אתר הבית

מיזם הרכב השיתופי והנסיעה השיתופית תופס תאוצה

פורסם ע"י ב ספטמבר 6, 2017 בקטגוריה בלוג | 2 תגובות

פורסם ע"י ב ספטמבר 6, 2017 בקטגוריה בלוג


לפני כשנה כתבתי על ההבדלים בין רכב שיתופי לנסיעה שיתופית. הסברתי בין השאר, כי נושא זה רב חשיבות למספר תחומים אבל לא פחות לפתרון בעיות הפקקים והחניות וכמובן, וכפועל יוצא, גם זיהום האוויר.

שני נושאים אלה הולכים ותופסים תאוצה, ונראה כי התהליכים להשרשת השימוש ילכו וייקלטו עם הזמן והגברת המודעות תגרום לכך שאכן יגיעו התוצאות של הקטנת כמויות כלי הרכב בערים הגדולות, פתרון בעיות החנייה ועם זאת גם הקטנת זיהום האוויר.

בחלק מהמוסדות הגדולים במדינה החלו לשקול איך לעודד את העובדים להשתמש בתחבורה ציבורית. והנה, בעיריית תל אביב נראה שהנושא תופס תאוצה: העירייה מנסה לחסל את התמריץ לקניית רכב ולעודד שימוש בתחבורה ציבורית.

הנסיעה השיתופית

נושא הרכב השיתופי קיבל השבוע רוח גבית וייתכן והוא יוכל לתפוס תאוצה יפה כבר בקרוב. נושא זה הועלה בשנים האחרונות כפתרון לבעיות חנייה, עומס בכבישים וזיהום האוויר, ונראה שהבעיות שמנעו מרבים לעשות בשיטה זו שימוש, נפתרו.

בעיית הביטוח

הבעיה הראשונה היא בעיית הביטוח. בעיה זו נובעת מכך, שפוליסות הביטוח אינן מכסות נזקים כשהנסיעה הייתה כרוכה בתשלום כלשהו. כלומר, אם לנהג הצטרף נוסע ששילם בעד הנסיעה סכום מסוים, הפוליסה הרגילה לא כיסתה נזק.

יחד עם זאת, כשמדובר בנסיעה שיתופית, הרעיון הוא לא תשלום בעד הנסיעה, אלא החזר הוצאות הנסיעה. יש לכך משמעות כלכלית שונה בתכליתה, אבל מאחר ומדובר בכל זאת ב"תשלום" יש לחברות הביטוח את זכות ההתנערות.

חברת ביטוח ישיר עלתה על הרעיון והחלה לשווק פוליסה המגדירה "החזר הוצאות", לא כתשלום בעד הנסיעה, ולכן פוליסת הביטוח שלה בתוקף בכל מקרה של קרות נזק.

בימים אלה קיבלה אבחנה זו חיזוק כפי שאסביר בהמשך.

נסיעה שיתופית. מתוך "ארץ נהדרת"

בעיית ההכנסה החייבת במס

נושא ה"הכנסה החייבת" הטריד רבים, וייתכן שהיה המסמר האחרון בארון שמנע שימוש מסיבי בפעילות זו.

לא מזמן, נודע כי הגברת מירב מיכאלי הצליחה להעביר בוועדת השרים לענייני חקיקה הצעת חוק לעידוד השימוש בנסיעה שיתופית, תוך פתרון בעיית התשלומים: כל עוד מדובר בהחזר הוצאות, אין צורך בדיווח למס הכנסה.

פתרון זה פועל לשני הכיוונים: גם לעניין מס ההכנסה וגם לעניין הביטוח, שכן באופן פורמלי נערכה אבחנה בין הכנסה רגילה לבין "החזר הוצאות" ובכך נמצא הפתרון.

הנסיעות השיתופיות הולכות ומתרחבות

חברת WAZE פיתחה אפליקציה של תחבורה שיתופית (קארפול), ונראה כי הדרך שנפרצה יכולה בהחלט לעודד השימוש בה. גם אפליקציית Moovit מאפשרת שירות זה.

בארצות הברית הודיעה ג'נרל  מוטורוס, המעורבת בשירותי התחבורה הציבורית, כי למעלה מ-30 מיליון אנשים כבר עשו בה שימוש. אצלנו התהליך צריך להשתרש…

ככל שהמהלך יצליח, כך המדינה תרוויח

הדרך נפתחה לשימוש בנסיעות שיתופיות וטוב יעשו אלה שצריכים להגיע למקום עבודתם במקומות מרוחקים אם יעזרו בחבריהם. ככל שהמהלך יצליח כך המדינה תרוויח – בפתרון בעיות חנייה, פקקים וזיהום אוויר. גם לקוחות הליסינג יכולים לשעות שימוש בשיטה זו, שכן אין מדובר ב"תשלום" אלא ב"החזר הוצאות" ועל כך אין מגבלות.

נסיעה שיתופית, מהי?

רכב שיתופי בישראל קיים כבר עשרות שנים. פעילות זו הייתה נפוצה בקיבוצים, שם צי של כלי רכב שימש את הקיבוץ כולו, תוך חיוב החברים בשיטות שונות לכיוסי העלויות. בשנים האחרונות, עם הפרטת רוב הקיבוצים, הלכה שיטה זו ונעלמה ברוב המקומות. מעטים עדיין עושים בה שימוש.

DSA

בעולם כולו הבינו כי העתיד טמון בערים הגדולות, בשימוש ברכב שיתופי. כלי רכב זה יכול לשמש בעיקר לנסיעות בתוך העיר ולעיתים גם מחוצה לה. אבל לכלי רכב אלה יש חניה מוסדרת ואין בעיות הדורשות לעיתים זמן רב לחיפוש חניה ותשלום בגינה. הרעיון העומד מאחורי מיזמים אלה, שאומצו גם בישראל, הוא הקטנת ממוצע כלי הרכב של המשפחות הגרות בערים הגדולות.

אין ספק שהרעיון של הקטנת כמות כלי הרכב שיש למשפחות הגרות בערים הגדולות אפשרי רק עם שילוב שתי הפעילויות: רכב שיתופי בתוך העיר ונסיעה שיתופית לנסיעות רחוקות יותר. רק בשילוב של פעילויות אלה ייתכן והתוצאה תהיה הקטנת כמות כלי הרכב בערים הגדולות.

בארץ הייתה זו עיריית תל אביב שהתחילה בתחילת שנה זו להפעיל באמצעות חברת Car2go את פעילות האוטותל ברחבי העיר. הרעיון שעמד בבסיס העניין הוא העמדת מקומות חניה לכלי רכב השייכים לפעילות זו, וכשמקומות החניה כיום בתל אביב אינם מספיקים, נראה כי פתרון זה, אם לא יהיה יקר, הוא אכן פתרון מצוין.

בחיפה לעומת זאת, מעט בפיגור, מתחילים בימים אלה גם כן להפעיל מערכת של רכב שיתופי ברחבי העיר. למיזם עיריית חיפה, שותפים גם המשרד להגנת הסביבה והקק"ל. הפעילות תתבע באמצעות חברת Car2go. השיתוף הזה התאפשר הואיל וזוהי העיר הראשונה בישראל שתפעיל כלי רכב חשמליים במסגרת הרכב השיתופי שם.

גם בחיפה הרעיון הוא בהקצאת מקומות חניה ללא תשלום עבור כלי רכב אלה. אבל כאן, בעצם השימוש בכלי רכב חשמליים בהכרח יווצר פחות זיהום אוויר וזה רעיון מצוין!

במהלך התקופה הקרובה, לפי הפרסומים נראה ערים נוספות: ירושלים, נתניה ועוד.

העלויות

נושא זה חשוב ביותר הואיל ותמיד קיימת האלטרנטיבה של שכירת רכב מחברת השכרה רגילה או לחלופין, שימוש בשירות מוניות. השאלה הגדולה היא מטרת השימוש. כל עוד מדובר בשימוש לצרכי נסיעות בתוך העיר, ההשוואה צריכה להיות מול שימוש במוניות. מחוץ לעיר, ולפרק זמן ארוך ממספר שעות, ההשוואה צריכה להיות מול שכירת רכב.

לכאורה אין הפתעות אבל לאחרונה נחשפתי ל"מכשיר" מעניין שיכול להוזיל באופן משמעותי את העלויות, ומכונה כ"בימבה חשמלית". הטמעת כלי רכב זה בקרב מבחר כלי הרכב  הקיימים בקרב הרכבים השיתופיים יכולה בהחלט להקל על המשתמשים: הבימבה החשמלית.

RRRRRR

בימים אלה פרסמה עיריית תל אביב את מחירי האוטותל:

MM

על פי נתונים אלה הגעתי למסקנות הבאות:

נסיעות בתוך העיר

השימוש ברכב השיתופי כרוך ביתרונות רבים, כשעיקרם טמון בזמינות החניות. יש לכך ערך עצום בעיקר בערים הגדולות. השאלה היא העלות. מתוך בדיקה עולה כי העלות הכוללת, לרבות דמי מנוי (שטרם נדרש), מחושבת לפי דקה של נסיעה, רבע שעה, חצי שעה ושעה. העלות לשעה היא כ-90 ש"ח, ולגבי זמני הביניים הסכום יורד באופן יחסי.

כלומר, העלות הכוללת, לרבות חנייה, יכולה להגיע בעסקת Car2go לכ-100 ש"ח ליום, ובלבד שמדובר בנסיעות בתוך העיר. כשמדובר על האוטותל, מחיר דקת נסיעה נע בין 1.2 ל- 1.7 ש"ח לכל דקה של נסיעה, כלומר אם מדובר על שעת נסיעה בתוך העיר הסכום יכול להגיע ל- 72-100 ש"ח. כמובן שאין צורך להחזיר את כלי הרכב בדיוק לאותו המקום ממנו הוא נלקח ויש לכך כמובן יתרון.

שימוש במונית יכול לעלות יקר יותר, אף כי לעיתים נוח יותר.

אני סבור כי אם מדובר על נסיעה לדקות ספורות בלבד, יש כדאיות בשימוש באוטותל.

נסיעות מחוץ לעיר

כאן הבעיה היא יותר חמורה. חברות ההשכרה מעניקות מחירים זולים במיוחד לכלי רכב קטנים. לדעתי חברות ההשכרה הרגילות אינן מרוויחות מכך, אך בפועל במחיר של כ-100 ש"ח ליום השכרה רגיל, וזה עשוי להיות זול יותר משימוש ברכב השיתופי.

לסיכום

יש בהחלט לברך את העיריות המבצעות אצלן את פרויקט הרכב השיתופי. נושא זה יכול לעזור מאוד להקטין את כמויות כלי הרכב המוחזקות על ידי משפחות, כשחלק מהן משמשות את התושבים בעיקר למצרכי נסיעות בתוך העיר. גם התנהלות העיר חיפה, שהכניסה לשימוש את כלי הרכב החשמליים, יכולה להוסיף מאוד לתפיסת שמירה על זיהום האוויר.

הנושא בהחלט צריך ואני משוכנע שכך יהיה, לתפוס תאוצה, בעיקר נוכח הקשיים במציאת מקומות חניה בתוך הערים הגדולות, וטוב יעשו כל ראשי הערים אם יעודדו השימוש בתוכנית זו ויגדילו את כמויות כלי הרכב בפרויקטים אלה.

הרחבת מגוון כלי הרכב, ובעיקר לכלי רכב חשמליים וכלי רכב מיוחדים כדוגמת "הבימבה החשמלית", יכול לעזור במניעת זיהום האוויר וייתכן גם להקטין העלויות, ולצורך כך גם מגוון כלי הרכב האלה בוודאי שילך ויתרחב בשנים הקרובות.

 

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

אבי הורוביץ - יועץ ליסינג, מייסד ענף הליסינג בישראל ובעל ניסיון של למעלה משלושה עשורים בתחום. חברת "אבי הורוביץ - ייעוץ ליסינג" מספקת מענה לצורך הקיים לייעוץ מקצועי, פיננסי וטכני בתחום זה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות מובילות.

2 תגובות

Join the conversation and post a comment.

  1. יעקב בצלאל

    מאמר מעניין מאוד ! הבימבה החשמלית מעניינת רק השאלה אם חברת ההשכרה תסכים לשלבה במסגרת צי כלי הרכב המוצע לציבור הרחב. עלותה בוודאי זולה הרבה יותר.
    גם מה שעושה עיריית תל אביב מעניין, ואני מקווה שארגונים נוספים יעשו כך.

  2. שמואל בוגנים

    הרעיון של עיריית תל אביב מדליק !
    גם הרכב החדש, הבימבה, נראה מאוד מעניין ואטרקטיבי. איך ניתן להשתמש בו וכמה זה יעלה זאת עיקר השאלה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>