אתר הבית

האם יבואני הרכב "עושים עלינו סיבוב"?

פורסם ע"י ב פברואר 4, 2018 בקטגוריה בלוג | 1 comment

פורסם ע"י ב פברואר 4, 2018 בקטגוריה בלוג


לאחרונה כתב אבישי עובדיה בעיתון "גלובס" כי "ככה יבואני הרכב עושים עליכם סיבוב". הוא מסביר בפרוטרוט את הרווח הגולמי הראשוני של יבואני הרכב, אולם אני סבור שהוא החמיץ הזדמנות להציג עובדות קצת יותר עמוקות.

121

"סיבוב", האמנם?

מר עובדיה מסביר במאמר רציני ומקצועי, כי על פי ניתוח דוחותיה הכספיים של חברת קראסו עולה שהרווח הגולמי מגיע לכ-31%! ההסבר נעוץ בכך שההכנסות של קבוצת קראסו בתשעת החודשים של שנת 2017 היו 2.354 מיליארד ש"ח בעוד עלות כלי הרכב הייתה רק 1.986 מיליארד ש"ח. ההפרש מעיד על רווח גולמי של למעלה מ-15%. דא עקא, מאחר והמיסים מהווים כ-50%, הרי המרווח הוא על סכום נמוך בהרבה, ולכן התוצאה היא של רווח גולמי בגובה 31%.

רווח זה איננו מדוייק: הפרטיים גורמים לרווח גבוה בהרבה ואילו חברות הליסינג גורמות להפחתת המרווחים. חברות הליסינג רוכשות את כלי הרכב עם הנחות מפליגות, ולכן המכירות גורמות לרווח נמוך בהרבה ליבואנית זו. מאידך, על פי התוצאה, המכירות לפרטיים, במחיר המלא, גורמות לרווחים גבוהים מ-31% ולהערכתי הזהירה עוברים גם את ה-40%!

הבעיה היא לא רק שאין כל פיקוח או החלטה מסודרת על הגבלת המחירים, אלא שהיבואנים המבקשים לבסס את השפעתם לכל רוחב ענף הרכב בישראל החלו להשתלט על חברות הליסינג ולשווק את כלי הרכב המיובאים על ידם, גם ובעיקר באמצעות חברות אלה.

יבואני הרכב משתלטים על כל רוחב הענף

לפני 3 שנים כתבתי על כך שיבואני הרכב החלו להפעיל חברות ליסינג בכוחות עצמם. הסברתי שם כי לא רק שהם מרוויחים סכומים לא מבוטלים מהלקוחות הפרטיים, אלא שכדי להבטיח שיווק מסיבי יותר, יעשו זאת באמצעות חברות ליסינג בהן הן ישלטו.

באותו מאמר הבאתי דוגמה להצלבת הבעלות על חברות הליסינג מול יבואני הרכב:

FD

אלא שמאז, עברו 3 שנים, והתברר כי אלבר הפסיקה את פעילות היבוא המאסיבית, והיא למעשה יורדת מטבלת הצלבות זו. חברת שלמה סיקסט לעומת זאת, מציגה בדוחותיה כי כמויות המכירה של רכבי האופל על ידה זניחה יחסית לכמויות הכלליות שלה. מאידך, סוזוקי החלה גם היא להפעיל פעילות של חברת ליסינג.

מה שנותר זה רשימה של 7 חברות, שחלקן מנסות ככל שמתאפשר להן, "לדחוף" ללקוחותיהם, גם אם כלי הרכב אינם תמיד מתאימים, את אותם כלי רכב שחברת האם משווקת בישראל.

יש לי לקוח, שאחת מחברות אלה הצליחה לשווק לו כלי רכב מסוג דיזל, שהלקוח לא היה זקוק ובמחיר גבוה מהמקובל בענף. אין ספק שמדובר בפעילות, אותה הגדיר שר התחבורה עת מינה ועדה בראשותו של פרופ' זליכה, כפעילות "מונופוליסטית". הוועדה הוקמה על מנת לבחון את מבנה הבעלות הצולבת בין יבואני הרכב לחברות הליסינג. גם שר התחבורה ויתר מרעיו הבינו שבעלות צולבת זו מונעת תחרות הוגנת במשק הישראלי. ואכן, מסקנות הוועדה היו כי "…יבואן לא יוכל להחזיק במניות חברת ליסינג או השכרה".

מתברר כי המלצות אלא נדחו בסופו של דבר ע"י שר התחבורה. הסיבות אינן ידועות ועל פי הערכות, הן נובעות מלחצים שהופעלו עליו.

נסיונות כושלים לייבוא כלי רכב

auto-2179077_640

על מנת לנסות ולצמצם את המרווחים של יבואני הרכב, החלו מספר חברות לייבא כלי רכב בכוחות עצמן. התברר כי פעילות "מסתורית"  מקשה עליהן, וכיום כמויות כלי הרכב המיובאים לארץ על ידי גורמים פרטיים מוגבלת לכמות קטנה בלבד.

סיכום

מרווחי היבואנים מול הלקוחות הפרטיים גבוהים מאוד. היבואנים מנסים להנציח את פעילותם הרווחית וחלקם משתמשים בחברות הליסינג בהם רכשו שליטה. למעשה יש כאן פעילות מונופוליסטית אבל איש אינו יכול לעשות דבר בגלל עוצמתם.

הסיבה לכך שפעילות הליסינג הפרטי הולכת ומתחזקת נובעת מכך שמרבית הצרכנים כבר מבינים שבעקבות רכישה זולה של כלי הרכב, יוכלו לקבל מחירים טובים ועסקות הגיוניות בתחום הליסינג הפרטי. התוצאה תהיה הקטנת רכישות כלי הרכב ע"י הלקוחות הפרטיים, והגברת הרכישות ע"י חברות הליסינג.

 

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

אבי הורוביץ - יועץ ליסינג, מייסד ענף הליסינג בישראל ובעל ניסיון של למעלה משלושה עשורים בתחום. חברת "אבי הורוביץ - ייעוץ ליסינג" מספקת מענה לצורך הקיים לייעוץ מקצועי, פיננסי וטכני בתחום זה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות מובילות.

One Comment

Join the conversation and post a comment.

  1. משה אבירם

    מעניין מאוד. רווח כה גבוה הינו שערורייתי ! אני סבור ששר התחבורה חייב להגביל רווחים אלה ולקבל את המלצות וועדת זליכה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>