אתר הבית

בכיוון הנכון, כמעט: בטיחות כלי הרכב בשלהי 2015

פורסם ע"י ב נובמבר 17, 2015 בקטגוריה בלוג | 2 תגובות

פורסם ע"י ב נובמבר 17, 2015 בקטגוריה בלוג


לאחרונה התבשרנו על החלטה דרמטית שנפלה בממשלה: "מימון מערכות בטיחות לרכב משומש". אין ספק כי כלי הרכב הולכים וממגנים עצמם (כמעט) לדעת. ככל שכלי הרכב חדש יותר, כך מערכות המיגון שלו טובות ויעילות יותר. השאלה הגדולה היא לאן פני ענף הרכב בנושא המיגון והבטיחות. במאמר קצר ותמציתי זה, אנסה להסביר את המצב הקיים כיום ולהעריך לאן פני הענף.

מימון מערכות הבטיחות לכלי הרכב הישנים

נושא זה בעייתי מאוד. מחד, שר התחבורה מבקש ובצדק להתקין מערכות מצילות חיים בכלי רכב ישנים, ולא רק באלו החדשים. מאידך, הוא נמנע מלהפעיל יחד עם המשרד להגנת הסביבה את תכנית הגריטה, שכל תכליתה בדיוק אותו הדבר. הייתכן שיד ימין אינה מודעת למה שיד שמאל עושה (או אינה עושה)?

בעניין זה כתב לא מזמן כתב הרכב של עיתון מעריב, מר גיל מלמד, כי מאחורי הצהרתו של שר החבורה יש הר של ספקות. על בסיס כל המידע המצוי ברשותי, תכנית הגריטה תועיל לא פחות מתכנית התקנת מערכות הבטיחות של שר התחבורה, וטוב יעשה אם ישקול אותה פעם נוספת, נוכח אי העשייה ומימוש תכנית הגריטה כאמור.

המצב הקיים

בשנת 2013 נקבע כי כלי רכב חדשים שישווקו עם מערכות מיגון ייהנו מהטבות מס. מאז הנוהל מתרחב ורק בתחילת שנה זו התווספה מערכת השליטה האוטומטית באורות גבוהים כמזכה במס.

1711-1

ב-2013, בהוראת שעה, נקבע מהי רמת הבטיחות המזכה בהטבות מס, כמפורט בטבלה שמשמאל.

1711-2

במאי 2015 פורסמה הצעת חוק שנועדה לתת פומבי לנושא הבטיחות. בדברי ההסבר נאמר כי מטרת הצעת החוק היא לאפשר נגישות לדרגת הבטיחות של כלי הרכב על מנת להגביר המודעות והמכירות של כלי רכב בטיחותיים יותר. למעשה, מדובר בפרסום הנתונים הקיימים אצל היבואנים בדבר ציוני הבטיחות על פי מדדי אירופה לכלי רכב חדשים – (European New Car Assessment Programme – EURO NCAP).

שר התחבורה הוצע כמי שאמור לקבוע בתקנות את התוכן המוצע. באותה העת, רמת הזיהום של כלי הרכב כבר פורסמה והרעיון היה לפרסם את נושא הבטיחות באופן דומה.

משרד התחבורה, כמפורט באתר המשרד, מאפשר למשתמשים בכלי רכב שיוצרו החל משנת 2012, לקבל טופס המפרט אילו אביזרי בטחות יש בכלי הרכב הפרטני.

1711-3

כלי הרכב החדשים

כיום, כל כלי רכב חדיש, ששנת ההשקה שלו מתקדמת יותר, מצויד במערכות בטיות טובות ומשוכללות יותר. הטכנולוגיות הקיימות שמורכבות אט אט בכל כלי הרכב החדשים, כסוג של סטנדרט, הופכות את כלי הרכב לבטוחים מאי פעם – כאשר המטרות הברורות הן מניעת תאונות דרכים והקטנת כמות התאונות.

1711-6ישנן מערכות שונות לרבות:

  1. ריבוי כריות אוויר
  2. בלימת חירום אוטומטית
  3. בקרת שיוט (קרוז קונטרול) אדפטיבית (ראו סרטון מטה)
  4. התראה התנגשות (ראו תמונה)
  5. התראה על סטייה מנתיב
  6. זיהוי מצב עייפות והתראה על כך
  7. מערכת עזר לבלימה – BAS – Brake Assist System
  8. מערכת ה-ABS למניעת נעילת הגלגלים – Antilock Brake System
  9. מערכת עזר לחנייה אוטונומית (ראו תמונה)
  10. מערכת חיישני לחץ אוויר בצמיגים
  11. מערכת זיהוי שלטים
  12. בקרת אורות אדפטיבית


על אף שהיא ארוכה, זוהי למעשה רק רשימה חלקית. ככל שהזמן יחלוף, כך יתגברו סוגי מערכות הבטיחות המיועדות להצלת חיים ולמניעת תאונות.

ומה בעתיד?

הכיוון הולך ומתבהר וכלי הרכב האוטונומיים בסופו של דבר יהיו אלו שישווקו. כולם יהיו בהכרח מצוידים באביזרים אלו ובאביזרים רבים אחרים. חלק מהשאלות שידרשו פתרון קשורות לאופי מערכות הבטיחות – האם אלה תהיינה אקטיביות או פסיביות. כלומר, האם כלי הרכב יחייב התערבות בכל מקרה, או רק במקרים מיוחדים (אם בכלל)? האם שיקול הדעת במקרי קיצון יהיה של הנהגים או של המכוניות האוטונומיות? על כך נרחיב בהזדמנות אחרת.

רק לאחרונה פורסם כי טויוטה מעדיפה בינה מלאכותית על פני נהג אנושי. כפי שפורסם, טויוטה מנסה לפתח בינה מלאכותית שתאפשר למכוניות להימנע מתאונות דרכים. גם כאן, אם מדובר במהלך רציני, זהו תהליך שיארך לא פחות מ-5 שנים.

ההשפעה על הליסינג

כלי הרכב המשווקים בליסינג יכולים להיות מצוידים באביזרי הבטיחות, לא פחות מכלי הרכב הפרטיים, אפילו אלו מדגמים שונים. הסיבה העיקרית היא ביכולת לדרוש (ולקבל) את מערכות הבטיחות המיוצרות בארץ כדוגמת המובילאיי. התקנת מערכת מסוג זה במרבית כלי הרכב לא תעלה לחברות הליסינג כל תשלום, ובתנאים מיוחדים גם לקוחות הליסינג לא יחויבו בגין התקנת המערכת.

מלבד זאת, כפי שציינתי, ככל שכלי הרכב חדיש יותר, כך מערכות הבטיחות מתקדמות יותר. תקופת הליסינג הסטנדרטית של 3 שנים, בהחלט ארוכה, ובמהלכה ייתכנו שינויים דרמטיים. לכן חשוב להקפיד לעקוב אחר ההתפתחויות בענף, ובוודאי לבחור מראש כלי רכב חדישים.

במסגרת מכרזי הליסינג אותם אני עורך לציי רכב, אלמנט הבטיחות הוא חשוב במעלה בעת בחירת כלי הרכב. התוצאה הצפויה לחברה עצמה היא הקטנת כמויות התאונות ובוודאי של אלה בהן יש סכנת חיים.

אבי הורוביץ יועץ ליסינג

אבי הורוביץ - יועץ ליסינג, מייסד ענף הליסינג בישראל ובעל ניסיון של למעלה משלושה עשורים בתחום. חברת "אבי הורוביץ - ייעוץ ליסינג" מספקת מענה לצורך הקיים לייעוץ מקצועי, פיננסי וטכני בתחום זה לחוג לקוחות רחב המונה גורמים פרטיים, חברות פרטיות וחברות ציבוריות מובילות.

2 תגובות

Join the conversation and post a comment.

  1. אריה

    האמת היא שאני רוכש בכל כמה שנים רכב חדש, אני משוגע לדבר כמו שאומרים. בכל פעם אני מגלה עוד ועוד שכלולים בטיחותיים. וזה באמת באמת – מציל חיים.

  2. יועד בז'רנו

    אני לא יודע מה ההיגיון לא לחדש תוכנית לגריטת מכוניות אבל להתקין אביזרי בטיחות ומערכות ברכבים ישנים. הכסף של זה יכול ללכת לגריטה, כמו בכל מדינה מתוקנת. חבל

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>