אתר הבית

נהמת המנוע כאמצעי למניעת תאונות

פורסם ע"י ב אוגוסט 16, 2015 בקטגוריה בלוג | 3 תגובות

פורסם ע"י ב אוגוסט 16, 2015 בקטגוריה בלוג


תמונה: domdeen

תמונה: domdeen

לפני מספר חודשים פורסם באתר דה מרקר כי נהמת המנוע של חלק מכלי הרכב מזויפת. צלילי המנוע החשובים כל כך לצרכי בדיקת "הכוח" של כלי רכב ועוצמתו, תלויים במרבית המקרים בנהמה היוצאת ממנו. והנה התברר כי בחלק מכלי הרכב מדובר בזיוף – ואף חלק מכלי הרכב תוכננו כך שהזיוף יהיה חובה בהם.

קצת על נהמת המנוע

מומחים רבים שוקלים לרכוש כלי רכב בין השאר על פי עוצמת המנוע. ככל שהוא חזק יותר, כך נראה כי המנע "עוצמתי" ו"חזק" יותר. כפי שאציג להלן, העולם המודרני בתחום הרכב מייצר לעתים תחושות מלאכותיות על מנת לספק את צורכיהם של אלו הזוכרים מה היו הסטנדרטים של פעם ועל בסיס אותם סטנדרטים הם בוחרים את כלי הרכב שלהם כיום…

נהמת מנוע מזויפת

לפני כחצי שנה, "התגלה" כי מספר יצרנים של כלי רכב רציניים ומכובדים, משתמשים במערכות הגברה על מנת להעצים את רעש המנוע.

לא עבר זמן רב, והוברר כי נושא זה של "אחיזת אוזניים" הפך למושג השגור בקרב משתמשי מכוניות היוקרה.

בעקבות המידע הזה התעורר מטבע הדברים כעסם של רבים, אך העובדות מדברות על כך שלמעשה כבר לפני כ-6 שנים החלו בארה"ב ובאירופה לדון בדרכים לחייב את חלק מיצרני כלי הרכב השקטים, להשתמש ברעש מלאכותי. למעשה, המטרה ברעשים מלאכותיים אלו, היא למנוע תאונות.

נהמת המנוע כאמצעי למניעת תאונות

בעולם הרכב הבינו שקיימת סכנה גדולה להולכי רגל, מכלי רכב שקטים מדי. למעשה כלי הרכב השקטים הוגדרו כ"שקטים אבל מסוכנים". ומדוע מסוכנים? משום שהולכי רגל עלולים שלא לשמוע את כלי הרכב, ועקב כך לחצות בטעות במעבר חצייה. המצב חמור שבעתיים כשמדובר בעיוורים.

תמונה: stockimages

תמונה: stockimages

כבר בשנת 2009 כתב האקונומיסט מאמר תחת הכותרת "הרעש של השקט". ההתייחסות העיקרית הייתה במאמר זה לכלי הרכב החשמליים וההיברידיים. ההערכה הייתה שכלי הרכב ההיברידיים והחשמליים ייאלצו לייצר רעש מלאכותי על מנת לשמור על בטיחות הולכי הרגל בעיקר.

למעשה, מרבית כלי הרכב החדישים הנם בעלי מנועים שקטים. חמור יותר המצב כשמדובר בכלי רכב היברידיים או חשמליים. כלי רכב אלו שקטים באופן חריג, ועל כן הם בראש מענייהם של אלו הדואגים לבטיחותנו. אבל יש בהחלט צורך לקבוע רמת רעש מינמלית שתשקף יכולת להבחין בכלי רכב בעקבות הרעש שהוא מייצר.

בשנת 2009 דווח ב-Ynet על כך שבעקבות ארצות הברית שהחלה לדון מהו הסטנדרט המחייב של רעש ולחייב את יצרני כלי הרכב, החלו גם באירופה ובאו"ם לקיים דיונים סביב בעיה זו. ב-2014 ניסו להבחין בין רעש מיותר לרעש הכרחי, והפרלמנט האירופאי אף קבע סטנדרטים לרעשים נדרשים.

אין ספק, כי הסטנדרט שנקבע חייב להישמר גם בארץ וכל זאת על מנת לשמור על בטיחות הולכי הרגל ואף בטיחותם של הנהגים עצמם.

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

אבי הורוביץ - יועץ ליסינג, מייסד ענף הליסינג בישראל ובעל ניסיון של למעלה משלושה עשורים בתחום. חברת "אבי הורוביץ - ייעוץ ליסינג" מספקת מענה לצורך הקיים לייעוץ מקצועי, פיננסי וטכני בתחום זה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות מובילות.

פוסטים אחרונים מאבי הורוביץ יועץ ליסינג (צפה בהכל)

3 תגובות

Join the conversation and post a comment.

  1. אוהד

    אישית אני חושב שגם להולכי הרגל צריכה להיות אחריות בסיסית לעניין הזהירות. הנהגים אמנם חייבים להיזהר ולשים לב לכל, אבל גם הולכי רגל צריכים להיות דרוכים.

    • אלמוג

      מסכימה איתך, לצערי הרב התקשורת והחוק בארץ מסירים באופן עקבי את האחריות מצדו של הולך הרגל. צריך שניים לטנגו ולהולכי הרגל יש גם יד בדבר…

  2. אייל ישורון

    הרכב שהחברה סיפקה לי עושה לא מעט רעש – לפחות אני יודע שזה דווקא משהו טוב :)

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>