אתר הבית

לאן מועדות פניו של ענף הליסינג? שנת 2016 כאבן בחן

פורסם ע"י ב מאי 29, 2017 בקטגוריה בלוג | 2 תגובות

פורסם ע"י ב מאי 29, 2017 בקטגוריה בלוג


בידי ארבע חברות הליסינג הגדולות בישראל כ-139 אלף כלי רכב, אך למרות זאת, הרווח מכך אינו מספק, ולכן כולן מחפשות את דרכן בעולם הרכב, אך חלקן גם מחוצה לו. כפי שניתן ללמוד בתרשימים המצורפים, רווחיהן של ארבע חברות הליסינג איננו גדול, ולכן בשלב מסוים הן יצטרכו לבצע שינויים כדי להגדיל את הרווחים.

הון עצמי

לארבע חברות הליסינג הגדולות הון עצמי של כשני מיליארד ש"ח.

leasing companies  2016

כמויות כלי הרכב

לארבע חברות הרכב בתחום הליסינג כ-139 אלף כלי רכב. יש לציין כי גם השכרת רכב מוצגת בתוצאות העסקיות.

leasing companies  2016

כלי רכב להשכרה

כמות כלי הרכב הנמצאים אצל חברות אלו, נכון לסוף שנת 2016:

leasing companies  2016

בסוף שנת 2016, ארבע החברות הגדולות החזיקו בכ-171 אלף כלי רכב מליסינג ומהשכרה, שעלותם הכוללת מסתכמת ב-15 מיליארד ש"ח. היקף האשראי עומד על לפחות 13 מיליארד, כשלפחות מחצית ממנו ממומן על ידי קרנות פנסיה.

מאחר שמדובר בסכום גבוה, תהיתי עד כמה חברות אלו מרוויחות ומהי המסקנה מכך.

הרווח השנתי

שתי חברות לא צלחו לייצר רווחים בשנת 2016, אך למרות זאת, להערכתי הן ישפרו את תוצאותיהן בשנה הקרובה. מדובר באוויס ובאלדן. האחרונה אמנם הציגה רווחים, אך מדובר בעיקר על רווחים משערוך נדל"ן. חברת אוויס נמצאת בעיצומו של ארגון מחדש, לאחר החלפת הבעלות. להערכתי הבעלים החדשים יפעלו במרץ לשיפור התוצאות.

leasing companies  2016

כדי לסבר את האוזן, להלן דבריו של מנכ"ל שלמה החזקות – החברה הגדולה ביותר בתחום הליסינג וההשכרה: "להערכת החברה, כמות כלי הרכב הצמודים מוערכת בכ-300,000 כלי רכב. עם זאת, נראה כי הפוטנציאל הגלום ביתרה שבין מספר כלי הרכב בענף הליסינג התפעולי לעיל, לבין כמות כלי הרכב הצמודים כאמור, לא מתממש במלואו ושוק הליסינג התפעולי במתכונתו המסורתית, הגיע לכדי מיצוי. החברה מעריכה כי בשנים הקרובות ובשנת 2017 ,היקף הפעילות בענף יישאר יציב ללא שינוי מהותי".

ואכן, בבדיקה שערכתי, עולה כי על אף שכמות כלי הרכב הכוללת עלתה בכ- 2,400 מכונית, היקפי ההכנסות מההשכרה  ירדו בכ- 56 מיליון ש"ח.

543

 

 

 

 

 

אז מה למעשה יכולות חברות הליסינג לעשות כדי לשפר את תוצאותיהן? נראה כי הפעילות "המסורתית" הידועה כבר הגיעה לידי מיצוי, ועל החברות למצוא אפשרויות נוספות. למרות זאת, חשוב לזכור כי לחברות אלו אסור לזנוח את הפעילות השוטפת ו"המסורתית" ולכן, להערכתי המקצועית, הן ינסו לחפש דרכים שונות כדי לעשות כן ולהפיק רווחים מכך.

הכיוון עדיין איננו ברור

תחום הליסינג הינו תחרותי מאוד. להערכתי, מדובר בתחרות "פרועה", וכפועל יוצא ההצעות המוגשות לעתים קרובות לציי רכב, לא מצביעות על רווחיות. לעניות דעתי, מניתוח דוחות 2015 וכעת גם 2016, התוצאות שהתקבלו מחייבות שינוי. במהלך ניתוח תוצאות 2015 הבעתי תקווה שלאחר פרסומן יחול שינוי כלשהו, אך התבדיתי. למרות זאת, אני משוכנע שבסופו של דבר החברות יתעשתו!

ואם יש כאלו שחשבו כי לפחות ענף השכרת הרכב מפיק רווחים, התברר כי גם הם שגו. לפני כשנה כתבתי על "השכרת הרכב בישראל ב-2016 – מחפשים מנוע צמיחה", וגם היום איני סבור שחל שינוי כלשהו.

town-1210050_640

במסגרת בדיקת עסקאות שערכתי, מצאתי עסקאות השכרה במחירים כמעט זהים לאלו של הליסינג התפעולי, אך עם נסועה גבוהה הרבה יותר. אין בכך כל הגיון, ונראה כי רק חברת אוויס נמצאת בצמצום פעילותה בארץ ברמת מחירים זו. אגב, אין ספק שזה מוצדק.

בעוד שהפעילות בתחום הליסינג בעייתית ממספר סיבות, הרי שבתחום ההשכרה התוצאות ברורות יותר ונובעות מסיבה אחת בלבד.

אלו הסיבות לבעיות העיקריות בתחום הליסינג:

  • קושי במכירת כלי רכב משומשים
  • מחירי הליסינג הנמוכים
  • עלויות השירות גבוהות

השירות למעשה משמש כסוג של בסיס לפעילות זו. לפיכך, איני חושב שמבחינה מקצועית יש מקום לעשות עם זה משהו. הבעיה נובעת מקשיים במכירת כלי רכב משומשים מול מחירי הליסינג. ככל שמחירי הליסינג יהיו גבוהים יותר, כך יהיה קל יותר לתמחר את כלי הרכב המשומשים ואולי אף למצוא קונים. בהיעדר יכולת לגרוט כלי רכב או לייצאם, מתקשות חברות הליסינג, כמו כל הציבור הרחב, למכור את כלי הרכב המשומשים. לפיכך על מחירי הליסינג לעלות.

בעסקאות ההשכרה, הבעיות נובעות בעיקר מן הסיבה הבאה: ריבוי חברות והיעדר תמחור נכון.

לא לחינם הגיעה אחת מחברות ההשכרה לבית משפט, שקבע פסק דין מהפכני בתחום האחריות של שוכרי הרכב. כל עוד התמחור רגיל, ועסקאות ההשכרה לא יהיו גבוהות במאות שקלים מעסקאות הליסינג, יתקשו החברות להפיק רווחים ויחפשו דרכים להקטנת ההפסדים. הסיבה השנייה נובעת מריבוי החברות העוסקות בתחום. מדובר בהתנהלות שונה לגמרי מזו הנהוגה בארצות הברית ובעולם כולו.

בשורה התחתונה

כדי לסכם את הנושא ואת ההשלכות שאיתן צריכים משתמשי הליסינג וההשכרה להתמודד, ניסיתי לתמצת בקצרה את תמונת המצב של חברות הליסינג וההשכרה בישראל. אין ספק שפעילותן איננה רווחית וכי עליהן לבצע שינויים. להערכתי השינוי יכול להגיע משני מקומות אלטרנטיביים: או מחקיקת משנה, שתאפשר ייצוא של כלי רכב משומשים או על ידי העלאת מחירי הליסינג וההשכרה.

בהיעדר שינוי מבחוץ, אין כל דרך אלא לנסות ולהפיק רווחים מהעסקאות הרגילות, אלא אם העסקאות "המסורתיות" יבוטלו מול לקוחות הנוהגים לבצע שימוש רב במכוניות המוצעות, ובמקום זאת לחפש פעילויות מקבילות. על כך ארחיב בקרוב.

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

אבי הורוביץ - יועץ ליסינג, מייסד ענף הליסינג בישראל ובעל ניסיון של למעלה משלושה עשורים בתחום. חברת "אבי הורוביץ - ייעוץ ליסינג" מספקת מענה לצורך הקיים לייעוץ מקצועי, פיננסי וטכני בתחום זה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות מובילות.

2 תגובות

Join the conversation and post a comment.

  1. גבריאל נחמני

    החשש הגדול הוא שמצב זה יימשך ואז כולנו נסבול, שהרי הכספים שנדרשים, כפי שציינת, כ- 15 מיליארד ש"ח באים מהבנקים ומקרנות הפנסייה.
    אם בשנה הבאה לא יחול שינוי כי אז כל המממנים צריכים לשקול צעדיהם !

  2. ראובן נשר

    לא מספיק שחברות הליסינג עושות מליונים, אז עכשיו אתה גם מייעץ להן להרוויח יותר?
    אולי בשבילן זה טוב, אבל בטח זה לא עוזר לפקקים ולמצב בכביש

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>