אתר הבית

עתיד התחבורה והליסינג בישראל (חלק שני)

פורסם ע"י ב נובמבר 29, 2017 בקטגוריה בלוג | 3 תגובות

פורסם ע"י ב נובמבר 29, 2017 בקטגוריה בלוג


במאמר הקודם, כתבתי על כלי הרכב החשמליים וההיברידיים. הפעם אתייחס לכלי הרכב האוטונומיים.

כלי הרכב האוטונומיים

לפני כשנה וחצי כתבתי כי "המכונית האוטונומית כבר כאן…" . הבהרתי כי המכונית האוטונומית כבר כאן כיוון שישנם 5 שלבי התפתחות שנקבעו על ידי אנשי המקצוע, ואנחנו נמצאים באחד השלבים המתקדמים.

להלן מפרט השלבים:
stages leasing

אז, כשפורסמה הכתבה, סברתי שאנחנו בשלב השני; הסברתי כי בתוך שנה-שנתיים נגיע לשלב הבא. כיום כלי הרכב החדשים מאפשרים כבר מספר פעולות אוטומטיות, אבל על הנהג להישאר קשוב ולהחזיק בהגה.

הערכת עולם הרכב היא כי ב-2018 נקבל כבר כלי רכב ברמה השלישית, באופן חלקי, ועד 2020 נגיע לשלב הרביעי ואולי אף החמישי. במגזין אוטו מקבוצת מאקו, פורסם כי ישנם יצרנים הסבורים כי ייתכן ומהירות עליית רכבים אוטונומיים מלאים אף תלך ותגדל, ומתקרבת בצורה מהירה ביותר.

על מנת לעמוד בדרישות לפיתוח כלי רכב אוטונומי מלא (שלב 5), יש לטפל בשלושת הנושאים הבאים:

GH

 ההשקעה הנדרשת מעריכת פעולות אלו גבוהה ביותר. יחד עם זאת, המהלכים נמצאים בעיצומם.

 הבעייתיות הגדולה עליה יש צורך להתגבר היא ההכרה בכך שאין כל אפשרות להבטיח בטיחות מושלמת. השאלות המרכזיות בדרישות הבטיחות מגיעות עד לבינה המלאכותית, וכיצד נלמד אותה לקבל החלטות. אני סבור שעולם הרכב כבר מצוי בהליכים מתקדמים ובקרוב נוכל לקבל כלי רכב מוכן לשימוש.

ההשקעה הנדרשת מעריכת פעולות אלו גבוהה ביותר. יחד עם זאת, המהלכים נמצאים בעיצומם.

הבעייתיות הגדולה עליה יש צורך להתגבר היא ההכרה בכך שאין כל אפשרות להבטיח בטיחות מושלמת. השאלות המרכזיות בדרישות הבטיחות מגיעות עד לבינה המלאכותית, וכיצד נלמד אותה לקבל החלטות. אני סבור שעולם הרכב כבר מצוי בהליכים מתקדמים ובקרוב נוכל לקבל כלי רכב מוכן לשימוש.

BBF

בישראל, באמצעות משרד החבורה ומשרד ראש הממשלה, מנסים להשקיע מאמצים כבירים בקידומה של מובילאיי (שנמכרה לאינטל) וכן בקידומם של מיזמים טכנולוגיים רבים המיוסדים בארץ, אשר תומכים ברכב האוטונומי.

hamerotz

בימים אלה התברר כי באנגליה הוסרו חסמי החקיקה בתחום הרכב האוטונומי ובמרכזם ביטלו את החובה לנוכחות נהג אנושי ברכב בזמן הנסיעה. אין ספק שמדובר בקפיצת מדרגה שתגיע בקרוב גם אלינו.

brez

מדוע מבקשים לעשות שימוש בכלי רכב אוטונומיים

מספר סיבות מחייבות בסופו של דבר את השימוש בכלי רכב מסוג זה:

  1. הפקקים: לא מזמן קראתי תחזית על פיה פרופ' מנואל טרכטנברג הזהיר כי בתוך שנה נגיע לשיתוק תחבורתי. הוא מסביר כי תוספת של 200 אלף כלי רכב תחייב תוספת כבישים של 900 ק"מ, כשבפועל נסללים רק 200 ק"מ. זו רק דוגמה אחת מתוך אין סוף פרטים המוכיחים זאת.

אין ספק שרמת הפיקוק אכן הולכת ומתגברת. שימוש בכלי רכב אוטונומיים יעזור לכל הדעות בטיפול בתופעה באמצעות הקטנת כמויות כלי הרכב מחד, והתייעלות הנהיגה מאידך.

  1. ריבוי התאונות: יש יחס ישיר בין רמת הפיקוק לבין כמות התאונות. ואכן, מדינת ישראל, כמו כל יתר המדינות בעולם המערבי, בשלב זה מתקשה להקטין את כמות התאונות. העובדה היא  שעיקרן נובע משימוש במכשירים הסלולריים ועייפות הנהגים. רק בימים האחרונים פורסם סקר, לפיו שימוש בכלי רכב אוטונומיים יפחית ללא כל צל של ספק את כמות התאונות.

רק לאחרונה פרסמה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים כי העבירה הקטלנית ביותר בישראל היא אי מתן זכות קדימה להולכי רגל. אין ספק כי כלי רכב אוטונומי יציית אחר ההוראות החוקית ויתן את זכות הקדימה להולכי הרגל ורק בכך יקטין את כמות התאונות בכ-20%.

 בעיתון הידען, פורסם בסוף נובמבר מאמר מעניין ובו הסבר עד כמה המכוניות האוטונומיות יובילו את המאבק בגודש התנועה הצפוי בשנים הבאות. במאמר זה גם הוזכרה הכלכלה השיתופית בהקשר לכלי הרכב כמובן, שבזכות התפתחות ענף זה גם כן יופחתו כמויות כלי הרכב בכבישים.

השימושים בכלי הרכב האוטונומיים

הערכת המומחים היא כי השימוש הראשוני יהיה בענף המוניות. חברת נאביה הודיעה כי כבר בתחילת 2018 תתחיל לשווק מונית אוטונומיות המכונות "אוטונום קאבס" וגם רכבי שאטל. אין ספק שהרכב האוטונומי יהיה זול יותר, אמין ובטוח הרבה יותר.

גם חברת אובר הודיעה כי תקנה עשרות אלפי כלי רכב מחברת וולבו ומיצרנים נוספים. הודעתה זו באה על רקע ההתפתחויות המהירות של כלי הרכב האוטונומיים, אף כי אין מועד מדוייק לרכישה זו.

במקביל, גם אוטובוסים ומשאיות אוטונומיות מתחילים להיות משווקים. כך לדוגמה אלון מאסק, הציג לא מזמן את המשאית האוטונומית המיוחדת שפותחה אצלו.https://youtu.be/s_8ToNr6p6o. אין ספק שבתחום המשאיות החדרת הרכב השיתופי הולך ונעשה בר ביצוע. המשאיות באירופה ובמדינות הגדולות מבצעות נסועה גבוהה מאוד ועל כן רכב אוטונומי בהחלט עשוי לסייע לענף כולו.

מצד שני, האוטובוסים טרם נמצאים שם. לא ראיתי בשלב זה התפתחות מיוחדת בענף האוטובוסים ואני סבור שזה בהחלט צריך ויהיה בקרוב.

מה תהיה ההשפעה על פעילות הליסינג?

יש קצת בעייתיות לבצע עסקת ליסינג על רכב אוטונומי. לכאורה מדובר על כלי רכב עם תכונות של נהיגה עצמאית. אם מדובר ברכב ליסינג, תועלנה מספר לא קטן של שאלות כגון מי אחראי במקרה תאונה. סימני שאלה נוספים עשויים להופיע גם בכל הקשור לעלויות הכרוכות ברכישה ובתחזוקה של כלי רכב זה.

בעוד ההתלבטות קיימת, בכיר בחברת ג'נרל מוטורוס דיבר בישראל על עתיד תעשיית הרכב תוך התמקדות ברכב האוטונומי. לטענתו, כלל לא בטוח שכלי רכב אוטונומיים יימכרו לכלל הציבור. הערכתו היא שהיצרנים יפעילו את ציי הרכב שיבקשו לעשות שימוש בכלי רכב אוטונומיים.

image

אין ספק שמדובר במהפכה אליה חברות הליסינג צריכות להתייחס. אני סבור שעל החברות להיערך למצב מעין זה, ולגוון את פעילותן, לרבות להפעיל כלי רכב שיתופיים, או סוגים אחרים של כלי רכב על מנת להיערך לירידה דרמטית בתחום פעילותן.
חברות ליסינג, הקשורות קשרי בעלות עם יבואנים, ייתכן ויוכלו להיות קצת יותר רגועות, שכן, מאחר ואין אצלנו יצרני רכב, היצרנים יסמיכו, ככל הנראה, את היבואנים המייצגים אותם בישראל, כדי שאלו יפעלו בשמם.

לגבי משתמשי הליסינג, הרי השאלה המרכזית היא מתי יגיע מועד החדרת כלי רכב אוטונומיים לשוק בישראל. ככל שההערכה תהיה שהתחלת השיווק תהיה רחוקה יותר, כך ההשפעה בעסקות המתרחשות בשנה-שנתיים הקרובות לא יושפעו כלל. בכל מקרה, משתמשי הליסינג צריכים להיערך כבר עתה להתקשר בעסקות ליסינג של כלי רכב חדישים ככל הניתן.

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

אבי הורוביץ - יועץ ליסינג, מייסד ענף הליסינג בישראל ובעל ניסיון של למעלה משלושה עשורים בתחום. חברת "אבי הורוביץ - ייעוץ ליסינג" מספקת מענה לצורך הקיים לייעוץ מקצועי, פיננסי וטכני בתחום זה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות מובילות.

3 תגובות

Join the conversation and post a comment.

  1. יעקב אלג'מי

    תודה על החומר שפירסמת כאן. אני חושב שתוך פחות מ-5 שנים גם אצלנו בישראל נראה את התחלת השימוש ברכב האוטונומי.

  2. אמיל

    חלום לנסוע ברכב בלי לעשות כלום. אני כבר מחכה לזה

  3. עדי

    אני חושבת שזה יקרה מוקדם יותר, או מקווה לפחות. בכל מקרה, תודה על המידע אבי!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>