אתר הבית

עתיד התחבורה והליסינג בישראל (חלק שלישי)

פורסם ע"י ב ינואר 11, 2018 בקטגוריה בלוג | 0 תגובות

פורסם ע"י ב ינואר 11, 2018 בקטגוריה בלוג


עד כה התייחסתי לשני נושאים: כלי הרכב החשמליים וההיברידיים והמכוניות האוטונומיות. במאמר זה אתייחס לתחבורה השיתופית.

נושא זה משלים מכל הבחינות את תפיסת העתיד, לפיה יש לנסות ולצמצם את כמויות כלי הרכב ולאפשר שימוש נוח ויעיל בכלי הרכב שיהיו קיימים.

התחבורה השיתופית

כיום, אין כל ספק שהפתרון הטוב ביותר לבעיית הפקקים ולגודש התחבורה בישראל, כמו בכל יתר מדינות אירופה, הוא השימוש בכלי רכב שיתופיים ובתחבורה שיתופית. הערכות המומחים קובעות כי כל רכב שיתופי יכול לגרום לוויתור על שימוש של 9-13 כלי רכב פרטיים.

4512

כבר לפני כשנתיים כתבתי כי "הרכב השיתופי והנסיעה השיתופית כפתרון לבעיות חנייה, עומס בכביש וזיהום אוויר". באותו מאמר הבהרתי כי קיימת בעיה בקצב גידול כמויות כלי הרכב מול בניית התשתיות לצורכי הנסיעה. הדגשתי גם עד כמה חשיבות פעילות זו גדלה ככל שהזמן נוקף.

רק לפני מספר ימים פרסם עיתון "גלובס", כתבה שערך דובי בן גדליהו ובו זעקה הכותרת "ישראל זקוקה נואשות לפתרונות מתקדמים של תחבורה שיתופית". גם לדעת העיתונאי הנכבד, בהיעדר תשתית לתחבורה ציבורית יעילה וחדשנית, יהיו קשיים רבים בהתנהלות בתוך הערים ומחוצה להן.

השימוש בכלי רכב שיתופיים, יתמוך בניסיונות לצמצם את גודש התחבורה ויאפשר נהיגה של ממש ולא עמידה בפקקים ללא גבול.

העיריות מעודדות את השימוש בכלי רכב שיתופיים

בשלב זה, שלוש הערים הגדולות בארץ, ביצעו מכרזים על מנת לאפשר לתושביהן ליהנות משירות זה: תל אביב, חיפה וירושלים.

F

בנוסף לתל אביב וחיפה, גם ירושלים ביצעה מכרז לרכב שיתופי, וחברה זו זכתה גם שם. בעיריית אשדוד ובעיריות אחרות מתגבשות גם כן החלטות בנושא זה ונראה כי הרכב השיתופי בעיריות הגדולות אכן הולך ותופס תאוצה.

בין זכייה במכרז אחד לשני, הצליחה חברת Car2go לזכות במכרז במלטה. מסתבר שיש לחברה זו תוכנה מאוד ממוקדת לפעילות זו.

בחיפה האזרחים מנסים לסקל את הכוונות הטובות והגישו עתירה נגד המיזם. לא מצאתי צורך להרחיב את הסיבות הואיל וניתן לקוראים קישור לכתבה זו. בכל מקרה, הנושא המעניין במכרז זה, טמון בכך שמדובר בכלי רכב חשמליים, וכי המשרד להגנת הסביבה אפילו תרם חלק מההשקעות שנדרשו לצורך כך.

ההערכה הזהירה מצביעה על כך, שבכל הערים הגדולות בישראל תופעל מערכת של תחבורה שיתופית בעידוד העיריות, ואם הן תהיינה אסטרטיביות וזיהום האוויר יעניין אותן, ייתכן וגם המשרד להגנת הסביבה יתרום את חלקו בהסדרת כלי רכב חשמליים.

תחבורה שיתופית באמצעות מוניות/כלי רכב פרטיים

חברת "אובר" הייתה אחת הראשונות שניסתה את כוחה בהפעלת מערכת של נסיעות שיתופיות. היא משתמשת באפליקציה, שהיום יש גם לחברות רבות נוספות כמו ל- Waze ולחברת Moovit, כשהרעיון הוא לאפשר לנהגים שונים להסיע מספר נוסעים ולגבות בגין כך תשלום.

בשנת 2017 אישר המחוקק בישראל שימוש בתחבורה שיתופית. כתבתי על כך תחת הכותרת "חוק תחבורה שיתופית- תחילתה של מהפכה ?".

בתחום התחבורה ניתן לזהות שני רבדים שונים:

  1. נסיעות שיתופיות
  2. שיתוף הרכב הפרטי

נסיעות שיתופיות – שימוש בכלי רכב אחד, פרטי או ציבורי, להסעת מספר נוסעים הנעים במסלול נסיעה דומה.

שיתוף הרכב הפרטי – הגדלת ניצול ההון והרחבת זמן השימוש של הרכב הפרטי על ידי שימושו להסעת ייעודית של נוסעים שאינם בעל הרכב, בתמורה לתשלום לבעל הרכב.

המוניות יכולות בהחלט לצמצם את רווחיהן ולהעניק שירות של רכב שיתופי. בכתב עת של TASC מצאתי תמונה שיכולה לשקף את המצב הקיים אצלנו בתחום זה:

46

בעיתון "גלובס" פורסמה כתבה ע"י דובי בן גדליהו תחת הכותרת "קרב התחבורה השיתופית: רשות ההגבלים נוזפת, השר מושך זמן". כאן הוסבר כי עיקר הביקורת על פעילותו של משרד התחבורה נובעת מהרשות להגבלים עסקיים אשר מסבירה כי:

"האסדרה של תחום שירותי התחבורה בישראל היא מיושנת ובשל כך ההיצע והמגוון של שירותי התחבורה בישראל מוגבל. בשנים האחרונות התפתחו במקומות שונים בעולם שירותי תחבורה משותפת… בישראל, בשל המגבלות המוטלות מכוח האסדרה הקיימת, יש מגוון מוגבל יחסית של שירותים דומים, שניתנים רק על ידי רשימה סגורה של בעלי רישיונות להפעלת מוניות, שנהנים מהגנה מתחרות בדמות אגרת רישיון גבוהה המגבילה את הכניסה לענף".

"הממשלה ובפרט משרד התחבורה יכולים לפעול להסרת חסמים המונעים הנאה מהיצע רחב יותר של שירותי תחבורה… בראש ובראשונה ביכולתם לפעול לביטול החסמים המונעים פיתוח שירותים מתקדמים של תחבורה משותפת… למיטב ידיעתנו, למשרד התחבורה התנגדות להסרת החסמים האמורים אולם הוא מעולם לא פרסם עמדה סדורה בכל הנוגע לנושאים אלה. בהיעדר הסבר, עמדת משרד התחבורה עומדת לכאורה בניגוד לחובה המוטלת עליו מכוח חוק לקידום התחרותיות ולצמצום הריכוזיות".

DSA

אני סבור כי משרד התחבורה, בהפעלת החוק החדש, הרים את הכפפה והחל להתעשת. השאלה הגדולה עד כמה ירחיק לכת, בעיקר נוכח לחציהם של נהגי המוניות.

ההשלכה על חברות הליסינג

כפי שהסברתי בשני המאמרים הראשונים בסדרה זו, חברות הליסינג עדיין לא נוקטות כל צעד לקראת העתיד לבוא.

אני סברתי כי יהיה להן עניין בהפעלת רכב שיתופי בערים גדולות וכי יתנו "פייט" לחברת Car2go, אבל בשלב זה התבדיתי. נראה כי מנהלי החברות שוקטים על השמרים ומותירים את השוק העתידי בידיה של חברה קטנה יחסית.

הערכתי היא כי ככל שיתפתח ענף הרכב השיתופי והנסיעות השיתופיות, ענף הליסינג של כלי רכב פרטיים ילך ויצטמצם.

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

אבי הורוביץ - יועץ ליסינג, מייסד ענף הליסינג בישראל ובעל ניסיון של למעלה משלושה עשורים בתחום. חברת "אבי הורוביץ - ייעוץ ליסינג" מספקת מענה לצורך הקיים לייעוץ מקצועי, פיננסי וטכני בתחום זה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות מובילות.

פוסטים אחרונים מאבי הורוביץ יועץ ליסינג (צפה בהכל)

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>