניח את הנושא וכולו מטופל ע"י המשרד להגנת הסביבה. ברור שמה שמעניין אותו זה רק זיהום האוויר ולא בטיחות כלי הרכב.

לפיכך הופתעתי עת קראתי כי המשרד להגנת הסביבה פרסם מכרז להפעלת אתרים מורשים לגריטת כלי רכב ישנים. להלן הפרסום:

FFF

תכנית הגריטה החדשה

כבר לפני כשנתיים, בנק ישראל המליץ על חידוש תכנית גריטת כלי הרכב. גיל מלמד, במגזין The Car פרסם כי היעדר התקציב לצורך כך ממשרד התחבורה וממשרד להגנת הסביבה הינו חלמאות לשמה! בנק ישראל ציין כי סקירת המצב באירופה באותה תקופה, לפי כלכלני הבנק, העלתה ש:

"תכנית אופיינית באירופה כללה גריטה של כלי רכב בני 10 שנים לפחות, תמורת שובר בערך (ממוצע) של 1,500 אירו לרכישת רכב חדש… במבחן התוצאה ניכר כי התכניות היו אפקטיביות ביותר הן בתמיכה בתעשייה והן בחידוש המכוניות. גריטת המכוניות הישנות גם הפחיתה בכ-5.8% את כמות הגזים הנפלטים מכלי הרכב באירופה, ושיעור זה גבוה פי 4 לערך מהירידה השנתית הממוצעת בשנים 2000—2008 . לבסוף, התכניות תרמו רבות לשיפור רמתה הממוצעת של בטיחות המכוניות באירופה".

והנה, כפי שצוין במודעה שפורסמה השבוע, נראה כי "מתבשלת" תכנית לגריטת כלי רכב חדשה. השאלה הגדולה היא באילו תנאים היא תופעל ומה יהיה תקציבה. בפעם הקודמת לא רק שהתקציב היה נמוך בסכום מגוחך (דל), ולכן תוכנית הגריטה "הגדולה" הסתיימה כעבור יום אחד בלבד, אלא היא התייחסה לכלי רכב מאוד מיושנים שכמעט וכלל לא נסעו בכבישי ישראל.

על מנת להיערך נכון לקראת תכנית גריטה טובה ויעילה יש לקחת בחשבון נושאים רבים נוספים, שעיקרם פתרון הדרגתי של בעיות הזיהום בכבישים, אך לא פחות לפתרון בטיחותי ולהקטנת מספר הנפגעים בתאונות הדרכים.

לצורך כך יש להתחשב במספר לא קטן של גורמים לרבות יבואני הרכב, אך לא פחות חברות הליסינג הרוכשות כ-40% מכלל כלי הרכב החדשים בישראל ומוכרות כמויות כלי רכב גדולות.

יש להבין כי כל התקציב המיועד לגריטה יכול להסתכם בסופו של דבר ב-0 ש"ח, אם התוצאה תהיה 10%- 20% שנגד גריטה תהיה מכירה של כלי רכב חדש ממנו המדינה גובה מיסים שיכסו את כמות כלי הרכב שנגרטטת.

car-112779_640

לצורך כך, ייתכן שת"פ בין הגורמים המעורבים. התייחסות לתוכנית גריטה של כלי רכב ישנים, בני 20, איננה טובה ואפקטיבית. טוב יעשה משרד הגנת הסביבה אם ינסה להקיף בתוכנית הגיטה החדשה פרמטרים נוספים.

כך לדוגמה, באנגליה יצרניות כלי הרכב החלו להציע תוכניות גריטה מטעמן, בגובה של 5,000 עד 7,000 ליש"ט כזיכוי בעת החלפת כלי הרכב הישן ברכישת כלי רכב חדש שמחירו לא גבוה הרבה יותר.

לסיכום

תכנית גריטה אמיתית טובה ויעילה יכולה לא רק להקטין באופן ניכר את זיהום האוויר בישראל, אלא גם לגרום להפחתת כמות התאונות ולהגדלת כמות כלי הרכב החדשים הבטיחותיים הרבה יותר מאלה המיושנים. הכול שאלה של איכות התוכנית!

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

אבי הורוביץ - יועץ ליסינג, מייסד ענף הליסינג בישראל ובעל ניסיון של למעלה משלושה עשורים בתחום. חברת "אבי הורוביץ - ייעוץ ליסינג" מספקת מענה לצורך הקיים לייעוץ מקצועי, פיננסי וטכני בתחום זה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות מובילות.

3 תגובות

Join the conversation and post a comment.

  1. בני

    תודה רבה על הכתבה אבי, מקווה שנהיה מרוצים בקרוב

  2. אברהם

    אם תכנית שכזו עשויה לתרום כל כך הרבה, אז למה זה לא קורה כבר? תודה אבי

  3. יעקב אלגמייסטר

    אני סבור שהמשרד להגנת הסביבה חייב להתחשב גם בבטיחות כלי הרכב. כל ההליך מחייב בדיקה רצינית הרבה יותר…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>