אתר הבית

האם כל חשבונית שבה כתוב “השכרה” או “ליסינג” מוכרת לצורכי מס?

פורסם ע"י ב ספט 15, 2017 בקטגוריה בלוג | 2 תגובות

פורסם ע"י ב ספט 15, 2017 בקטגוריה בלוג


לפני כארבע שנים נשאלתי בישיבה בלשכת המסחר בתל אביב שאלה הדומה לזו שבכותרת. על כך עניתי בפירוט רב.

לאחרונה קיבלתי פניות רבות בשאלות העוסקות בנושא זה בעקבות פרסומים שונים, כשחלק מהפניות היו מחברות עם ציי רכב. בבדיקות שערכתי הובהר לי, למעלה מכל ספק, שבפועל הם לכאורה “מרמים” את מס הכנסה על ידי כך שהם מכנים עסקת הלוואה כעסקת השכרה.

Screen Shot 2017-09-15 at 11.18.28

לא כל “אמירה” של איש מכירות הופכת את העסקה עם כלי הרכב למשהו שרוצים שיהיה: כולם מבינים כיום שעסקת ליסינג תפעולי או ליסינג פרטי היא הטובה ביותר. מעבר לכך, חשוב להבין שלא כל מה שאינו ליסינג תפעולי הוא בהכרח ליסינג מימוני.

הסיבה לכך שליסינג תפעולי או פרטי הוא הטוב ביותר כיום, נעוצה בכך שתקופת הזמן היא הקריטית: כל הזמן, בזרם בלתי פוסק, מגיעים כלי רכב חדישים יותר ויותר, שהם לא רק יותר חסכוניים, אלא גם יותר “אוטונומיים” – כלומר מאובזרים באמצעי בטיחות טובים יותר וכמובן גם נוחים יותר.

בעבר הרחוק, החלפת כלי רכב הייתה יכולה להתבצע פעם בעשור. כיום עקב השינויים המפליגים בין כלי רכב ישן לזה החדש, הכדאיות לאחזקת כלי רכב תקופה ארוכה הולכת ופוחתת.

מעבר לכך, כדאיות הרכישה גם היא בעייתית. הבעיה העיקרית היא שהחלפה מדי תקופה, לדוגמה שלוש שנים, מעמידה את הרוכש בפני שוקת שבורה: קשיים בקבלת מחיר טוב בגין כלי הרכב המשומש. בעיה זו תלך ותחמיר, ככל שיהיה קל לעשות שימוש בכלי רכב חדישים.

להלן הסבר לגבי סוגי העסקות הקיימות בישראל וכיצד ניתן לרשום אותן בספרי הנהלת החשבונות.

ליסינג תפעולי

זוהי למעשה השכרה לתקופה ארוכה של כ- 3 שנים. בתנאי הליסינג התפעולי יש חובה שחברת הליסינג נוטלת על עצמה את כל נושא הביטוח והתחזוקה.

במקרים אלה לקוח שהוא חברה בע”מ, יכול לרשום את כל ההוצאות בספריו, אבל יש לבחון חובת תשלום שווי שימוש. אם מדובר בעצמאי, רק 45% מההוצאות מוכרות לצורכי מס, אבל מאידך הוא אינו משלם שווי שימוש.

נושא זה רגיש ביותר, הואיל ובליסינג תפעולי ויש חשיבות גדולה לתנאי השירות. התנאים יכולים לעלות לכל כלי רכב כמה אלפי ש״ח יותר מאשר נראה על פניו בעת קבלת ההצעה הנמוכה לכאורה.

חשיבות זו גדולה ככל שצי כלי הרכב גדול יותר. בנושא זה התייחסתי במאמר עת כתבתי כי “בליסינג תפעולי התנאים חשובים לא פחות מהמחיר“. ברור שגם המחיר חשוב אבל חלק ממרכיביו הם התנאים.

ליסינג פרטי

כל עוד מדובר בעסקה שללקוח אין אופציית רכישה בסכום נמוך ואין מקדמה גבוהה מדי, וכל עוד הביטוח וחלק חשוב בתחזוקה על חשבון חברת הליסינג, הרישום בספרים זהה לזה של השכרת רכב תפעולי.

DCIM100MEDIADJI_0084.JPG

הליסינג הפרטי היא עסקה בה המשלם אמור לשלם לא יותר ממרכיב ירידת הערך החזויה על פני שלוש שנים. על תשלום זה, לרבות המקדמה, ניתן בדרך כלל לבצע ביטוח ולקבל גם שירותי תחזוקה בסיסיים.

מאחר ויש הבדלים גדולים בין ההצעות, הצלחתי עם צוות נוסף, לבצע מהלך של ביצוע התמחרות שוטפת בין מספר חברות ליסינג והתוצאה באה לידי ביטוי באתר זה: הליסינג הפרטי.

הלוואה

כשמדובר במקדמה גדולה ואופציית רכישה במחיר סמלי בתום התקופה, וככל שהביטוח מבוצע על ידי הלקוח כמו גם התחזוקה, אין כל ספק שמדובר בהלוואה.

במקרה כזה על הלקוח לרשום את כלי הרכב בבעלותו (למרות וככל שהוא רשום על שם חברת הליסינג). במקרה כזה יש פחת שנתי של 15% וכן הוצאות הריבית מוכרות לצורכי מס. גם שווי שימוש יש לשלם כמובן. בחלק מהמקרים שהוצגו בפניי הייתה בעיה עם הריבית, שהיא לא הוצגה בפני הלקוח ולכן משהבין במה מדובר לא יכול היה לרשום אותה אצלו בספרי הנהלת החשבונות.

ליסינג מימוני

בעבר התייחסתי לנושא זה כ”מלכודת הליסינג המימוני“. הסברתי כי כדי לעמוד בהוראות החוק, העסקה חייבת להיות לפחות לתקופה של חמש שנים ורק במקרה והיא עומדת בתנאים המפורטים באותו מאמר, ניתן להכיר בכל ההוצאות (כמו בליסינג התפעולי או הפרטי).

הבעיה עם הליסינג המימוני קיימת בעיקר ללקוחות המבצעים ק”מ נמוך יחסית. תקופת הזמן ההכרחית של חמש שנים מעמידה את מבצע העסקה בפני מצב בו בשנתיים האחרונות כלי הרכב הופך למיושן. מאידך, אלה המבצעים נסועה גבוהה, מעל ל-40 אלף ק”מ לשנה, יכולים למצוא בדרך זו מענה לצורכיהם, אף כי המגבלות שבליסינג התפעולי אינן קיימות, כגון תחזוקה ומשך התקופה.

למרות כל זאת, בחלק מהמקרים בהם אני מעורב, בהחלט יכולות להיווצר סיטואציות המחייבות שימוש בכלי זה על מנת להוריד את ממוצע הק”מ שמבצעים בליסינג התפעולי. התוצאה יכולה לגרום לחסכון בציי רכב, וזה משמעותי ביותר!

הבעייתיות הקיימת

pexels-photo-97079

כפי שציינתי למעלה, נתקלתי במספר גורמים בעלי ציי רכב שביצעו לכאורה ליסינג מימוני (לשלוש שנים), אבל בפועל אין זה כך. נכון שהם רושמים בספרים את כל התשלומים כאילו זו הוצאה, אבל בבדיקה נכונה התברר כי אין זה כך ועליהם להתייחס לעסקה שביצעו ביחס לכל צי הרכב כאילו מדובר בהלוואה.

מעבר לכך, חברות שונות מציגות בפני הלקוחות עסקות בהן בחשבוניות יש רישום של “השכרה” או “ליסינג” כאשר בפועל אין זה כך, ומדובר בסך הכול בהלוואה.

הנזק שנגרם להם, ככל הנראה בעקבות הטעייה מצידה של חברת הליסינג, הוא רב: עליהם לבצע תיקון דוחות וזה כמובן כרוך בעלויות מיסים וכו’. ברגע שנודע ללקוח כי הרישום אינו נכון, חובה עליו לשנות את הרישום למדויק. “הזנחת” הנושא מעידה על התנהלות לא ראויה.

על בסיס כל האמור, אני סבור כי עדיף להימנע מביצוע עסקות שונות ולא להתחשב באמור בחשבוניות המוגשות. יש לבחון כל עסקה באופן מקצועי שכן במקרים בהם אין בדיקה יסודית הסיכונים רבים. גם לגבי ציי רכב, טוב שידעו כי התנאים חשובים ויש אפשרות לשפרם באופן ניכר בדרך כלל.

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

אבי הורוביץ - יועץ ליסינג, מייסד ענף הליסינג בישראל ובעל ניסיון של למעלה משלושה עשורים בתחום. חברת "אבי הורוביץ - ייעוץ ליסינג" מספקת מענה לצורך הקיים לייעוץ מקצועי, פיננסי וטכני בתחום זה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות מובילות.

2 תגובות

Join the conversation and post a comment.

  1. מרחבי משה

    גם אצלנו בחברה בוצעה עסקה דומה של “ליסינג מימוני” ל-3 שנים….רק לאחרונה הוחלט לשנות את המודל ולעבור לליסינג תפעולי רגיל. חבל שלא שכרו את שירותיך

  2. יעקב אלגמייסטר

    תודה על המידע. ממש ברגע האחרון, אחרי שקראתי אץ מה שכתבת, הצגתי את זה בפני מנהל הרכש שלנו והוא ביטל הזמנה ל-10 כלי רכב שהיו כאילו בעסקה מימונית ל-3 שנים…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שינוי גודל גופנים